Lapsi syö usein kylässä -kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Etiketti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Etiketti

Vieras
Lapsi (tokaluokkalainen) menee noin kerran viikossa kaverilleen koulun jälkeen. Matkaa on jonkun verran, enkä halua että hän sieltä yksin pimeässä kävelee kotiin, joten haen sitten viideltä kun töistä pääsen.

Ongelma (tai ei tämä varsinainen ongelma ole :-) on se, että kaverin kodissa syödään jo neljän aikoihin. Oma lapseni saa aina ystävällisesti myös syödäkseen. MINUA on kuitenkin alkanut painaa syyllisyys; en ole tarkoittanut ruokituttaa lastani kylässä. Kaveri ei usein tule meille, koska viihtyy omassa kodissaan, joten en pääse "ruokkimaan" häntä vastapainoksi takaisin.

Kerran vein pussillisen pullia osoittaakseni, että olen noteerannut nämä syömiset, ja kiitokseksi. Lapselle sanoin, että hän voi kyllä kauniisti sanoa, että syö sitten kotona, mutta näin ei ole ilmeisesti kuitenkaan sanonut tai sitten nälkä on voittanut :-)

Kysymys: Miten te toimisitte? Ja joa olisitte kaverin äiti/isä, harmittaisiko teitä, kun vieras lapsi on tiuhaan ruokapöydässä?

Minä kysyisin itse tältä äidiltä ja veisin vaikka kahvipaketin ja muuta kuivaelintarviketta ja nyt jouluksi veisin varmaankin suht ison herkkukorin, juustoineen ja muine tarvikkeineen.

kysyisin vanhemmilta, että haluuako ne että ei syö siellä. jos syöminen ok niin veisin välillä just pullia yms. sinne. jos ovat vähän nihkeitä niin käskisin sanoa lapselle, että saa heti kotona viideltä ruokaa.

jos olisin kaverin äiti niin ei harmittaisi.

niin eri paikkakunnilla eri tavat Itse =) savolaisena olen aina ruokkinut kaikki jotka paikalla kun ruokaa tarjolla ja kun lapset ei mahottomia syö niin siinä yks menee seurassa.
Viet vaikka jotain joku kerta jotain hakiessas kuten jo olet tehnykkin.
Ja nyt jouluna jos poikkeet kukka ja joku joululeipä tai ruisleipä kera juuston ihan ok.
Hienoa että on vielä semmosia ihmisiä jotka ottaa pöydän ääreen muitakin kuin omaa sakkia ja hienoa että sellaisia kun sinä ajattelet sitä joka haluaa jakaa ruokailun lapsesi kanssa.

jos on hyvin ruokapöydässä käyttäytyvä lapsi,olis ihan kivakin saada hänet mukaan ruokailuun...ja kiva yllätys jos joskus sit muistettais kahvipaketilla tms. pienellä.
Voisithan toki kysyäkkin ko. perheeltä...

Minusta on ihanaa, että ajattelet noin! Ota asia rohkeasti puheeksi perheen kanssa. Itse ruokin aina lasten kaverit, jotka tulevat kauempaa, mutta naapurin tyttöä en ruoki.

Voithan sä kysyä vanhemmilta, että häiritseekö niitä se, että sun lapsi syö siellä. Meillä saa syödä kaverit jos sattuvat olemaan ruoka-aikaan meillä. Ellei sitten vanhemmat joskus ole erikseen sanoneet ettei esim. tänään "saa" syödä tms. Jotkut ovat täälläkin kritisoineet sitä muiden lapsen ruokkimista, mutta mun mielestä ne vanhemmat voi katsoa peiliin ja tehdä lapselleen säännöt selviksi jos kylässä ei saa syödä.

Näin oli myös lapsuuden perheessäni tapana. Mun paras ystävä söi lähes tulkoon joka toinen päivä (asui kauempana ja äiti tuli kotiin vasta joskus kuuden jälkeen) meillä, ei sitä koskaan oltu sovittu erikseen mutta niin se vaan meni aina. Kaveri otettiin myös mukaan jos mentiin esim ulos syömään. Vanhemmat soitteli sillon tällön ja oli kai se kaikille sitten ihan ok. Jouluna kaverin äiti lähetti aina just jonkun herkkukorin ikään kuin kiitokseksi. Se oli ihan kiva tapa kiittää mun mielestä.

Minua ei haittaisi ollenkaan ja siis ei haittaa että lasten kaverit syövät meillä. Meillä on aina yksi lisälautasen paikka pöydässä jos meillä sattuu olemaan joku ruoka-aikaan :)
Kiva olis kuitenki jos joku lapsi vakiona syö meillä tosi usein, et sen kaverin vanhemmat asiaa jotenki kommentoisi :) Ja jouluinen herkkukori olis minustaki tossa ihan paikallaan tai joku muistaminen, vaikka en siis itse sellaista odota tms. Kiva kuitenki siis että joteki huomioisi sen.

Yhteistyössä