Lapsia joilla lääkityksenä ARAVA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Onko ilmennyt jotain outoja vaivoja lääkkeen myötä?

Mä olen vähän taipuvainen olemaan sillä kannalla että tytöllä alkoi yökastelu Aravan myötä.
Asia on nyt pitkittynyt ja pitkittynyt, mutta josko 2 viikon kuluttua reumalääkäri vihdoin ottaisi kantaa ongelmaan. :/

Kesällä käytiin yökasteluihin erikoistuneelle lääkärillä joka nosti heti kätensä pystyyn ja käski vain pitää kastelupäiväkirjaa.

Siis tätä peittojen ja lakanoittenpesua ei enää hallitse- tai siis ne hallitsevat meitä. Kaikki muu pyykinpesu on ekstraa jota pestään aina jossain välissä:|

Tulehdukset on poissuljettu.

Apteekissakin ne joka kerta tarkistaa annostuksen.

Mä en ole googlannut:ashamed: lukenut vaan pakkausselostetta.

Reumalasten lääkitys on mun kuuleman ja kokeman mukaan aina vähän poikkeuksellista...
Ja ongelmalliseksi asian on vielä tehnyt se, että tytölle ei yleisimmät lapsilla käytettävät reumalääkkeet ole sopineet. Pistoslääkekin aloitettiin 4 vuotiaana- ilman että aiheesta olis ollut tutkimustuloksia sen ikäisillä, mutta vaihtoehdot olivat silloin todella vähissä.

Heippa! Meidän pojalla aloitettiin nyt juuri Arava lääkitys. Vasta yksi tabletti otettu että vielä ei tiedä vaikutuksista tai lääkkeen aiheuttamista haittavaikutuksista. Vieläkö teillä on Arava-lääkitys menossa? Entä yökastelu, onko jatkunut, loppunut? Meidän poika on 3v.

Yhä on Arava.

Lääkäri olis itä mieltä että tuskin johtuu kastelu Aravasta, vaikka yhteen sopikin aloitusajankohdan kanssa.
On tutkittu virtsarakko ja munuaiset ultraamalla yms, ei rakenteellista tms vikaa ole löytynyt.

Arava on myös niin pitkävaikutteinen lääke, sen puoliintumisaika oli todella pitkä, eli parin viikon tauko lääkkeen otossa ei vaikuttaisi vielä mihinkään suuntaan (kastelua ollut jostain syystä vähemmän flunssan tms syyn vuoksi aravan ollessa tauolla).

Nostelen tätä vanhaa ketjua... Onko teillä edelleen Arava lääke menossa? Meillä kun tänään juuri neidille se määrättiin ja kauhukseni googletin, että tosi monella hiukset ohentuneet tai lähteneet päästä.... Voi suru mikä juttu taas!! :( Neiti niin paljon kärsinyt ja tällä hetkellä tosi pitkät hiukset. Ja neidille tosi tärkeä juttu vielä!! Niin masentavaa.... :(

Ei ole enää menossa Arava, lopetettiin kolmisen kuukautta sitten! (Koska 2 oireetonta, tulehduksetonta vuotta viimeisimmästä paikallishoidosta)

Reuman oireita ei ole ilmennyt ja kasteleminen on selkeästi vähentynyt.

Lääkärin tietoon on tullut muitakin tapauksia, että kuivaksi ajat sitten oppineet isotkin lapset ovat alkaneet kastella öisin. Parista tapauksesta on kiinni, että lääkärillä on tarpeeksi aineistoa tästä vaikutuksesta ja yhteydestä lääkkeeseen lääkefirmalle.
Aravahan on aikusille suunnattu lääke jota ei ole tutkittu lapsilla- paitsi nyt kentällä.
Hyöty on edelleen suuri, mutta saatais tämä sivuvaikutus lisättyä pakkausselosteeseen....

Kiitos vastauksesta!! :)

Ihanaa, kun ootte päässeet eroon lääkkeistä!! :) Sitä aikaa mäkin tässä odottelen... Nyt vaan tää takapakki niin kurja ja ottaa koville!! Mutta ehkä vielä joku kerta tämäkin muuttuu. Tuo hiusten ohentuminen ja lähteminen on se, mitä itse suren kaikista eniten. Toivottavasti meille ei tule tuota yökastelua. On kyllä tosi hyvä tietää siitä asiasta! Onkohan tää ihan ok lääke lapsille??

Niin unohdin mainita että mun tyttärellä ei hiukset ohentuneet, ei myöskään metotreksaattia saadessa. Ystävän lapsella lähti hiukset päästä noilla sytostaateilla, mutta on aika harvinaista reumaa hoidettaessa kuulemma, yleisempää syöpähoidoissa tuo hiustenlähtö.

Lääke on aikuisille suunnattu, periaatteessa lapsille suunnattuja lääkkeitä reuman hoitoon ei ole olemassakaan, käytetään aikuisten lääkkeitä rohkeiden kokeilujen tuloksena. Lääkkeillähän on aina haittansa, mutta niin on itse taudillakin.
Reumasairaudet ovat 'kovan' lääkityksen tauteja, haittoja voi ilmetä myöhemmällä iällä vasta.

Itse suosittelen juttelemaan ajan kanssa lääkityksistä (reuma)lääkärin kanssa, hyödyistä ja haitoista ja kaikesta mikä murehduttaa.

Yhteistyössä