Lapsi sairastaa - poissaolo töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten tää homma menee? Jos lapseni sairastuu ja saan heti hankittua hänelle hoitajan ensimmäiseksi päiväksi, niin voinko vielä sen jälkeen itse olla poissa saman sairauden takia? Meillä siis tilanne, että mummo voi satunnaisesti tulla hoitamaan vapaapäivinään ja itse voin silloin mennä töihin. Tietysti voin olla kertomatta töissä, et mummo on kotonani hoitamassa sairasta lastani ja pokkana ilmoittaa myöhemmin, et lapsi sairastunut, joudun olemaan pois pvä. Lääkärintodistusta en tarvitse työnantajaani varten. Mutta siis miten homma virallisesti menee? Jos mummo hoitaa ekan päivän, saanko minä sen lisäksi olla vielä kaksi päivää poissa lapsen sairauden takia? Entä jos mummo pystyy hoitamaan vaikka kolme päivää, mutta lapsi on edelleen kipeä? Saanko olla silti vielä kolme päivää poissa? Vai saanko olla ollenkaan, jos olen pystynyt hankkimaan hoitajan heti sairauden alussa?

Riippuu omasta työehtosopimuksestasi.
Mutta ei se yleisesti ottaen noin mene että jos saat ekaksi päiväksi jonkun hoitamaan lastasi, et saisi olla toisena päivänä itse hoitamassa. Toki saat jos tes antaa myöden olla kotona hoitamassa sairasta lasta.

Voi vitsi näitä sinisilmäisiä, 101% rehellisiä ihmisiä! Mitä sanot jos aika ajoin soittelen töihin pomolleni ja sanon, että "lapsi sairaana, tulen kolmen päivän päästä takaisin töihin".
Eli ei sinun tarvitse pomollesi selittää sen enempää kuin, että lapsesi on sairaana ja käytät työehtosopimuksen mukaisesti hoitovapaa oikeuttasi.

Ei sun välttämättä tarvitse olla sitä ensimmäistä päivää poissa, toki voit olla sen jälkeen vasta, kun mummo on hoitanut lasta jo. Tarkista oman alasi TES:stä, mutta mulla on se käsitys, että sinä voit olla sen 3 pv poissa missä vaiheessa vaan, vaikka sitten viimeiset 3 päivää.

Sä saat olla sen kolme päivää yhtä sairautta kohti pois, riippumatta siitä kunka monta päivää lapsi sairastaa ja kuka sitä hoitaa. Ainoostaan niinä sinun töistäpoissaolopäivinä ei saa olla lapsella muita hoitajia. Esim. jos isä on kotona , ei äitikin voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voi vitsi näitä sinisilmäisiä, 101% rehellisiä ihmisiä! Mitä sanot jos aika ajoin soittelen töihin pomolleni ja sanon, että "lapsi sairaana, tulen kolmen päivän päästä takaisin töihin".
Eli ei sinun tarvitse pomollesi selittää sen enempää kuin, että lapsesi on sairaana ja käytät työehtosopimuksen mukaisesti hoitovapaa oikeuttasi.

En minä nyt tätä kysynyt. Mietin vaan, miten homma virallisesti menisi. Pomolta en viitsi kysyä, sillä juuri nyt on tilanne, et lapsi sairas. Mies oli tänään töistä pois, mummo tulee huomenna hoitamaan, Jos lapsi jostain syystä on vielä maanantaina kipeä, vuorostani jään pois, enkä aio kertoa, et muut on jo lasta tällä viikolla hoitaneet. Toki tässä on vkl välissä, joten senkään puolesta lasta ei saisi enää maanantaina hoitaa kotona, vaikka olisin itse hoitanut tänään ja huomenna. Mutta joskus voi tulla tilanne, et lapsi sairastuu vaikka maanantaina ja mummo voi tulla heti hoitamaan ja minä jäisin töistä pois ehkä vasta tiistaina tai keskiviikkona.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Sä saat olla sen kolme päivää yhtä sairautta kohti pois, riippumatta siitä kunka monta päivää lapsi sairastaa ja kuka sitä hoitaa. Ainoostaan niinä sinun töistäpoissaolopäivinä ei saa olla lapsella muita hoitajia. Esim. jos isä on kotona , ei äitikin voi olla.

Mut se 3 pvä on lapsen hoidon järjestämistä varten. Jos hoidon saa järjestettyä, niin saako tosiaan sen lisäksi itsekin olla pois, jos on eri päivänä kuin hankittu hoitaja? Mies väittää, että ei saa. Siksi ajattelin täällä kysellä, jos joku tietäis, koska olin eri mieltä mieheni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Mut se 3 pvä on lapsen hoidon järjestämistä varten. Jos hoidon saa järjestettyä, niin saako tosiaan sen lisäksi itsekin olla pois, jos on eri päivänä kuin hankittu hoitaja? Mies väittää, että ei saa. Siksi ajattelin täällä kysellä, jos joku tietäis, koska olin eri mieltä mieheni kanssa.

Edelleen kehotan tarkistamaan mitä omassa tessissä sanotaan. Toi hoidon järjestämiseksi on valitettavan yleinen harhaluulo. Meidän tessissä (johon luottamusmiehenä perehdyn koko ajan enemmän) sanotaan että poissaolo on joko hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi.
Lisäksi on oikeus tilapäiseen poissaoloon ilman 3 pv:n rajaa jos lapsi on sairaana tai omat tai puolison vanhemmat.

Siis kuuntele nyt: jos saat järkättyä hoitajaa niin tottakai joudut takaisin töihin mutta kuka käski sinun kertoa siitä pomollesi? Ei pomosi tule kotisi ikkunan alle kyttäilee päivä toimintaasi. Ei kukaan sinua tuomitse tälläisesta moraalisesta vääryydestä(vertaa fortum johtajien palkkioihin)

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Ei sun välttämättä tarvitse olla sitä ensimmäistä päivää poissa, toki voit olla sen jälkeen vasta, kun mummo on hoitanut lasta jo. Tarkista oman alasi TES:stä, mutta mulla on se käsitys, että sinä voit olla sen 3 pv poissa missä vaiheessa vaan, vaikka sitten viimeiset 3 päivää.

Se ei riipu tes:stä, tes:ssa on vaan palkallisuus. Tilapäinen hoitovapaa määrätään työsopimuslaissa, joka on yleissitova.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:

Se ei riipu tes:stä, tes:ssa on vaan palkallisuus. Tilapäinen hoitovapaa määrätään työsopimuslaissa, joka on yleissitova.

Joissakin työehtosopimuksissa kyllä annetaan mahdollisuus olla enemmän kuin tuo 3 päivää poissa. Eli kyllä TES:kin ottaa näihin asioihin kantaa. Niinhän se menee, että laki määrää minimin, TES:ssä voidaan sopia siihen parannuksia. Ja jos pilkkua viilataan, laki ei ole yleissitova, vaan ihan simppelisti LAKI, jota pitää noudattaa. Joillakin aloilla on yleissitovia työehtosopimuksia, joita kaikkien työnantajien pitää noudattaa, vaikka eivät olisi järjestäytyneitä työnantajia.

Kelan sivuilta:
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (Työministeriö).

Alkuperäinen kirjoittaja Virallinen:
Kelan sivuilta:
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (Työministeriö).

Juu tämä on selvä asia. Mutta jos haluaa saada ko. ajalta palkan, kannattaa katsoa mitä oma tes sanoo.

Meillä on just vastaava tilanne ollut, eli meillä on kanssa joskus mahdollisuus saada joku hoitamaan.
Viimeksi esim molemmat oli vesirokossa peräkkäiset viikot, mä olin ekaks paripäivää, sit mummi loppuviikon, mies oli kolme päivää, sit mä päivän ja toisen lapsen kummi päivän. ja me saatiin molemmat palkka poissaoloajalta

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mutta esim meidän tessissä ei ole mitään 3 päivän aikarajaa vaan voi olla kauemminkin pois jos tarve vaatii. Esim vesirokko tms kestää varmasti kauemmin.

mikä tes teillä on?

Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden tes

21§3.mom Kyllä teilläkin on tuo sana 4 päivää, eikä enempää tes:ssä...

meillä tytöllä oli vesirokko syksyllä. Olin töistä pois 4 päivää, 3 palkallista ja yhden palkattoman. Työskentelen hoitoalalla ja kaupungin palkkalistoilla olen. Eli mulle kerrottiin että saa olla 3 palkallista päivää pois ja sen jälkeen täytyy olla palkattomana tai käyttää lomapäiviä. Tietysti piti olla lääkäriltä todistus lapsen sairaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä tytöllä oli vesirokko syksyllä. Olin töistä pois 4 päivää, 3 palkallista ja yhden palkattoman. Työskentelen hoitoalalla ja kaupungin palkkalistoilla olen. Eli mulle kerrottiin että saa olla 3 palkallista päivää pois ja sen jälkeen täytyy olla palkattomana tai käyttää lomapäiviä. Tietysti piti olla lääkäriltä todistus lapsen sairaudesta.

Meillä sama homma,3 päivää saa palkallista,kun on sh/lääkärin todistus. Ja hoitoala myös kyseessä.

Yhteistyössä