Joku ku osais vastata mulle....Minun tyttö (7v) ei ole vielä oppinut kuivaksi kokonaan, eikä kakkakaan tule vapaaehtoisesti....
2- vuotiaasta lähtien on käyttänyt levolacia, duphalacia, lacoberonia, metalacia, toilaxia, ja nyt vielä Movicol junioria ( heh

ei kaikki kuiten yhtäaikaa). Kakka saadaan tulemaan ku käytetään dynamiittiä, mutta vapaaehtoista se ei ole...erilaisia istuimia on käytetty, erilaisia jalkatukia, kirjoja, pcs-kuvia, mallia on näytetty, kannustavia halauksia, kädestä pitämistä, lohduttamista, palkintokarkkeja, palkintotarroja se saa vielä tänäpäivänäkin, mutta silti mikään ei saa tyttöä kannustamaan kakkaamaan. Kerran olimme kaksi viikkoa sairaalahoidossa, että saatiin suoli tyhjäksi ja toimimaan vähäksi aikaa. Lääkkeenanto ei ole helppoa eikä mieluista isolle tytölle. Se vaatii niin monta kättä, ettei mun YH-äidin kädet riitä edes pitämään kiinni, saatikka sitten antamaan lääke pyllyyn. Puhuminen ei auta. Tyttö aristelee jo koko pyllyä. siitä on tullut arka paikka puheenaiheenakin..Nyt alkoi tytöllä koulu, ja sinne piti viedä kassillinen vaatteita ja pyyhe mukaan, jotta henkilökunta saa melua pitämättä käydä pesemässä tytön...Tyttö ei noteeraa pissaa..se ei välitä, jos se menee housuun, eikä ilmeisesti tunne edes märkiä housuja...jatkaa leikkiä ihan normaalisti, kunnes ympäristö ottaa asian esille...eikä sittenkään mene vaihtamaan housuja, vaan ison pitää vaatia sitä, ja monesti viedä itse se vessaan peseytymään ..Housuun saattaa mennä jopa 3 kertaa koulussa + kotivahingot. pyykkikone laulaa monta kertaa päivässä ja vaatteita kuluu paljon...
Tässä itsellä on sellainen mietintä päällä, että koska kyseessä on hyvätasoinen autisti, ni kuinka paljon nämä ongelmat johtuu sairaudesta ja kuinka paljon siinä voi olla ihan jotain muuta ongelmaa...
Tää ongelma on ollut aina....ja mulla alkaa pikkuhiljaa mietityttää, että onkohan täällä kaikki aivan hyvin...
Pojallani on sama sairaus, mutta silti hän on oppinut aikoinaan ihan helpolla kuivaksi....panttaaminen kävi pojalla siinä vaiheessa, ku piti vaihtaa potta pyttyyn, mutta osaava henkilökunta huomasi, että pojalla pelotti vesi pytyssä, joten he peittivät paperilla veden kokonaan. Sen jälkeen on kakkaaminen onnistunut pyttyynkin...Pikkuhiljaa paperimäärää sitten vähennettiin, eikä kauaakaan, ku se sai jo laittaa pois....
Mutta tyttö on oikea mysteeri...Se ei osaa sanoo, mikä siinä hirvittää.
Lääkäri on tutkinut sen, että tyttö pissaa saman määrän juomisten kanssa, eikä pissaa tule ponnisteltaessa, eikä tulehdesta ole...muuta ei osaa sanoa...Pitäiskö käyttää jollain isommalla lääkärillä.
Kuka osaa sanoo, onko mulla aihettaa muuhunki hätään, ku pyykkimäärään.
Jos joku osaa sanoo, mitä minä tekisin, ni olisin kiitollinen...
Tv. Smirge ja Ella