Lapsi päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Innis
  • Ensimmäinen viesti
Innis
Kertokaahan mulle, olisiko 1 1/2-vuotiaalle lapselle parempi päiväkoti vai ryhmäperhepäiväkoti? Perhepäivähoitoon en oikein mielelläni laittaisi...

Mikäs toi ryhmis oikeestaan ees on (onko se sama asia kuin päiväkoti, mutta pienempi?)...

Ääh, kun ahdistaa laittaa lapsi syksyllä hoitoon :/

ryhmis on tällei yksinkertaistettuna kuin yksi päiväkodin ryhmä mutta siellä voi olal lapsilla enemmän ikäeroa..kun esim päiväkodissä ryhmät on usien pienille ja sit yli 3v.lle niin ryhmiksessä on kaikki samassa!

Päiväkotiin mä veisin, ja veinkin =)
Lapsia oli 9 kun poika aloitti hoidon 1 v 9 kk iässä, ja tätejä oli kolme. Nyt lapsia on 12 ja tätejä 4-5, kaikki lapset eivät koskaan ole samaan aikaan paikalla. Ja pojan pk:ssa on vain yksi pikkuisten ryhmä, sekä talon toisessa päässä olevat eskarit, ei siis ole mikään monen sadan lapsen laitos, vaan pieni mukava päiväkoti. En ole katunut :)

Innis (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
ryhmis on tällei yksinkertaistettuna kuin yksi päiväkodin ryhmä mutta siellä voi olal lapsilla enemmän ikäeroa..kun esim päiväkodissä ryhmät on usien pienille ja sit yli 3v.lle niin ryhmiksessä on kaikki samassa!
Ok! Kiitos:)! Onkohan toi sitten hyvä vai huono juttu, että kaikki ovat samassa...hmm...

Innis (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Lapsia oli 9 kun poika aloitti hoidon 1 v 9 kk iässä, ja tätejä oli kolme. Nyt lapsia on 12 ja tätejä 4-5, kaikki lapset eivät koskaan ole samaan aikaan paikalla. Ja pojan pk:ssa on vain yksi pikkuisten ryhmä, sekä talon toisessa päässä olevat eskarit, ei siis ole mikään monen sadan lapsen laitos, vaan pieni mukava päiväkoti. En ole katunut :)
Kiitos vastauksesta! Mäkin mietin justiinsa tuota päiväkotijuttua, että se voisi ehkä kuitenkin olla pienelle parempi... Tai riippuu varmaan paikastakin, mutta kuulostaa kyllä ihan hyvältä tuo, että suhteellisen paljon hoitajia on lapsille tarjolla:) Luultavasti aina löytyy tarpeen vaatiessa syli, johon voi kiivetä=)

Innis (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja p:
ryhmis on ryhmäPERHEpäivähoitoa, eli hoidosta vastaa perhepäivähoitajat +mahdollisesti lastenhoitajat. Lastentarhanopettajia ei ryhmiksissä yleensä ole. Hoit
Ok! Tuo oli hyvä tietää! Totta joo, ryhmiksessä ei tosiaan taida noita lastentarhanopeja ollakaan:/ Tuntuu tyhmältä kysellä näitä juttuja, sillä olen itsekin opiskellut vuoden lastentarhanopeksi (nyt siis opiskelen muuta ammattia):D Miten mää en muista enää mitään noista asioista:D?

Tosiaan, haluaisin ehkäpä, että poikani tulevasta hoitopaikasta löytyisi tuo lastentarhanope...

Oman lapseni vein 1,5v ihan perus päiväkotiin. Enkä kyllä päätöstäni kadu. Viedessä on kyllä isoo huutoo mutta puuron jälkeen alkaa leikit sujuun normaalisti eikä tyttö välttämättä halua lähteä edes kotiin vielä 4 jälkeen :p Mutta paljonhan se on lapsen luonteesta kiinni missä viihtyy. Mun tyttö on tosi sosiaalinen eikä koskaan vierastanut ketään ja vilkas kun mikä niin päiväkoti on sille just oikea paikka. Tylsistyis rauhallisemmissa paikoissa, esim kotona. Mua akns ahdisti viedä tyttö heti mammiksen jälkeen tarhaan niin en sitten vielä silloin vienyt. Etsin duunin jota pystyin tekemään kotoa käsin hoitovapaan oheella ja oltiin kotona niin kauan että ajatus ei enään ahdistanut eli siihen asti kun likka osasi hyvin kävellä' ja juosta ja puhe sujuis suht hyvin :)

Meillä päiväkoti on ainakin tosi kiva paikka. Hoitajat ottavat tosi hyvin huomioon erityisesti nämä pienimmät yms, kyllä sinne mukaan ujompikin pienokainen mahtuu ja loppujen lopuksi on alkanut viihtyyn. Ja syliin sielläkin pääsee aina kun tahtoo

Innis (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja ssmakinen:
Oman lapseni vein 1,5v ihan perus päiväkotiin. Enkä kyllä päätöstäni kadu. Viedessä on kyllä isoo huutoo mutta puuron jälkeen alkaa leikit sujuun normaalisti eikä tyttö välttämättä halua lähteä edes kotiin vielä 4 jälkeen :p Mutta paljonhan se on lapsen luonteesta kiinni missä viihtyy. Mun tyttö on tosi sosiaalinen eikä koskaan vierastanut ketään ja vilkas kun mikä niin päiväkoti on sille just oikea paikka. Tylsistyis rauhallisemmissa paikoissa, esim kotona. Mua akns ahdisti viedä tyttö heti mammiksen jälkeen tarhaan niin en sitten vielä silloin vienyt. Etsin duunin jota pystyin tekemään kotoa käsin hoitovapaan oheella ja oltiin kotona niin kauan että ajatus ei enään ahdistanut eli siihen asti kun likka osasi hyvin kävellä' ja juosta ja puhe sujuis suht hyvin :)

Meillä päiväkoti on ainakin tosi kiva paikka. Hoitajat ottavat tosi hyvin huomioon erityisesti nämä pienimmät yms, kyllä sinne mukaan ujompikin pienokainen mahtuu ja loppujen lopuksi on alkanut viihtyyn. Ja syliin sielläkin pääsee aina kun tahtoo
Kiitos:) Ihanan kannustavaa tekstiä!!! Uskoisin, että aluksi hoitoonvieminen ahdistaa ja huolettaa kovasti, mutta sitten pian helpottaa ja voi viedä lapsen ihan hyvillä mielin hoitoon:) Tietty riippuu siitä, miten lapsi hoidossa pärjäilee ja viihtyy, mutta uskon ja toivon, että munkin poitsu tykkää hoidossa olla! Ja onhan tässä onneksi vielä syksyyn asti aikaa totutella siihen ajatukseen, että lapsi aloittaa "päiväkotiuransa" :D

Teilläpäin onkin hyvin asiat noitten pientenryhmässä?!

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ!!!:
Kuinka te vaan viette ne lapset päiväkotiin kun mä en ainakaan saanut lapselle päiväkotipaikkaa???
Mä hain päiväkotipaikkaa (ja vain pk-paikkaa; hakemuksessa jätin laittamatta rastin pph:n kohdalle) pojan ollessa noin 3 kk, vaikka hoidontarve alkoi vasta kun poika oli 1 v 9 kk.
Tytölle hain paikkaa yli vuosi ennen hoidontarpeen alkamista, sama juttu: vain päiväkotiin, en halunnut pph:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Joo, pojan pk:ssa on asiat tosi hyvin =)
Eikä tytönkään pk:ssa ole kuin kaksi ryhmää: 3-4 v ja 4-5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ!:
Alkuperäinen kirjoittaja HÖ!!!:
Kuinka te vaan viette ne lapset päiväkotiin kun mä en ainakaan saanut lapselle päiväkotipaikkaa???
Koska sä oot hakenut paikkaa?
3 kuukautta ennen hoidon alkua. Oisko pitänyt kauheen aikasin hakee???
Vuodenaikakin ratkaisee: syksyn päiväkotipaikat jaetaan jo keväällä/alkukesästä, eikä niitä yleensä vapaudu vuoden aikana ellei joku lapsi muuta alueelta pois tai jää kotihoitoon.

Joo, pojan pk:ssa on asiat tosi hyvin =)
Eikä tytönkään pk:ssa ole kuin kaksi ryhmää: 3-4 v ja 4-5 v.

Meillä tuolla alle 3 v ryhmässä on 14 lasta kirjoilla ja 3 hoitajaa. Toki kaikki lapset ei ole joka päivä paikalla.

Innis (ap)
Toivottavasti mä en oo sitten kovin mattimyöhänen tän päiväkotiasian kanssa:/ Vasta ihan äskettäin päätin, että jatkan opiskelujani syksyllä ja nyt pitäisi sitten pikapikaa hakea pojalle päiväkotipaikkaa...toivottavasti paikan vielä saan! En tosin asu pääkaupunkiseudulla, jossa päiväkotipaikat varmaan ovat enemmän kiven alla kuin muualla Suomessa...

Yhteistyössä