Lapsi vuoroviikoin vanhempien luona

  • Viestiketjun aloittaja Ilona
  • Ensimmäinen viesti
Ilona
Onko täällä sellaisia eronneita vanhempia joiden lapsi/lapset ovat esim.vuoroviikoin molempien vanhempien luona? Kuinka se on sujunut? Millaisia mahdollisia ongelmia siitä on tullut?Maksaako toinen vanhempi elatustukea?
 
meidän tutuilla on ja heillä toimii hyvin, vanhemmat asuvat lähekkäin, joten koulunkaan kanssa ei ongelmia. Elatusmaksuista en tiedä, tuskin maksavat, kun yhtä paljon hoitvata ja yhtä paljon kaikkea ostavat.
 
mun ex ehdotti sitä silloinkun erottiin. Mie en siihen suostunut. Nii soskusta sanottiin et ruotsissa on kokeiltu silleen et lapsi asuu kokoajan samassa kodissa ja vanhemmat muuttaa vuorotellen asumaan lapsen kanssa. Eli se ei ole se lapsi joka muuttaa vaan ne vanhemmat. No juu en suostunut siihenkään :snotty: Tästä on nyt 6v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Moision Musta Enkeli:
On ollu viimiset 7 vuotta ja en saa elatustukea , kun asuminen puolitettu. Ei hyvä järjestely ja nyt onneksi loppu!
Miksi loppui jos saan kysyä? Ja miksi järjestely ei ollut hyvä?
No en halua tässä puhua miks loppu, pääasia että poika nyt kotona =) Koulun kannalta erittäin huono järjestely ja muutenkin viikot liian pitkiä ja rasittavaa lapselle. Varmasti joillekki järjestely sopii , mutta meille ei. Ja vielä että mun mielestä lapsella pitää olla yksi koti. (sekava vastaus :ashamed: )
 
Meillä miehen 13v. lapsi ed. suhteesta asuu puolet kuukaudesta luonamme ja järjestely on vallan loistava (toiminut jo 1,5v.). Eli hän asuu aina 2vk kerrallaan. Lapsella on kouluun sama matka meiltä ja äidiltään, joten sekään ei tuota ongelmia. Kun lapsi on isällään ja äidillään saman verran , ei toisesta vanhemmasta muodostu kiva viikonloppuvanhempi, joka ei valita koskaan ja siltä saa kaiken minkä tahtoo. Ja näin ollen toinen vanhemmista on se "ääliö joka valittaa vaan" ja saa kaiken sonnan niskaansa! Noin niinkuin karkeesti sanottuna...

Niin ja elatusmaksuja ei tietty kumpikaan maksa toisilleen, sehän olis väärin toista vanhempaa kohtaan :)
 
Kinela
Meillä aikoinaan oli 2vko ja 2vko, oman ajan kannalta todella hyvä, mutta lopulta nopeesti se ei enään ollukkaan kivaa.
Onnistuu, jos vanhemmat asuu oikeesti lähekkäin, mutta mitään toiselle paikkakunnalle ei. Tai voihan vanhemmat tehä niin halutessaan, mut ei se lapselle helppoa ole. Ja kun koulu alkaa, ei sellanen toimiskaan.

Rahasta voi tulla riitoja, elatustukea on velvollinen maksamaan etävanhempi, tosin sen voi myös sopia virallisesti toisinkin, mutta miten sovitaan lapsen kulujen maksamiset, vaatteet jne.
Ja isoja ongelmia voi tulla, kun tulee uusia puolisoja kuvioihin ja niitä ongelmiä voi tulla entisestä kumppanista, uudesta puolisosta.......

Itse en enään moiseen suostuisi. Lapsilla pitää olla yksi kiinteä paikka, koti ja sama rytmi kokoajan.
 
vieras
jos me erottas niin tuo ois se järjestely. oon kuullu vain hyviä asioita tuosta. toisekseen mun mies ei koskaan suostuis siihen että näkis vain joka toinen vko saatikka minä suostuisin. tietty asuttais lähekkäin että koulut ja kaverit ois samat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos me erottas niin tuo ois se järjestely. oon kuullu vain hyviä asioita tuosta. toisekseen mun mies ei koskaan suostuis siihen että näkis vain joka toinen vko saatikka minä suostuisin. tietty asuttais lähekkäin että koulut ja kaverit ois samat.
Siihen en ota kantaa, onko tuo vuoroviikkosysteemi hyvä, mutta sitä mie en oo koskaan käsittänyt, miten kukaan vanhempi suostuu näkemään lastaan vaan joka toinen viikonloppu. Musta se on aivan järkyttävän vähän, enkä tiedä ketään, kenellä ne etävanhemman luona vietetyt viikonloput ei olisi pelkkää juhlaa ja huvittelua... ja kun arki on just sitä, mitä lapsen ja vanhemman pitäisi saada yhdessä viettää, että suhde pysyisi normaalina.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos me erottas niin tuo ois se järjestely. oon kuullu vain hyviä asioita tuosta. toisekseen mun mies ei koskaan suostuis siihen että näkis vain joka toinen vko saatikka minä suostuisin. tietty asuttais lähekkäin että koulut ja kaverit ois samat.
Siihen en ota kantaa, onko tuo vuoroviikkosysteemi hyvä, mutta sitä mie en oo koskaan käsittänyt, miten kukaan vanhempi suostuu näkemään lastaan vaan joka toinen viikonloppu. Musta se on aivan järkyttävän vähän, enkä tiedä ketään, kenellä ne etävanhemman luona vietetyt viikonloput ei olisi pelkkää juhlaa ja huvittelua... ja kun arki on just sitä, mitä lapsen ja vanhemman pitäisi saada yhdessä viettää, että suhde pysyisi normaalina.
no sepä se. mä en näe kenellekkään hyväksi sitä että isää tai äitiä nähdään 4pv kuussa. nyt siis puhun ihan normaalivanhemmista. enkä ikinä alkais tyrannniämmäksi joka ei suostu vko vko systeemiin vaikka isä sitä haluais. kun totuushan on että isän asema on heikko ja mä en koskaan veis lasta pois lapseni isältä.
 
Meillä oli tällainen järjestely muutama vuosi sitten ja toisten ei tähän miehen kanssa lähdettäs. Lapsella meni ensimmäinne viikko totutellessa muutokseen ja yksi viikko meni tasapainossa kunnes taas vaihdettiin kotia. Normaali leikkiminen oli vähäistä ja myöskin kavereiden saaminen oli ongelmallista. Meillä kuitenkin myös toinen perheenjäsenistä oli muukuin oma isä/äiti. Myös pitkä matka veroitti lasten jaksamista ja jälestä ajatellen tuo oli kyllä aikuisten itsekkyyttä raahata pieniä satoja kilometrejä joka toinen viikko. En itsekkään moista jaksaisi, miksi sitten lapsen pitäisi pystyä sellaiseen kakoisasumiseen. Tästä asiasta olen kokenut syyllisyyttä lasten varttuessa ja tuon pienen saadessa olla aina tasapainoisessa kodissa ja oloissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotipsykologi:
Meillä oli tällainen järjestely muutama vuosi sitten ja toisten ei tähän miehen kanssa lähdettäs. Lapsella meni ensimmäinne viikko totutellessa muutokseen ja yksi viikko meni tasapainossa kunnes taas vaihdettiin kotia. Normaali leikkiminen oli vähäistä ja myöskin kavereiden saaminen oli ongelmallista. Meillä kuitenkin myös toinen perheenjäsenistä oli muukuin oma isä/äiti. Myös pitkä matka veroitti lasten jaksamista ja jälestä ajatellen tuo oli kyllä aikuisten itsekkyyttä raahata pieniä satoja kilometrejä joka toinen viikko. En itsekkään moista jaksaisi, miksi sitten lapsen pitäisi pystyä sellaiseen kakoisasumiseen. Tästä asiasta olen kokenut syyllisyyttä lasten varttuessa ja tuon pienen saadessa olla aina tasapainoisessa kodissa ja oloissa.
kyllähän tuo vko-vko systeemi vaatiikin että kävelymatkan päässä asutaan. eihän siinä muuten ole edes järkeä.
 
Meillä ei tuota käytäntöä ole ollut käytössä ollenkaan vaan mies näkee lastaan epäsäännöllisen säännöllisesti,kuitenkin väh.kerran viikossa.Yökylässä on n.kerran kahessa viikossa mutta ottaa sitten tytön itselleen koko päiväksi tai tulee aamulla tai illalla meille tytön kanssa leikkimään.Hyvin on toiminut ainakin tähän asti.Ja typy siis 2v.
 

Yhteistyössä