Lapsi uuden puolison nimelle, miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sohvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sohvi"

Vieras
Olen menossa naimisiin. Miten toimin, jotta saan lapseni (omalla sukunimelläni nyt) nimen vaihtumaan samalla kuin omani? Lapsen isä on sukunimen vaihtoon suostunut, mutta en ole häistä vielä hänelle puhunut. Missä vaiheessa ja miten lapsen nimi vaihdetaan? Pitääkö isän lupa olla jo avioliiton esteiden tutkimisen aikaan? Pitääkö lupa olla kirjallisena, soittavatko maistraatista vai miten se menee?

Katselin maistraatin lomakkeita. Yksinkertaista, jos on yksinhuoltaja, mutta jos yhteishuoltajuus ja haluaa uuden puolison nimen lapselle, on eri menettely nähtävästi.

lapsesi nimen muuttaminen ei liity naimisiinmenoonne millääntapaa vaan teet lapsen sukunimen muutoshakemuksen häiden jälkeen ja ne perustelut.
Sitten saat joko myönteisen taikka kielteisen päätöksen asiaan.
Tätä ei siis hoideta naimisiinmenon yhteydessä vaan vasta kun sinä olet päässyt ko sukuun ja saanut sukunimen.
Mietin vain että miksi lapsi pitää saada uuden miehen nimelle?

Mie olin kanssa ja olen yksinhuoltaja niin vaihdoin tyttäreni nimen aviopuolisoni ja yhteisen lapsemme kanssa samalle nimelle. Ilmoitin vaan tytön bio isälle, että näin teen ja hällä ei ollu mitään vastaan :D

Yhteistyössä