Lapsi yökuivaksi, miten käy yöunien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä lapsi täytti juuri 3 vuotta ja on ollu yli puoli vuotta jo päiväkuiva mutta yön jälkeen vaippa on tosi märkä edelleen. Kannattaakohan vielä odotella vai yrittää jo vaipan ottamista pois myös yöksi? Mietin vaan nyt omaakin jaksamista kun olen raskaana ja olen todella väsynyt, että miten jaksan jos heräillään jatkuvasti pissalle. Ja mies kun lähtee ennen viittä töihin ja tyttö aina säpsähtää hereille hetkeksi siinä vaiheessa niin todennäköisesti silloin käydään sitten vessassa ja varmasti piristyy sen verran että jää hereille jo silloin. Vähän itsekkäästikin ajattelen tuon heräämisen kanssa mutta en haluais väyttää itseäni kovin paljoon tästä enempää.

Jos vaippa on yön jälkeen märkä, ei hän ole vielä valmis jättämään sitä pois. Tuo yöllä herättely ei auta vaan pissa on saattanut tulla juuri sänkyyn kun menet herättämään. Siksi toiseksi lapsi tarvitsee kunnon yöunet jaksaakseen eikä mitään pätkiä. 3-vuotiaalla voi hyvin oolla vielä yövaippa

mulle sanottiin neuvolassa että yökuivaksi ei voi opettaa. sen pitäisi tapahtua itekseen kun se joku hormooni homma sitä säätelee. ite opetin ensimmäisen tai sit se vaan oli tuurista kiinni et oppi .3v ite käymään pissalla ja vahinkoja ei tullut monestikkaan. toisen kohdalla siis en ruvennut opettamaan kun näin sanottiin neuvolasta. lapsi elokuussa tuli 4v. yövaippa siis edelleen ja olin jo aika epätoivoinen ja mietin et jos rupeis opettaan kun vaippa aina hirveen märkä oli. nyt sit yhtäkkii n.1kk sit lapsi lähes joka yö herää itse pissalle ja vaippa siis ollut kuiva. ollaan annettu vaipan olla vielä kun joskus tulee pissi mut jos näin jatkuu vielä muutaman viikon et vahinkoa ei enään juurikaan tule niin otan vaipan pois kokonaa. ehkä sit uskonkin neuvolan ohjeisiin :) siis elä vielä pidä kiirettä opettelussa, kyllä se sieltä tulee seki oppiminen.

Meidän tytöllä oli kuiva vaippa yöllä ja jätettiin vaippa pois kun hän itsekin sitä toivoi. Yöt meni todella vaihtelevasti. Lopulta tein niin että laitoin kellon itselleni soimaan että herätin tytö pissille pari tuntia nukahtamisen jälkeen, siten hän selvisi aamuun asti eikä herätys häirinnyt hänen uniaan. Otin potan sängyn vierelle ja nostin itse tytöt potalle ja takaisin sänkyyn ja hän vain jatkoi uniaan. Sitten hän rupesi pissityksestä huolimatta tekemään myöhemmin toisen pissin sänkyyn ja olin jo laittamassa hänelle yövaippaa, mutta ei itse halunnut. Nyt on mennyt reilu viikko että ei enää herätellä ja kuivin housuin selviää aamuun asti. Kaikkinensa "urakkaan" meni kuitenkin liki 2kk. Mietin jo välillä että jätimmekö kuitenkin yövaipan liian aikaisin pois mutta en kehdannut lapsen kanssa joka ilta tapellakaan siitä vaipan laitosta. Mutta nyt on homma loksahtanut kohdalleen!!

Meilläkin tyttö melkein 2 vuotiaasta ollu päiväkuiva, syyskuussa täytti kolme ja nyt ollu kuukauden verran ilman vaippaa öisin. Meilläkin ootettiin siihes asti että vaippa oli kuiva aamuisin. Pari pissivahinkoa sattunut tän kuukauden aikana, mut eiköhän se ole ihan normaalia. Ootelkaa ihan rauhassa vaan kun vaippa alkaa olemaan kuiva! Mä aattelin kans, et tokko tuo on kuiva koskaan koska oli aina ihan litimärkä aamuisin, mut niin se vaan alko kuivaan :)

Kuivaksi/siistiksioppimnen on yksi tärkeä kehitystehtävä lapselle. Jos siitä tulee stressi (paljon pyykkiä, väsymystä, ym.) vaistoaa lapsi sen. ja homma voi kääntyä itseään vastaan. Kolmevuotiashan on elänyt vasta hitusen elämästään, anna hänelle vielä aikaa. Varsinkin kun teille on tulossa elämänmuutos lähiaikoina.

Yhteistyössä