lapsi sanoo että "haluaa kuolla"

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Aika tiukka vissiin itselleen (meidän 6v sättii itseään itselleen mumisten, kun on itselleen vihainen). Voishan tosta jostain kysästä, neuvola ei enää ole oikea paikka tossa iässä, mutta soita esim. kouluterkalle ja kysy. Ainakin äidistä tuntuu varmasti pahalta.
 
Jos sanoo tuon kerran tai pari niin on normaalia. Jos hokee sitä "yhtenään" ni ei ole normaalia. Varmaan jokainen lapsi jossain vaiheessa sanoo noin sitä sen enempää tarkoittamatta, ei välttämättä itsekään tajua mitä sanoo, ehkä hakee huomiota tai testaa aikuisen reaktiota jne. Mutta jos on ihan säännöllistä ja pidempikestoista niin olisin huolissani. Kouluterkka voisi tosiaan olla eka osoite ottaa virallisempaan tahoon yhteyttä ja osoittaa huoli ja sieltä sit ehkä lääkärin kautta psykologille jne. jos katsovat siihen olevan aihetta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28110752]jos tulee kova pettymys, että "tappaa itsensä".

Lapsi on 8v.

onko "normaali"?

pitäiskö olla huolissaan ja hakea apua?[/QUOTE]

se voi tarkottaa tätä..."mikä idiootti mä tahdon kuolla! "
 
"vieras"
Jos sanoo tuon kerran tai pari niin on normaalia. Jos hokee sitä "yhtenään" ni ei ole normaalia. Varmaan jokainen lapsi jossain vaiheessa sanoo noin sitä sen enempää tarkoittamatta, ei välttämättä itsekään tajua mitä sanoo, ehkä hakee huomiota tai testaa aikuisen reaktiota jne. Mutta jos on ihan säännöllistä ja pidempikestoista niin olisin huolissani. Kouluterkka voisi tosiaan olla eka osoite ottaa virallisempaan tahoon yhteyttä ja osoittaa huoli ja sieltä sit ehkä lääkärin kautta psykologille jne. jos katsovat siihen olevan aihetta.
ei ole sanonut nyt pitkään aikaan mutta eilen tuli taas kova pettymys, niin että itki ja sitten uhkasi tappaa itsensä...
 
äiti-ihminen myös
Jossain lehtijutussa ammatti-ihminen sanoi että pitäisi puuttua asiaan heti kun lapsi puhuu halusta kuolla. Itse jäin vähän epäröimään...tajuaako lapsi mitä kuolema oikeasti on vai haluaako vain "järkyttää" ja hakea huomioita.
Oma 5-vuotiaani sanoi tässä yksi päivä että haluaa kuolla. Kun kysyin miksi vastasi: kun on niin tylsää.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28111025]ei ole sanonut nyt pitkään aikaan mutta eilen tuli taas kova pettymys, niin että itki ja sitten uhkasi tappaa itsensä...[/QUOTE]

No nyt taidat hiemab liioitella??? Uhkasi tappaa itsensä.. Enpä usko..
Tuon ikäiset jo puhuu kuin teinit.. Ja niiden sana varastoon kuuluj juurikin tuo lause.
 
"vieras"
Aika tiukka vissiin itselleen (meidän 6v sättii itseään itselleen mumisten, kun on itselleen vihainen). Voishan tosta jostain kysästä, neuvola ei enää ole oikea paikka tossa iässä, mutta soita esim. kouluterkalle ja kysy. Ainakin äidistä tuntuu varmasti pahalta.
juttelet yksin...kerrotko? ja sano että kun minua vaivaa asia niin höpisen yksinään?
 
"ap"
[QUOTE="Vieras";28111078]No nyt taidat hiemab liioitella??? Uhkasi tappaa itsensä.. Enpä usko..
Tuon ikäiset jo puhuu kuin teinit.. Ja niiden sana varastoon kuuluj juurikin tuo lause.[/QUOTE]

valitettavasti se on totta, lapsi uhkasi tappaa itsensä ja se ei ole ensimmäinen kerta.
Olen huolissaan siksi kysyn, jos onko tälläinen käytös 8v. lapsella normaalia ja jos ei, mistä apua?
 
"poikien äiti"
Meillä on 8 ja 9 v pojat. Eivät ole kyllä koskaan ainakaan minun kuullen sanoneet tuolla lailla vaikka temperamenttisiä ovatkin. Ottaisin yhteyttä tk.hon ja kysyisin neuvoa. hyvähän siellä olisi käydä juttelemassa.

Onko poika muutoin elämäniloinen?
 
meillä
Mulla juuri 9-vuotta täyttänyt poika, jolla meneillään paha uhma. Ja juuri tuota lausetta huutaa jos ei saa mitä haluaa (esim komennan nukkumaan ja tahtoisi vielä valvoa tai ei saa olla tietokoneella tai ei pääse luistelemaan tms). En ole reagoinut asiaan sen enempää, välillä olen sanonut että tuommoisia ei puhuta "huvikseen". Ei vaikuta mitenkään masentuneelta tms, vaan tosiaan suuttuessaan huutaa noin. En ole asiasta ottanut yhteyttä yhtään minnekään, koska koen että lapsi huutaa tuota vain saadakseen tahtonsa läpi.
 
"ap"
[QUOTE="poikien äiti";28111164]Meillä on 8 ja 9 v pojat. Eivät ole kyllä koskaan ainakaan minun kuullen sanoneet tuolla lailla vaikka temperamenttisiä ovatkin. Ottaisin yhteyttä tk.hon ja kysyisin neuvoa. hyvähän siellä olisi käydä juttelemassa.

Onko poika muutoin elämäniloinen?[/QUOTE]

lapsi on pirteä, elämäniloinen, älykäs, hänellä on paljon ystäviä ja kaikki... siksi en

tiedä mitä tehdä: hakea apua tai antaa olla vaan...
 
"vieras"
Mulla on kesällä 8v täyttävä tyttö. Kun niitä suuria pettymyksen tunteita/ristiriitaista oloa väsymyksen ja riidan kautta tulee niin valitettavasti meilläkin kiljutaan "mä haluun kuolla" lausetta. Piti ihan kouluterveydenhoitajan kanssa asiasta keskustella kun omissa korvissani kuulostaa tosi pahalta.

Normaalia ikään kuuluvaa dramatisointia- ymmärtävät että tuo lause saa kaiken mielenkiinnon kohdistumaan itseensä. Ja ainakin meillä siinä onnistutaan
 
"ap"
[QUOTE="vieras";28111297]Mulla on kesällä 8v täyttävä tyttö. Kun niitä suuria pettymyksen tunteita/ristiriitaista oloa väsymyksen ja riidan kautta tulee niin valitettavasti meilläkin kiljutaan "mä haluun kuolla" lausetta. Piti ihan kouluterveydenhoitajan kanssa asiasta keskustella kun omissa korvissani kuulostaa tosi pahalta.

Normaalia ikään kuuluvaa dramatisointia- ymmärtävät että tuo lause saa kaiken mielenkiinnon kohdistumaan itseensä. Ja ainakin meillä siinä onnistutaan[/QUOTE]

kiitos, tuntuupa hyvältä kuulla ettei vaan MINUN lapsi tätä sanoo!

Mutta kyllä aion puhua myös koulun terveydenhoitajan kanssa...varmuudeksi.
 
"vieras"
[QUOTE="ap";28111116]valitettavasti se on totta, lapsi uhkasi tappaa itsensä ja se ei ole ensimmäinen kerta.
Olen huolissaan siksi kysyn, jos onko tälläinen käytös 8v. lapsella normaalia ja jos ei, mistä apua?[/QUOTE]

sori!!! ei kiinnosta muu kuin kusi hätä! sori!
 
"vieras"
Itse en tuollaisia huudellut, mutta sama olo oli kovien pettymysten jälkeen tuon ikäisenä. Samassa iässä ekat "äkkipikaiset" itsemurhayritykset esim. pahoinpitelyn jälkeen. Taustalla oli mm. seksuaalista väkivaltaa. Sinuna selvittäisin perinpohjin mistä on kyse.
 
..
tulee mieleen tosta pojan hauras mieli (engl. boy interrupted) dokumentti jossa pojalla oli 5 vuotiaasta puheita halusta kuolla, pojalla oli kaksisuuntainen mielialahäiriö ja depressio, ne lopulta veivätkin hänen elämänsä 15 vuotiaana kun teki itsemurhan
 
pöööps
Minulla oli lapsena tapana sanoa ihan samoin ollessani vihainen, pettynyt tai kokiessani epäonnistumista. Jonkinlaista masennukseen verrattavaakin oli. Muistan, että äiti usein kuittasi asian kertomalla kuinka ikävä hänelle tulisi jos niin kävisi. Hän kuvaili, miltä tuntuisi kaivata minua ja kuinka mummo ja pappa ja muut sukulaisetkin surisivat ja lopulta myös käytiin läpi kaveritkin. Itkin välillä valtoimenaan ajatellessani, miten surullisia muut olisivat minun takiani ja itse asiassa lopetin enää puhumasta kuolemasta. Oletan siinä tajunneeni, ettei kuolema ole mikään leikin asia.
 
"..."
Meillä poika ollut ekaluokasta lähtien samanlainen. Tai lähinnä halusi mielummin kuolla, kuin mennä kouluun jne. Soitinkin asiasta koulukuraattorille ja ei ollut ollenkaan asiasta huolissaan. Puheet kuolemasta kuitenkin jatkuivat ja muutenkin koulunkäynti oli/on tooosi hankalaa ja huonosti kavereita. Poika nyt 10 vuotias ja juuri todettiin asperger.

Lähinnä olisin siis huolissani, jos ongelmia muutenkin elämässä/koulussa/kavereiden kanssa.
 

Yhteistyössä