Lapsi "varastaa" karkkia ym kotona

Olisiko kellään ideoita tms millä saisi loppumaan...

Eli meillä 11v lapsi joka "varastaa" (on ehkä aika julma sana, mutta sille se tuntuu kun kaikki ei ole omaa mitä ottaa) karkkia ym herkkuja. Syö normaalisti aamupalan, välipalan, joko kerran tai kaksi lämmintä ruokaa (itse päättää) ja iltapalan. Karkki päivä vietetään normaalisti kerran viikossa ja saa keksiä pullaa tms jos on muillakin tarjolla kotona tai kylässä kahvin kera. Eli ei johdu siitäkään että ei saisi herkutella kotona. Itse koen tilantaan vaikeana sillä perheessä muitakin lapsia ja on todella ikävää että yksi pikku hiljaa napsii muidenkin herkut. Ei auta edes piilotella kun tuntuu löytyvän silti ja muutenkin piilottelu kotona tuntuu hölmölle. Välillä on kausia että ei ota mitään mut sit on kausia että kaikki menee jopa avaamattomat keksipaketit aukeaa ja hupenee pikku hiljaa... Siinä menee usein pikku sisarustenkin herkut...

neuvoja please, kertokaa keino mikä auttaa!!!!

Mulla tulee mieleen että kannattaako jemmata kaappiin mitään vai olisko parempi ostaa sitä herkkua aina vaan sen verran mitä tarvii? Onhan se tylsää kun kauheena tekee mieli ja kaapissa on mutta ei sais ottaa... Minä olin kans penskana tollanen ja eipä nuo herkut nykyäänkään kauaa kaapissa vanhene... :D

Melizza
Jättää kaikki herkut ostamatta .... vain kerran viikossa tai kuussa. Korvaa sokerin luonnonsokerilla esim. kuivatuilla banaaneilla ( on muuten hyviä) tai rusinoita. Meillä käytetään näitä temppuja.

Onhan tossa ideaa, mut siin on sit se huono puolikin et kun lapset tottuu et on vaan silloin kun saa herkutella ja ostaa vieraita varten herkkuja esim ed päivänä valmiiks niin ne saattaa sit vähin äänin kadota... Ja sen takia minä pidän usein jotain pientä hyvää kaapissa jos tulee ns yllätys vieraita... Mutta nuo kuovatut hedelmät ym vois kyl olla ihan aiheelista ottaa ainakin väliaikaisesti karkkien tilalle =)

Kiitos vinkeistä... :attn: lisääkin voi antaa...

Tulee ihan lapsuus mieleen tuosta sun tekstistä, omalla äitillä kun oli tapana kanssa säilöö herkkuja kaapissa joihin ei saanut koskee ja sitten kun koulun jälkeen ihan hirveissä tuskissa verensokerin ollessa alhaalla teki ihan törky paljon mieli ja tuli sitten, sanojasi lainaten "varastettua" niitä kaapista .. niin meidän äiti sitten siitä sai taas hyvän aiheen huutaa ja valittaa.. :'( Kylläpäs oli kiva olla sitten varas & rosmo ja kuunnella sitä valittamista..

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä, nyt 32-vuotiaana.. Tarviiko niitä herkkuja sitten ostaa sinne kaappiin houkukkeeksi ? Voin kertoo että siitä tulee todella huono omanarvon tunne, jos toistuvasti joudut "varastamaan" kun ei vaan itsehillintä riitä. Mun mielestä ihan TURHAA kiusaamista! Itselläni on 12v. tyttö ja hänellä on lupa ottaa / syödä / leipoa / kokeilla / KAIKKEA mitä keittiöstä ja sen vierestä löytyy. Herkut ostetaan lauantaina ja jos itse syön viikolla, niin silloin saa tyttökin, reilu meininki ennenkaikkea.
On niitä tärkeämpiäkin asioita mistä sitten ollaan huolissaan ja itsehillinnän opettamiseen löytyy kyllä parempiakin keinoja kuin moinen herkuilla kiusaaminen.
En kuitenkaan usko että niitä vieraitakaan on ihan joka päivä kylään tunkemassa ja jos sitten tulee, niin aina voi selittää että hei en osannut varautua joten kun ette etukäteen mitään ilmottannu niin saatte tyytyä pelkkään teehen ja sympatiaan :D

Yhteistyössä