Lapsi sairas, läksyjä paljon, onko oikeasti pakko jaksaa tehdä KAIKKI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ollakko vai eikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ollakko vai eikö?

Vieras
Lapsi on nyt ollut useamman päivän todella kipeä, hyvä että istua jaksaa, saati sitten tehdä läksyjä. Ja kuitenkin noita läksyjä tulee joka päivä ja aika paljonkin tietenkin, kun tehtäväksi tulee myös tunnilla tehdyt asiat.

Onko se oikeasti niin, että ne on kaikki tehtävä sairastamisen aikana kotona? Toivotaan, että lapsi sen verran tervehtyy viikonlopuksi, silloin on hyvää aikaa tehdä läksyjä, niin ei tule niin kauhea kiire.

Jotenkin vain tuntuu hiukan kohtuuttomalta, että toka luokkalainen tekee puolikuntoisena viikon tehtävät päivässä tai kahdessa...

Vai olenko minä nyt sitten kuitenkin liian lepsu?

Itse olen koulunkäynninohjaaja ja ei meillä tehdä läksyjä, jos ollaan kipeitä. Nyt ollaan oltu flunssassa tiistaista asti ja yhtään läksyä ei ole tehty, matikkaa likoille sanoin että voisivat tehdä eteenpäin, kumpikaan ei asiaan innostunut joten ne tehdään sitten pikkuhiljaa ens viikolla ja sellaiset tehtävät mitkä ovat ehille helppoja, jätetään väliinkin.

Me tehdään jokainen tehtävä. Pahimpana sairaspäivänä ei, mutta sitten kun olo alkaa helpottaa niin tehdään tehtävä kerrallaan päivän aikana pikku hiljaa tehtäviä pois. Mitään ei jätetä välistä vaan kaikki on tehtynä sitten kun lapsi palaa kouluun jotta ei enää sitten tarvitse stressata tehtäviä vaan voi sairasaikana tulleet asiat vielä kerrata open kanssa nopsaan ja sitten keskittyä vain tulevaan asiaan. Ei ole ikinä ollut ongelma kenenkään lapsen kanssa.

Välillä kyllä tuntuu, että koulunkäynti on lapsille aika rankkaa. Aika harva aikuinen joutuu tekemään työnsä kotona sairasloman aikana. Mutta eipä sille tietenkään mitään voi, että muut menevät koulussa sillä välin eteenpäin, ja helposti lapsi putoaa kärryiltä tai oppimiseen jää aukko, jollei niitä tehtäviä tee kotona.

Samoin joskus olen miettinyt yläkoulu- ja lukioikäisiä, joilla on usein kahdeksan tunnin koulupäivä, ja sitten vielä läksyt päälle.

Ei ole meidän lapset koskaan tehneet sairaana läksyjä, vaikka jotkut opettajat niitä olisivat vaatineetkin tehdyksi. Mitään aukkoja ei ole sivistykseen silti jäänyt.

Jaksamisen mukaan. Tosin meidän lapsilla on ollut 2 luokalla kirjat koulussa, ainoastaan ne on kotona, mistä on ollut läksyä, joten ei olla tuossa vaiheessa tehty kuin niistä, mitkä on ollut kotona. Tai esikoiselle naapurin tyttö toi joskus kirjat ja joku kerta kävin itse hakemassa.

Missä yläkouluikäisillä on muka 8 tunnin päiviä? No itsellä oli yksi päivä joskus valinnaisten takia, mutta toisaalta sitten oli tosi lyhyt päivä toisena päivänä. Ja tuosta valinnaisesta ei kotiläksyjä tullut. Lukiolaisellakin on vain, jos on valinnut ylimääräistä jaksoon mukaan. Yläkoullussakin ne pitkät päivät ovat niitä helpompia läksyjen kannalta, kun niissä on kuvista/liikuntaa/käsitöitä/kotitaloutta tupla- tai triplatunteineen.

Ei me olla kipeänä läksyjä tehty. Viimeisenä päivänä/iltana lapsi on tehnyt tärkeimmät, jos ei kaikkea ole ehtinyt. Nyt 4. luokalla opettajakin listasi, että tehkää ensisijaisesti nämä ja lisäksi on koulussa tehty nämä ja nämä.

[QUOTE="...";30623713]Kysyikö nyt ihan tosissaan, että pitääkö läksyt tehdä? :O[/QUOTE]

Joo'o, kysyn. Tällä hetkellä tehtäviä on tekemättä kolme aukeamaa käsialaa, kaksi lukuläksyä, ylli, uskonto ja kaksi aukeamaa matematiikkaa. Kahden päivän läksyt on vielä saamatta. Aika kova urakka puolikuntoiselle, mutta onneks tosiaan on viikonloppu. Jos lapsi on tarpeeksi terve, niin yritämme saada tehtävät tehtyä viikonlopun aikana.

Jaksamisen mukaan. Tosin meidän lapsilla on ollut 2 luokalla kirjat koulussa, ainoastaan ne on kotona, mistä on ollut läksyä, joten ei olla tuossa vaiheessa tehty kuin niistä, mitkä on ollut kotona. Tai esikoiselle naapurin tyttö toi joskus kirjat ja joku kerta kävin itse hakemassa.

Missä yläkouluikäisillä on muka 8 tunnin päiviä? No itsellä oli yksi päivä joskus valinnaisten takia, mutta toisaalta sitten oli tosi lyhyt päivä toisena päivänä. Ja tuosta valinnaisesta ei kotiläksyjä tullut. Lukiolaisellakin on vain, jos on valinnut ylimääräistä jaksoon mukaan. Yläkoullussakin ne pitkät päivät ovat niitä helpompia läksyjen kannalta, kun niissä on kuvista/liikuntaa/käsitöitä/kotitaloutta tupla- tai triplatunteineen.

No esimerkiksi omilla lapsilla Ihan Vantaalla.Pisimmillään päivä on 8-15.30. No tietenkin jos nipottaa niin tuostahan tulee vaan 7,5 tunnin päivä...Tytöllä kolme tuollaista päivää ja pojalla kaksi.Ja pojalla yksi päivistä kuusi tuntia ihan lukuaineita.Se on seiskaluokkalaiselle raskasta.

Joo'o, kysyn. Tällä hetkellä tehtäviä on tekemättä kolme aukeamaa käsialaa, kaksi lukuläksyä, ylli, uskonto ja kaksi aukeamaa matematiikkaa. Kahden päivän läksyt on vielä saamatta. Aika kova urakka puolikuntoiselle, mutta onneks tosiaan on viikonloppu. Jos lapsi on tarpeeksi terve, niin yritämme saada tehtävät tehtyä viikonlopun aikana.

Kysäise opettajalta, mitkä on ensisijaisia tehtäviä ja mitkä tehdään, jos pystytään.

Jaa, onko sitten koululaisten päivät lyhentyneet. Itsellä oli yläasteella kahdeksan tunnin päiviä, ja lukiossa useita viikossa, enkä mitään ylimääräisiä kursseja kyllä käynyt.

No eikös pidä olla se yksi terve päivä vielä kotona, tehkää silloin läksyt??

Tekeehän ne koulussakin tehtäviä melkeen koko päivän, joten kotona pystyy hyvin tekemään ne muutaman päivän läksyt putkeen.

[QUOTE="a-p";30624153]ja tämä on tosiaan vain hiusrajassa ja noin 5cm taaksepäin ja pahiten ohimoiden kohtaa. Missään muualla päänahassa ei ole kuivuutta. Myös kasvot on aika kuivat.[/QUOTE]

Sori väärä ketju :D

Esikoiseni edellinen ope oli huippu monessa asiassa, mutta myös tässä. Hänen ohjeensa oli, että ensin sairastetaan tauti pois ja vasta sitten mietitään läksyt ym. Kyllä ne ehtii kirimään vaikkei puoli kuolleena kirjoja avaakaan.
Onneksi omani sairastavat todella harvoin, mutta onhan se kohtuutonta jos sairaana pitää yrittää vielä opiskella itse uutta ja tehdä läksytkin! Ei aikuistenkaan tarvitse kipeänä töitä tehdä... sairaat koululaiset voisivat saada jonkun helpotetun version niistä tehtävistä, jotka muut ovat tehneet koulussa ja kotona sillä aikaa?

[QUOTE="Minerva";30623749]Aika harva aikuinen joutuu tekemään työnsä kotona sairasloman aikana. [/QUOTE]

Siis mikä ihmeen kommentti tämä on? Eihän niitä läksyjä opettajaa varten tehdä, vaan oppimisen takia, ja ei esimerkiksi matematiikassa voi edetä, jos ei edeltävää asiaa ole oppinut. Miten lasket murtoluvuilla kertolaskuja, jos et ole oppinut summaaman niitä?

Kyllä me yleensä sinä ns kuumeettomana/oksentamattomana päivänä on sitten ahkeroitu useampi tunti niitä läksyjä. Niinhän koulussakin tehdään ja jos siellä jaksaa niin varmaan kotonakin (sitten kun ei ole enää varsinaisesti sairaana toki) Joskus on joku kirja ollut koulussa niin sen tehtävät on jäänyt tekemättä mutta pääsääntöisesti ajatus on kyllä että kaikki tehtävät tehdään mitä on koulussa/läksyinä tehty sairastamisen aikana.

No ihan yleisesti on munkin mielestä liian rankka toi peruskoulu. Ehkä pitäs vaan karsii sitä opetusohjelmaa. Eskari alkaa heti 4-5 tunnilla joka päivä ja meidän lapsi taitaa olla ainut, joka ei sitten vielä joudu hoitoonkin jäämään. Joka vuosi pari tuntia viikkoon lisää ja pian alkaa sitten tulla näitä läksyjä ja kokeisiin lukemisia päälle. 4-6 luokkalainen tekee jo melkein täyden työpäivän sen minkä aikuinenkin yleensä, mutta sitten päälle siihen tulee vielä läksyt, joten koulutunnit eivät riitäkään opsin omaksumiseen?
Itseäni harmittaa se, että mulla olis muutakin opetettavaa lapsille, vaan kuka niille raaskis mitään lisätä noiden työpäivien päälle. Ilmeisesti on aivan poissuljettu ajatus, että lasta voisi opettaa joku muukin kuin opettaja ja että maailmassa ja elämässä voi olla muitakin mielenkiinnon kohteita ja asioita mitä vanhemmat haluavat lastensa oppivan kuin ne mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu. Kilpaurheilu on ainoa, minkä perusteella voi kouluakin jättää vähemmälle.

Minun mielestä peruskoulu oli oikeestikin aika säälittävä, kun ottaa huomioon siihen kulutetun valtavan ajan. Edes yhtä ainoaa kieltä en oppinut mielestäni kunnolla ja reaaliaineista ei jäänyt juuri mitään päähän. Mikä ei kyllä oo sinänsä haitannutkaan mitään, mutta aika paukkujen haaskausta sanon.

Moni koululaitostamme ylistävä sanookin, että tietopuoli on loppujen lopuksi pienempi arvo kuin peruskoulun sosiaalistava vaikutus. (en kyllä usko jälkimmäisenkään olevan niin ihmeellisen ihana anti). Itse toivoisin, että lapseni voisivat käyttää aikansa paremmin. Kysymys on sentään 10 otollisesta vuodesta!

No ihan yleisesti on munkin mielestä liian rankka toi peruskoulu. Ehkä pitäs vaan karsii sitä opetusohjelmaa. Eskari alkaa heti 4-5 tunnilla joka päivä ja meidän lapsi taitaa olla ainut, joka ei sitten vielä joudu hoitoonkin jäämään. Joka vuosi pari tuntia viikkoon lisää ja pian alkaa sitten tulla näitä läksyjä ja kokeisiin lukemisia päälle. 4-6 luokkalainen tekee jo melkein täyden työpäivän sen minkä aikuinenkin yleensä, mutta sitten päälle siihen tulee vielä läksyt, joten koulutunnit eivät riitäkään opsin omaksumiseen?
Itseäni harmittaa se, että mulla olis muutakin opetettavaa lapsille, vaan kuka niille raaskis mitään lisätä noiden työpäivien päälle. Ilmeisesti on aivan poissuljettu ajatus, että lasta voisi opettaa joku muukin kuin opettaja ja että maailmassa ja elämässä voi olla muitakin mielenkiinnon kohteita ja asioita mitä vanhemmat haluavat lastensa oppivan kuin ne mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu. Kilpaurheilu on ainoa, minkä perusteella voi kouluakin jättää vähemmälle.

Minun mielestä peruskoulu oli oikeestikin aika säälittävä, kun ottaa huomioon siihen kulutetun valtavan ajan. Edes yhtä ainoaa kieltä en oppinut mielestäni kunnolla ja reaaliaineista ei jäänyt juuri mitään päähän. Mikä ei kyllä oo sinänsä haitannutkaan mitään, mutta aika paukkujen haaskausta sanon.

Moni koululaitostamme ylistävä sanookin, että tietopuoli on loppujen lopuksi pienempi arvo kuin peruskoulun sosiaalistava vaikutus. (en kyllä usko jälkimmäisenkään olevan niin ihmeellisen ihana anti). Itse toivoisin, että lapseni voisivat käyttää aikansa paremmin. Kysymys on sentään 10 otollisesta vuodesta!

Kotikouluun sitten vaan, jos koulujärjestelmää noin huonona pidät.

Tuon asenteen kun vielä viet lapsiisi voit olla ihan varma, että eivät koulussa viihdy ja oppiminen on tuskaista.

Syytät omasta oppimattomuudestasi koulua, miksi toiset sitten oppivat ja menestyvät ihan niillä samoilla opeilla kuin mitä itse olet saanut?

Vanhempani arvostivst koulua ja läksyjen tekoa, vanhempien asenteella on iso vaikutus lapsen menetymiseen. Pakkopulla ja väheksyntä ei motivoi ketään, oman vastuun väistely vielä vähemmän.

Teette tosiaan hissukseen ja kaiken minkä suinkin jaksaa. Mun ipana on ekalla ja kipeänä ei läksyjä tullu. Tekee nyt sitte parina päivänä tuplat muihin verrattuna. menee se niinkin. Varmasti se tulee muuttumaan siirryttäessä seuraaville luokille. Kyllä sitä aikanaan jo piti vaan ne läksyt tehä vaikka sairaana olikin.

Uusimmat

Yhteistyössä