Lapsi pitää hiuksia turvalelunaan, miten eroon tavasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tukka unileluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tukka unileluna

Vieras
Taapero on vauvaiästä lähtien kehittänyt itselleen turvajutukseen hiukset. Hän tahtoo unilelujen tms sijaan haroa mieluiten äidin tukkaa ollessaan väsynyt ja itkee suunnattomasti jos näin ei anneta tehdä. Yöllä herää ja etsii äidin tukkaa, ei osaisi rauhoittua millään ilman käsiä syvällä tukassa. Lapsi nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssä meidän sänkymme vieressä, kurotellen sieltä äidin tukkaa pitkin yötä... jonkun aikaa jos saa möyhiä sitä, käy pitkäkseen ja jatkaa unta. Mutta saattaa nousta taas.. Jos hermostuu, repii ja raastaa tukkaa varsin kovakouraisesti. Olemme yrittäneet kaikkea, laittaa unirättiä, unilelua, tuttia mitä vaan sitkeästi hänelle, muttei kelpuuta ollenkaan. Edes nukke jolla on pehmeä tukka ei kelpaa. Tapa on erittäin hankala... Millä tästä eroon? Tuntuu todella kylmältä huudattaa lasta, kun tietää miten tärkeitä asioita nämä turvallisuusjutut (jollekin se rätti tai lelu) on. Jos lapsen ottaa viereen, hän potkii unissaan, repii tukkaa jne ettei sekään ole onnistunut keino.

Miten tästä ärsyttävästä tavasta eroon??

No ei siitä muuten eroon pääse kuin lopettamalla sen, tilalle rätti tai joku muu, huutoa tietysti tulee ensin. Ei lapsen turvallisuuden tunne siitä järky kun vanhemmat ovat lähellä.

Meillä on tytöllä sama juttu, tosin ei ehkä ihan noin "paha". Ikää nyt 1 v 9 kk. Aina iltaisin kun vien häntä nukkumaan, alkaa mun hiusten harominen. Hän nukkuu omassa huoneessaan (ja nukahtaa itsekseen), ja illalla jos ei heti tule uni, täytyy saada koskea äidin tukkaa... Öisin tyttö tulee meidän väliin, ja jos ei heti nukahda siihen päästyään, alkaa mun hiusten harominen. Yritän hillitä sitä pitelemällä tyttöä käsistä. Yhdessä vaiheessa kun haromista oli tosi paljon, pidin ihan PIPOA päässä sen aikaa kunnes tyttö nukahti. Ja tungin niskahiuksetkin sinne pipon alle. Se oikeasti auttoi, tyttö ei tajunnut työntää käsiä pipon alle tai vetää pipoa pois. Mutta hän oli silloin pienempi, nyt ei ehkä enää toimisi. Mäkin kehottaisin vaan pitämään käsistä tai antamaan aina jotain korvaavaa kainaloon. Tiedän kuinka ärsyttävä tapa se voi olla...

Kuinka teidän hiustenharojat suhtautuu märkiin hiuksiin? Itsellä pitkät hiukset kiinnostavat luonnollisesti vauvaa, vaikkei ongelma olekaan. Pidän yleensä hiukset kiinni ja olen huomannut että märät hiukset eivät ole niin kivat kosketella.. Toimisiko märät hiukset -shokkihoito??

Meillä ei märät hiukset ole mikään shokki. Nyt varsinkin kun tyttö on isompi hän hokee "äitillä on määkä tukka" ja haluaa koskea. Ja yöllä kun haroo mun hiuksia, niin ei sitä suihkuun viitsi silloin kipaista. ;)

Sama kun edellisellä, lasta vähän naurattaa märkä tukka mutta ilman muuta sitäkin harotaan. Yöllä sitten mahda minkään, että kuivahan se tukka on kun harominen taas alkaa...

Meillä harotaan mun korvia. Yöllä jos ei heti löydä käteensä, ni alkaa huuto "missä äitin koova". Hermo menee, alussa oli tosi hellyttävää, mutta nyt saisi jo lopettaa. Hirvee huuto seuraa jos yritän estää korvan räpläämisen. Kai se vaan olis huudatettava..

En kyllä ymmärtänyt et tästä voi tulla tällainen ongelma, jos sen olisin aikanaan tajunnut en olisi antanut lapsen hypistellä hiuksiani. Eli eipä taida muu nyt auttaa, kun vaan jotain rättiä käteen aina kun hiuksia alkaa haromaan ja sen viikon (tai kaks) sit vaan yrittää kuunnella huutoa...huhhuh!