Lapsi sairas, keneltä todistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keltanokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keltanokka

Vieras
Lapsi on nyt ekaa kertaa kipeänä töihin paluuni jälkeen. En ole ehtinyt kysyä,että antaako työnantaja sairaslomaa/vapaata lapsen vuoksi vai pitääkö mennä lääkäriin ja hakea todistus sieltä?

Meillä voi todistuksen hakea neuvolan terveydenhoitajalta. Soita aamulla terveyskeskukseen ja kysy kuka siellä sen voi kirjottaa.

Riippuu aivan tosin työnantajan käytännöistäkin, että tarviiko heti se todistus olla vai miten toimit.

Alkuperäinen kirjoittaja piis of keik:
se selviää samalla, kun soitat töihin ja ilmoitat olevasi sairaana

Lukutaidon puutettako? :xmas: Ap ei ole sairas vaan hänen lapsensa.

Mut tosiaan töistä sun pitää se kysyä. Eri työpaikoilla on erilaisia käytäntöjä. Joissain riittää oma ilmoitus, jotkut vaativat lääkärintodistulksen, johonkin riittää sairaanhoitajan todistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja piis of keik:
se selviää samalla, kun soitat töihin ja ilmoitat olevasi sairaana

Lukutaidon puutettako? :xmas: Ap ei ole sairas vaan hänen lapsensa.

Mut tosiaan töistä sun pitää se kysyä. Eri työpaikoilla on erilaisia käytäntöjä. Joissain riittää oma ilmoitus, jotkut vaativat lääkärintodistulksen, johonkin riittää sairaanhoitajan todistus.

ajatuskatkos.. mutta vastaus on silti sama. asia selviää siinä vaiheessa kun ap soittaa töihin ja ilmoittaa tilanteen ja kysyy miten pitää toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei saa palkkaa jos ei ole lääkärintodistusta. sen saa neuvolasta tai terkkarilta.
Sama kuin olisit itse kipeä. saikku todistus saatava.

Ei tää koske joka työpaikkaa. Ainakin meidän töissä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois jos on kipeenä.

Ei saa palkkaa jos ei ole lääkärintodistusta. sen saa neuvolasta tai terkkarilta.

Ei tää koske joka työpaikkaa. Ainakin meidän töissä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois jos on kipeenä.

Samoin meillä. Ap:n kannattaa kysyä käytäntö omalta työpaikaltaan. Me täällä ei voida tietää tarvitaanko heillä lappu vai ei ja kelpaako hoitajan kirjoittama vai täytyykö olla lääkärintodistus.

Jos meillä on lapsi kipeenä, minulla riittää ilmoitus opiskelupaikkaan. Miehen työpaikalle tarvitaan joko sairaanhoitaja tai lääkärintodistus sekä minun opiskelupaikasta todistus (leimalla ja allekirjoituksella), että olen estynyt hoitamaan sairasta lasta!

Ei tarvita joka paikassa. Meillä saa itse olla poissa viisi kertaa vuodessa kolme päivää kerrallaan pelkällä omailmoituksella, palkallisena. Alle kymmenenvuotiaan lapsen kanssa voi olla rajattomasti poissa, kuitenkin vaan neljä päivää kerrallaan (sekin on vähän tapauskohtaista), joista kolme ekaa päivää on palkallista.

Lääkärintodistusta en ole tarvinnut vielä kertaakaan ja palkatonta saa aina, jos lapsen sairaus vaatii yli neljän päivän poissaolon.

Sairaan hoitajan ja lääkärin todistus saman arvoinen. sairaanhoitaja kirjoittaa max.3pvä. sen jälkeen ei saa lisää kuin lääkärissä käymällä!!

Ei se jokapaikassa kelpaa. On oltava heti lekurinpaperi. Se työhönottaja vielä tosta muistutti että heti lekuriin.

Kysy mysö tarvitseeko sairausloma tai loma lapsen hitamista varten anoa työnantajalta, näin meillä. Siis pelkkä lääkärintodistus ei riitä vaan täytetään anomus työnantajaa varten.

Jep. Meilläkin saa olla omalla ilmoituksella joko oman tai lapsen sairastelun vuoksi kolme päivää pois töistä. Sen jälkeen tarvitaan lääkärintodistus.

Yhteistyössä