Lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja rakkautta. Pienillä tuloilla lapsi jää oleellisista asioista paitsi ja kärsii

  • Viestiketjun aloittaja "Tomi"
  • Ensimmäinen viesti
Ei lasten tarvitse saada kaikkea mitä muutkin, vain siksi että muutkin saa. Harrastukset voi valita perheen tulotason mukaan. Lenkkitossut ei kovin paljoa maksa jos ei ole varaa johonkin motocrossiin tai jääkiekkoon.

Meillä on lähisuvussa perhe, jotka kuskaa lapsensa ihan kaikkiin mahdollisiin tapahtumiin, konsertteihin, lätkä- ja futismatseihin (maajoukkue), ulkomaille monta kertaa vuodessa, hoplopit, naurusaaret, kylpylät,.. ne lapset ei osaa enää arvostaa mitään eikä mikään tunnu uudelta ja jännältä. Ei sekään voi hyväksi olla, että on kyllästynyt ja nähnyt kaiken jo alle 10-vuotiaana
Jeps, apua mikä ajatus :D Itseasiassa luulen, että lapsilla on tarve saavuttaa jotain enemmän kuin vanhempansa, siis ihan itse. :LOL: Mä olen ainakin omilleni sen suonut. Tosin kaikki perusjutut olen toodella huolella hoitanut.
 
"vieras"
Mikä on köyhä perhe? Esim. lastentarhanopettajan peruspalkka on bruttona vähän reilu 2000€. Samaa palkkaluokkaa edustavat myös monet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ovatko he kaikki köyhiä? Millaisilla tuloilla on lapsia suotavaa tehdä?

Vai oliko tässä ketjussa palkan suuruus sinänsä merkityksetön asia, kunhan sillä saa kustannettua ne merkkivaatteet, uusimmat älypuhelimet, suosituimmat pelikonsolit, sivistävät ulkomaanmatkat (ei mitään turistirantamatkoja Turkkiin) jne?
 
lukion opettajakin jo huomaa että meillä on köyhiä ja sivistymättömiä lapsia joista luokan huomaa koko habituksesta. Eikö lukio ole "yleissivistävä" missä köyhänkin pitäisi oppia kulttuurituntemusta esim . vaikka historian tunnilla? Opettajan asenne tuli kyllä selväksi. Harrastustausta aloitetaan useimmiten nuorempana ja ne valitaan perheen fyrkan taso mukaan. Esim. pianonsoitto maksaa meidän kaupungissa 300 e puoli vuotta. On muuten niin hvetin kallista.
 
Mikä aloittajan pointti mahtoi olla tämän ketjun aloittaessaan?

En kyllä allekirjoita montakaan väitettä lukionlehtori-isän aloituksessa. Sen allekirjoitan kyllä että lapsi jonka perheessä ei ole rahaa ostaa samoja juttuja kuin kavereilla, kärsii jossain määrin. Lapsen vanhempien ei ole kuitenkaan velvollisuus eikä se ole kovin järkevääkään lakaista kaikkia pettymyksiä lapsensa elämästä. Sitä kutsutaan curling-vanhemmuudeksi. Se ei ole hyvä juttu. Se ei riitä syyksi, että kavereillakin on, jos ei jotain juttua tarvitse. Toivoisin että hyvätuloisetkin vanhemmat opettaisivat lapsilleen tämän seikan, kun meidän kaikkien olisi syytä vähentää turhaa kuluttamista koko maailman tulevaisuutta ajatellen.

Harrastuksista. Itse olen kohtalaisen köyhästä perheestä. Harrastin kuitenkin lapsena kuorolaulua ja kuvataidekoulua. Kuoro oli ilmainen, kuvataidekoulussa taisi olla jotku lukukausimaksut jotka sisälsivät materiaalit yms. Jostain vanhempani nuo rahat nipistivät, koska piirsin ja maalasin kotona muutenkin paljon. Ne rahat oli pois jostain muusta. Kävin myös nuorisotalolla savityö-kerhossa, kipsityö-kerhossa, kokki-koulussa ja läheisellä hevostallilla hoitamassa hevosia.

Nyt kun olen itse pienituloinen (köyhyysrajan alapuolella) tulen kuitenkin pitämään huolen että lapsi saa jonkin harrastuksen johoh osoittaa kiinnostusta. Alan vaikka jakamaan mainoksia jos se siitä jää kiinni, mutta en usko että jää. Ilman autoa asuminen lähellä palveluja ja keskustaa säästää paljon rahaa. Mitään elitistisiä harrastuksia hän tuskin tulee saamaan, kuten nyt sitten sitä pianonsoittoa tai todella hintavia urheiluseuroja. Mutta, ne eivät ole ainoita oikeita harrastuksia. Löytyy paljon muutakin.

Matkustelusta. Jossain määrin matkustelu avartaa, mutta se ei ole ainoa tapa kehittyä ihmiseksi jolla on näkemyksiä. Itse olen tehnyt ainoat ulkomaanmatkani aikuisiällä. Lapsena luin paljon, käytännössä kaiken minkä löysin. Tästä syystä olin aika varhaiskypsä, sellaista palautetta sain mm ala-asteen opettajiltani.

Kulttuuria pääsee harrastamaan ilmaiseksi kun vain tietää ja ottaa selvää. Varsinkin kesäisin kaupunki on täynnä ilmaiskonsertteja ja muita tapahtumia. Teattereihin saa viimehetken alennuslippuja, ja lapsille suunnattuja teatteri-esityksiä esitetään halpaan hintaan muissakin paikoissa kuin kaupungin teatterissa. Lähes kaikkiin museoihin on ilmainen sisäänpääsy perjantaisin. (ainakin täällä missä itse asun) Ihan omalla aktiivisuudella saa paljon enemmän irti kulttuurista ja myös oppii vieraista kulttuureista, ei ne all inclusive- matkat siinä kauheasti auta.

Toisekseen lapsi voi kadehtia toiselta älypuhelimen tai childbadin sijaan vaikka sellaista perhettä, jonne saa aina mennä leikkimään, jossa äiti ja isä ovat rentoja ja kivoja ja jossa lettuja paistetaan muulloinkin kuin juhlapäivinä ja kutsutaan vieraatkin pöytään. Lapset eivät ole luonnostaan niin kauheasti sen tavaran perään, se on aikuisilta opittua ja valitettavasti aikuisilta tämän oppineet lapset levittävät sitä muiden lapsien sekaan.

Köyhyys, jossa ruoka loppuu kesken, on tämän keskustelun ulkopuolella. Aloittaja vertaa varakasta perhettä perheeseen, jolla on perusasiat kunnossa: eli ruokaa ja rakkautta. Surullista, aivan todella surullista.
 
ewc
Siskoni on juristi ja miehensäkin on suurin piirtein keskipalkkaisessa ammatissa, joten taloudellinen tilanne perheessä on vähintääkin hyvä. Heillä on kolme lasta, eskarilaisesta yläkouluikäiseen. Kellään perheessä ei ole älypuhelinta, tabletteja, iPodeja tms. Harrastuksena ei ole trendilajeja, vaan koko perhe on aktiivisia suunnistajia. Ympäri Suomea kyllä matkailevat, mutta eivät ainakaan toistaiseksi ole ulkomailla lasten kanssa käyneet. Vaatteet ovat tyyliin H&M:ltä ja Jack & Jonesilta, talvisin perheen hittinä on mummin kutomat villasukat. Kaikesta tästä huolimatta heidän lapsensa ovat fiksuja, tiedonnälkäisiä, eri asioista kiinnostuneita, pidettyjä sekä kaveripiirissä että koulumaailmassa (aikuisten puolelta) jne. Eivät ole kiusattuja, eivätkä kiusaajia.

Väittäisin muuten, että heidän ulkomailla käymätön yläkoululaisensa on paljon paremmin perillä erilaisista kulttuureista ja eri maiden historioista kuin useimmat samanikäiset Kanarialla, Thaimaassa, Kreikassa yms. maissa säännöllisesti rantalomailleet ikätoverinsa.
 
  • Tykkää
Reactions: Miu Tiuskis
"perheenäiti"
Meidän nettotulot on sen 4000€/kk käteen, nelihenkinen perhe. En kyllä pidä meitä KÖYHINÄ, en tiedä missä maailmassa muut elää mutta itse ajattelen että ollaan ihan keskivertoisia palkansaajia/duunareita.

Ei matkustella hienosti monta kertaa vuodessa ulkomaille, ei osteta joka vuosi uutta älypuhelinta eikä kuuluta golf-klubiin. Ei meistä kukaan silti KÄRSI, naurettava ajatuskin. Onko nykyihmiset oikeasti noin pinnallisia ja kiittämättömiä? Meillä on esim. 3 vuotta vanha pleikkari, wii, meillä vanhemmilla pari vuotta vanhat älypuhelimet, on siisti uusi kerrostalokolmio, on perhefarmari pihassa, on koira, on ruokaa pöydässä ja usein herkkujakin, on 2 läppäriä ja 1 tabletti (minusta yksi riittäisi), on järjestelmäkameraa, on uudet huonekalut, on kaikki tarvittavat kodinkoneet (ei tarvi tiskailla käsin tms), on kaksi laajakuvatelkkua, lapsilla leluja vaikka minkälaista ja vaatteet siistit ja muodinmukaiset... huh MITÄ VIELÄ?

Minusta meillä on enemmän kuin tarpeeksi! Jos lapsi meidän kaltaisessa perheessä kärsii, niin syy on kyllä jossain muussa kuin materian puutteessa. Nykysuomessa ihmisillä on varaa paljon enempään kuin ennen, kirpparitkin on PULLOLLAAN uutta tavaraa ja vaatetta kun ollaan niin kulutushysteerisiä. 4000€:n nettotuloilla kuulkaas saa PALJON, kun sitä tarjontaa on niin jumalattomasti. Vähän vaan kattoo mistä ostaa ja mitä. Just tänään hain kirppikseltä kassillisen todella hyväkuntoista vaatetta, ihan viime tai tämän vuoden malleja. Hinta 15€. Eri asia se oli sillon ennen, kun ei sitä halpaa tavaraa joka nurkalla notkunut. Uutta takkia varten piti säästää puol vuotta ja sit se haettiin keskustan haloselta. Nyt köyhäkin saa siistin hyvän takin kirpparilta tai huutokaupasta muutamalla eurolla, jos vähän viitsii etsiä.

Ulkomaanmatkailu on kivaa, mutta ei sitäkään tarvitse ylettömästi olla tarjolla omassa elämässä että voi olla onnellinen. Minusta on jo tosi hyvin jos kerran vuodessa pääsee sinne aurinkorannalle. Se on varmasti lapsille ihan riittävää.

Suomessa on kyllä niin hieno koulutusjärjestelmä ja tietoa saatavilla pilvin pimein netistä, kirjastosta jne että ei täällä kukaan matkailun puutteen vuoksi tyhmäksi jää :D se riippuu ihan omasta kiinnostuksesta ja viitseliäisyydestä.

Harrastukset on hyvä juttu, mutta ei niidenkään tarvitse olla kaikkein kalleimpia. Hyvät harrastusvälineet kannattaa olla (esim. ne luistimet), mutta ne onkin niitä juttuja mihin sitten säästellään etukäteen pikkuhiljaa ja vanhat myydään pois nurkista. Niin kyllä hoituu nekin 4000€: nettotuloilla hei :D
 
hmjt
Entä jos tulevaisuudessa lastemme elintaso on jokatapauksessa huonompi kuin meidän. Onko helpompi selviytyä kun säästäväisesti on elänyt jo lapsena vai ajattelekoo lapsi että sainhan matkustella vanhempien kanssa kouluikäisenä.
 
Tuli muuten tässä mieleen esikoiseni yksi ystävä. On aina uusimmat muotilelut ja -vaatteet, saa harrastaa mitä huvittaa ja pitkiä ulkomaanmatkoja tekevät.
Arvatkaas, onko se lapsi koskaan tyytyväinen?

Eli kyllä, isoillakin tuloilla voi jäädä oleellisista asioista paitsi ja kärsiä. Kyky olla onnellinen syntyy ihan muusta kuin merkkivaatteista. Siinä mielessä onni on aina itsestä kiinni, että jos sinulla ei sitä kykyä ole, mitkään rikkaudet eivät tee onnelliseksi.
 
"Joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28838720:
Totta on, että matkustaminen avartaa. Ja kyllä itsekin mieluummin lähden matkalle kuin olen lähtemättä. Mutta tuo lihavoitu lause ei pidä paikkaansa. Myös ilman matkailua on kyllä mahdollista kasvaa kulttuureista tietoiseksi ja suvaitsevaksi ihmiseksi. Maailmankansalaiseksikin - mikä ettei, mitä nyt sillä satut tarkoittamaankaan... Suurin osa matkustelevista ihmisistä tuskin ovat varsinaisesti mitään "maailmankansalaisia", kaikki eivät suinkaan ole suvaitsevaisia tai edes kulttuureista erityisen tietoisia. Riippuu niin, miten matkustaa ja minne ja millaisella asenteella.
Niin totta. Yli 80-v äitini ei ikinä käynyt ulkomailla, mutta lukenut koko elämänsä ja vieraat kulttuurit kiinnostaneet. On myös aina osannut kritisoida oman kulttuurin asioita, eikä ottanut niitä itsestäänselvyytenä ja ainoana tapana nähdä asit.
 
"Joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28838720:
Totta on, että matkustaminen avartaa. Ja kyllä itsekin mieluummin lähden matkalle kuin olen lähtemättä. Mutta tuo lihavoitu lause ei pidä paikkaansa. Myös ilman matkailua on kyllä mahdollista kasvaa kulttuureista tietoiseksi ja suvaitsevaksi ihmiseksi. Maailmankansalaiseksikin - mikä ettei, mitä nyt sillä satut tarkoittamaankaan... Suurin osa matkustelevista ihmisistä tuskin ovat varsinaisesti mitään "maailmankansalaisia", kaikki eivät suinkaan ole suvaitsevaisia tai edes kulttuureista erityisen tietoisia. Riippuu niin, miten matkustaa ja minne ja millaisella asenteella.
Niin totta. Yli 80-v äitini ei ikinä käynyt ulkomailla, mutta lukenut koko elämänsä ja vieraat kulttuurit kiinnostaneet. On myös aina osannut kritisoida oman kulttuurin asioita, eikä ottanut niitä itsestäänselvyytenä ja ainoana tapana nähdä asiat.
 
[QUOTE="vieras";28840216]Awww.. mites tän nyt muotoilisi. Kuulostat siltä ettet ole juuri matkaillut, olenko oikeassa? Siksi elä hyvä ihminen vähättele ja aliarvio matkustelun hyötyjä, sillä jos alan niistä kertomaan - siitä tulee romaani.[/QUOTE]

Voihan sitä niinkin ajatella. Jos olen päätynyt vieraaseen maahan, olen asunut paikallisten kotona ja pitempiä aikoja kerrallaan.
 
"vieras"
Jos aloittaja on oikeasti lukion opettaja, vahvistat kovasti käsitystäni siitä, että Suomen oettajien koulutusta, opetussuunnitelmaa ja ennekaikkea ajatusmaailmaa pitäisi muuttaa ja isosti. Valitettavasti ne muutamat ihan hyvät kohdat jutussasi jäivät sen varjoon että pidät matkustamattomia lapsia tyhmänä.

Aikuisenakaan en saa kaikkea mitä haluan, miksi lapseni pitäisi saada kaikki. Kannatan täydestä sydämestani harrastamista ja matkailua, mutta lapsille tekee myös hyvää oppia että kaikkea ei saa (uutena ) vaikka haluaa.

Kiinnostaisi kovasti saada aloittajan lisäkommentteja keskusteluun
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28840252]Saada keskustelua aikaan provollaan. Joskus provon tunnistaa mm. siitä, ettei aloittaja enää jää keskusteluun tai voi olla, että on jäänyt tässä tapauksessa, mutta toisella nikillä.[/QUOTE]

Voisitko ystävällisesti vähentää tätä tarpeetonta spekulointia. Vai olitko koulussa aina opettajan kysyessä huuli pyöreänä, että "tahtooko se todella tietää". Keskustelun aihehan on hyvin tähän aikaan sopiva ja keskustelun laatukin on mielestäni hyvä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28839615]Matkustelun glorifiointi. Milloin turistirysämatkustelu alkaa sitten näkyä suomalaisissa? Olen tavannut ja tiedän paljon fiksuja ja suvaitsevaisia ihmisiä. Matkustelun kanssa sillä ei ole juuri lainkaan korrelaatiota. Ei kai pelkkää legendaa ole esim. brittiläinen turismi etelän lomakohteissa. Miten ihmeessä suomalainen olisi tästä täysi poikkeus. Matkustelu on ensisijaisesti tilapäiseen tarkoitukseen vastaava viihdyke! Hyvä sellainen, mutta mitään korkeakulttuuria siitä ei kyllä kirveelläkään saa.[/QUOTE]

Matkustelusta ei saa korkeakulttuuria kirveelläkään? Eli jos esim. matkustaa sinne Kiinaan, käy Kielletyssä kaupungissa ja Kiinan muurilla, museossa ja teatterissa, se ei ole korkeakulttuuria? Minkä takia museossa käynti Suomessa on korkeakulttuuria, mutta ulkomailla ei?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28840418]Voisitko ystävällisesti vähentää tätä tarpeetonta spekulointia. Vai olitko koulussa aina opettajan kysyessä huuli pyöreänä, että "tahtooko se todella tietää". Keskustelun aihehan on hyvin tähän aikaan sopiva ja keskustelun laatukin on mielestäni hyvä.[/QUOTE]

Aloittaja itsekö se siellä? :)

Itse keskustelussa ei ole mitään vikaa, mutta aloittajan olisi yleensä hyvä pysyä keskustelussa, eikö?
 
"vieras"
Ei lasten tarvitse saada kaikkea mitä muutkin, vain siksi että muutkin saa. Harrastukset voi valita perheen tulotason mukaan. Lenkkitossut ei kovin paljoa maksa jos ei ole varaa johonkin motocrossiin tai jääkiekkoon.
Totta. Elämässä ei aina saa mitä haluaa. Mutta on se oikeasti ihan hirveä sääli, jos lapsi ei saa harrastaa mitä haluaa vaan pitää vaan käydä lähimetsässä lenkillä kun ei ole muuhun varaa kuin lenkkitossuihin. Se harrastus voisi olla lapselle niin iso henkireikä: mielekästä tekemistä, samanhenkisiä kavereita, terveyden edistämistä, ehkä jopa jokupäivä kilpaura tai ammatti. Se lähimetsässä lenkkeily taas voi vaikka tappaa täysin lapsen liikuntahalut, jos se maistuu puulta ja sitä itselle mielekästä urheilua ei saa harrastaa.
 
"vieras"
Kyllä edullisiakin harrastuksia löytyy, esim. paikallisten liikuntajärjestöjen tai -yhdistysten tarjoamat vaihtoehdot eivät ole päätä huimaavan kalliita, partiotoiminta on hyödyllistä ja kivaa, eikä hirveän kallista sekään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28840484]Totta. Elämässä ei aina saa mitä haluaa. Mutta on se oikeasti ihan hirveä sääli, jos lapsi ei saa harrastaa mitä haluaa vaan pitää vaan käydä lähimetsässä lenkillä kun ei ole muuhun varaa kuin lenkkitossuihin. Se harrastus voisi olla lapselle niin iso henkireikä: mielekästä tekemistä, samanhenkisiä kavereita, terveyden edistämistä, ehkä jopa jokupäivä kilpaura tai ammatti. Se lähimetsässä lenkkeily taas voi vaikka tappaa täysin lapsen liikuntahalut, jos se maistuu puulta ja sitä itselle mielekästä urheilua ei saa harrastaa.[/QUOTE]

Olet oikeassa, ja surullisinta katsottavaa on se kun varaakin olisi mutta

" periaatteessa mun lapsi ei nyt vaan saa harrastaa koska minä aikuisena en halua sitoutua kuljetuksiin, talkootöihin jne "

Se, että lapsi harrastaa kaikkea, eikä käytännössä ehdi olla yhdessä loppuun saakka että ehtii seuraaviin "treeneihin" joista myöhästyy kuitenkin, on sitten se toinen ääripää, joka rumasti sanottuna välillä kuulostaa siltä, että lastensuojelun pitäisi puuttua myös siihen että laps ei saa ikinä levätä / olla/ leikkiä, vaan koko elämä on harrastamista ja koulua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28840515]Kyllä edullisiakin harrastuksia löytyy, esim. paikallisten liikuntajärjestöjen tai -yhdistysten tarjoamat vaihtoehdot eivät ole päätä huimaavan kalliita, partiotoiminta on hyödyllistä ja kivaa, eikä hirveän kallista sekään.[/QUOTE]

Tämä ei kyllä sulje pois sitä, että jos lapsi haluaa vaikka ratsastaa, ja sille sanotaan että ei oo varaa, rakenna keppihevonen ja mene metsään.
Surullista , jos näin käy (toki, ymmärrään että jos ei ole varaa, ei ole varaa)

partiotoiminnasta, hauskaa olisi, mutta esim. meilläpäin toimintaa ei ole, matkaa lähimpiin aktiivisiin ryhmiin 60km, ja työssäkäynnin takia kuljetus sinne saakka ei vaan onnistu :/
 

Yhteistyössä