lapsi vieroittaa itsensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissi

Vieras
Hei,

Vauvani (6,5 kk) on täysimetetty 5 kk ikään ja nyt syö jo kiinteitä paljon ja niistä tykkää. MUTTA hän on alkanut hylkiä rintaa. Heti 5 kk iästä lähtien on vähentänyt tisuttelua ja nyt suostuu enään aamuimetykseen ja siinäkin aika vähän syö.

Ensimmäinen lapsi, sekavat fiilikset.. lopetanko tähän imetyksen nyt kun lapsi itse selvästi vieroittaa itseään? Onko sillä kuinka iso ravitsemuksellinen arvo vielä sillä rintamaidolla? Pakottaakaan en voi tissille..

Onpa jännä että tulee sellainen haikea tunne. Ajatuksena oli siihen vuoden ikään imettää jos kaikki menee ok.

Kokemuksia?

Tuossa tilanteessa antaisin rintaa ennen ruokaa kun on nälkäisimmillään. 4-5 imetystä pitää olla vurokaudessa jotta saa tarpeeksi maitoa, muuten joudut antamaan korviketta kalkin, proteiinin ja rasvan saanniin turvaamiseksi.

Olen tarjonnut rintaa _aina_ ennen ruokaa. Ei suostu imemään. Sen sijaan kun olen ruuan päälle tarjonnut korviketta pullosta, niin juo sen oikein mielellään! En ymmärrä miksi korvikemaito maistuu mutta ei tissimaito..

Muita kokemuksia?

Meillä oli myös tuollainen vaihe, vauva hylki rintaa suurin piirtein saman ikäisenä. Kolmikuisena oli myös rintaraivareita, mutta kun niistä selvisin silloin, niin oli helpompi selvitä tuosta hylkimisestäkin.

Itse ajattelin, että johtui lähinnä siitä, kun ne kiinteät maistui niin hyvin, niin kai se ikuinen tissimaito sitten hetkellisesti kyllästytti ;) Tissillä kun joutuu itsekin tekemään vähän hommia, eikä vaan lapioida herkkusosetta suuhun. Helpotti sitten, kun sinnikkäästi tyrkytin aina rintaa ennen ruokaa, enkä antanut pullosta maitoa ollenkaan. Pari viikkoa meni vähemmällä maidolla, mutta nyt taas syö tosi hyvin rintaa (poika 8 kk).

Mitä vauva tekee, kun tarjoat rintaa? Oletko kokeillut imettää eri asennoissa? Entä syökö pumpattua maitoa pullosta? Ovatko kuukautisesi alkaneet, hormonit voivat muuttaa maidon makua? Entä syöko unisena, ennen/jälkeen päiväunien?

Täältä keskustelustakin voi löytyä vinkkejä:
Totaalinen tissilakko

[QUOTE="Vieras";26503560]Tuossa tilanteessa antaisin rintaa ennen ruokaa kun on nälkäisimmillään. 4-5 imetystä pitää olla vurokaudessa jotta saa tarpeeksi maitoa, muuten joudut antamaan korviketta kalkin, proteiinin ja rasvan saanniin turvaamiseksi.[/QUOTE]

Tuossa ei ole mitään järkeä. Lähes 7kk vauva ei pärjää enää kunnolla pelkällä äidinmaidolla, joten on tärkeää opettaa häntä syömään kiinteää ruokaa. Ja sitä lapsi ei kunnolla opi, jos ensin maha täytetään maidolla ja sitten yritetään tunkea ruokaa päälle.

Aloittajalle sanoisin, että ole tyytyväinen, että lapsi vain syö. Pääasia, että syö ja kasvaa. Meillä oli 8kk iässä, kun lopettelimme imetystä kausi, jolloin maitoa ei mennyt sitten juuri yhtään. Mutta nyt kun lapsi on vuoden, on taas maito (joskin tölkkimaito) alkanut maistumaan ruuan ohella.

Olen tarjonnut rintaa _aina_ ennen ruokaa. Ei suostu imemään. Sen sijaan kun olen ruuan päälle tarjonnut korviketta pullosta, niin juo sen oikein mielellään! En ymmärrä miksi korvikemaito maistuu mutta ei tissimaito..

Muita kokemuksia?

Meillä lapsi ainakin lopetti itse tuon imemisen päiväsaikaan lähes kokonaan. Vauva otti ehkä huikan tai kaksi ja sitten kiinnosti jo kaikki muu tekeminen. Itse en jaksanut siitä sen kummemmin stressata, vaan ajattelin, että on nyt sitten valmis siirtymään muihin ruokiin.