Lapsi säikähti ukkosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ALkuviikosta oli täällä ukonilma. Ja kerran rysähti kunnolla. Itekin luulin et katosta tuli lamppu alas tms.
Olin pienimmän kanssa kamarissa ja tuo kohta 4v oli yksin olohuoneessa/keittiössä. Ja siis säikähti kans aivan tolkuttomasti. Alkoi huutamaan suoraa huutoa.
Nyt puhuu joka päivä että ukkonen tulee. Ja sit puhuu että meillä räjähti avaruusraketti. Noista avaruusraketeista puhunut aikaisemminkin ja pelännyt niitä.
Millä sais lapsen vähän unohtamaan koko asian? Tai edes jotenki lievitettyä tuota pelkoa.

Koittaisin selittää jotenkin sitä miten se ukkonen syntyy jne. Jos itse haluaa siitä puhua niin varmaan kannattaa sitten kumminkin keskustella vähän...ettei hautaudu jonnekin. Ja kertoa ainakin ettei tarvitse pelätä vaikka tuliskin uusi ukkonen.

Olen sitä yrittänyt selittää et se ääni kuuluu pilvistä kun ne törmää (en muutakaan keksinyt). Mutta poika kuvittelee ukkosen joksikin hahmoksi joka voi kävellä vaikka ovesta sisään. Vaikka välillä puhuukin että se taivaalla jyrisee.
Rauhoitella yritänkin ja puhutaan siis päivittäin aiheesta.

Ei kirjastosta löytyis mitään kirjaa, jossa olis ukkonen kuvattuna? Ehkä lapsi tajuaisi ainakin sen, ettei se ukkonen mikään henkilö ole, joka voi hyökätä sisälle. Ja voithan tosiaan vielä kertoa, että lapsi on sisällä kuitenkin aika lailla turvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ei kirjastosta löytyis mitään kirjaa, jossa olis ukkonen kuvattuna? Ehkä lapsi tajuaisi ainakin sen, ettei se ukkonen mikään henkilö ole, joka voi hyökätä sisälle. Ja voithan tosiaan vielä kertoa, että lapsi on sisällä kuitenkin aika lailla turvassa.

Just äsken tuossa puhui että meiän koiraan osu se raketti (=ukkonen) kun oli ulkona silloin. Ja kiitos ideasta pitää seuraavan kerran kattoa mitä kirjastosta löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja pelot:
Tai sitten vois kehitellä jonkun jutun minkä poika vois tehdä, jos vielä tulee ukonilma. Siis että olis sitten turvassa ukkoselta.

Olisko jotain ideaa mitä se vois olla? Ite en ainakaan äkkiseltään mitään keksi. Ens kerralla en ainakaan yksin jätä. Joku kirjan lukeminen vois ainakin rauhottaa tai jotain muuta vastaavaa tekemistä keksiä.

Mulle tulee mieleen että ukkoselta suojautuminen tai turvautuminen voi vaan lisätä sitä pelkoa että kyseessä on pelättävä asia. Vois olla ehkä parempi jos ukkosta saisi "markkinoitua" jotenkin vähän iloisemmin, en kyllä osaa ehdottaa miten..

Mitäs jos seuraavan kerran, kun ukkonen tulee, niin pidätte pienen karjumiskisan ukonilman kanssa? Sanot ensin raur ja kehotat lasta tekemään samoin. Sitten kehut, jos/kun lapsi on rohkea kun uskaltaa jyristä takaisin.

Yhteistyössä