Lapsi päivähoidossa, itse kotona

  • Viestiketjun aloittaja "mirka"
  • Ensimmäinen viesti
päikkytäti
Lyhyesti ja ytimekkäästi: olen 100% subjektiivisen päivähoidon vastustaja.

Kun niitä jalkoja jaksatte levitellä, jaksatte myös seuraukset eli ipananne hoitaa.

Ls-tapaukset tms erikseen.
 
"vieras."
Pitäisikö virikehodosta maksaa käypä hinta? Kun tuntuu, että mikään muu kuin raha ei enää ohjaa perheiden ajattelua. Millä hinnalla vielä veisitte lapset viriköitymään? 15 e/tunti (mikä ei varmaan kattaisi kuluja)?
 
nojoo
[QUOTE="vieras.";29768487]Pitäisikö virikehodosta maksaa käypä hinta? Kun tuntuu, että mikään muu kuin raha ei enää ohjaa perheiden ajattelua. Millä hinnalla vielä veisitte lapset viriköitymään? 15 e/tunti (mikä ei varmaan kattaisi kuluja)?[/QUOTE]

Mun mielestä virikehoidosta pitäisi ehdottomasti maksaa käypää hinta. Minua oikeesti kiinnostaisi, kuinka moni edelleen näkisi sen virikehoidon lapselle todella tärkeänä, kehittävänä ja vältämättömänä, jos sen joutuisi maksamaan kokonaan omasta pussista.
 
päikkytäti
[QUOTE="vieras.";29768487]Pitäisikö virikehodosta maksaa käypä hinta? Kun tuntuu, että mikään muu kuin raha ei enää ohjaa perheiden ajattelua. Millä hinnalla vielä veisitte lapset viriköitymään? 15 e/tunti (mikä ei varmaan kattaisi kuluja)?[/QUOTE]

Vähintään täysi maksu riippuen siitä onko lapsi virikehoidossa tunnin vain 9 tuntia / päivä.

15e/h x 8 x 20 = 2400e / kk. Jokohan jaksais itse hoitaa ;)

Oikeasti se työnhaku ei todellakaan ole täysipäiväistä kellään, naurettavaa vedota siihen. Tai no jos asuu jossain miljoonakaupungissa ja jalkapelillä kiertää firmasta toisen niin sitten...
 
kateellinen vieras
Mua suoraan sanottuna käy tuo tilanne kateeksi, koska itse käyn töissä, omaa vapaa-aikaa ei ole ja penniä saa venyttää joka kohdassa.

Eli tunnustan suoraan että harmittaa se että jotkut saavat virikepaikan harrastamisen takia ja töissäkäyvänä laukkaat kieli vyön alla päiväkodille hakemaan lasta ja viemään että ehtii sen oman työpäivän tehdä siinä välissä. Sitten päiväkodin tädit katsoo nenä rutussa jos joku kerta on käynyt ennen lasten hakemista kaupassa.

Että no, minusta jonkinlainen kerhotoiminta pitäisi riittää virikepaikaksi. Sillon ei tarvitse noin usein pitää hoidossa koska muutkin samassa kerhossa käy samoihin aikoihin joten ryhmäytymistä ei tapahdu silloin kun oma lapsi ei ole paikalla.
 
"Hömelö"
Isommalle tuo on minusta ihan aiheellista vaikka äiti olis pysyvästi kotona. Mutta pienemmän kohdalla epäilyttää enemmän. Toki jos tuon enempää ei hoidossa tarvitse olla, lapsi siellä viihtyy ja se aika menee äidiltä oikeesti työn hakuun, niin ihan ok. Siihen hakemusten kirjottamiseen pitää pystyä keskittymään ja haastatteluihin ei tietenkään voi lapsia ottaa mukaan. Olis minusta erittäin kyseenalaista jos lapset olis joka päivä täyden päivän päiväkodissa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että en usko että työn hakemiseen menis ihan täyden työpäivän verran aikaa joka päivä viikosta toiseen.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä jos lapset on päiväkodissa että äiti saa tehä rauhassa kotitöitä ja käydä uimassa, ellei tuo ole erittäin satunnaista ja kyse yksinhuoltajasta tai vastaavassa tilanteessa olevasta.
 
nähtyä
Mielipiteeni on kaikille subjektiivisen hoito-oikeuden käyttäjille, ei erityisesti aloittajalle : Itse asiassa kauhistuttaa se, että yhteiskunnalla on muka olevinaan varaa hoitaa kotona olevien lapsia. Se on se pyöreät 1000 euroa kuukaudessa/lapsi. Tässä tapauksessa ilmeisesti vähemmän, jos päiväkotiin on tumpattu sitten toiset lapset vapaapäiväläisten tilalle.

Mitä enemmän päiväkodeissa hoidetaan puolipäiväisiä ja vapaapäiväläisiä, sitä vaikeampi ainakin isoissa päiväkodeissa on saada sijaisia, koska aina jokunen lapsi jostain ryhmästä on pois. Sijaista luvattaessa otetaan siis koko päiväkodin tilanne huomioon. Kun niitä ei saada, henkillökunta on kovilla, kun miettivät mihin kukin juoksee missäkin vaiheessa. Tilanteet olisivat melkein hupaisia, jos ne eivät olisi surullisia, koska lapsiakin juoksutetaan ryhmästä toiseen. Vapaapäiväläisten poissaolot eivät kuitenkaan paljon yhden yksittäisen ryhmän tilannetta helpota silloin kun henkilökuntaa puuttuu. Lasten kokonaismäärä isompien ryhmissä on noussut järkyttävään 23:een tai ylikin. Ja nämä saattavat olla monta päivää samaan aikaan hoidossa. Vielä jokin aika sitten ryhmän enimmäiskoko sai olla 21.

Yleisesti ottaen puolipäiväiset lapset tulisi hoitaa ihan muualla kuin tavallisessa päiväkotiryhmässä.
 
kateellinen vieras
Minä pidän silkkaa laiskuuttani lastani 10-15 pv/kk päiväkodissa hoidossa.
Ja muut saa maksaa. Mitenkään muuten ei tällainen mun nenääni kaivelisi, mutta kun sitä rahaa ei tunnu olevan muutenkaan mihinkään, ryhmäkoot kasvaa päiväkodeissa ja kouluissa. Niin onko meillä oikeasti tälllaiseen varaa?

Ne tapaukset erikseen jossa perheessä on jotain mielenterveys tms ongelmia ja paikka tarvitaan sosiaalisten syiden takia lapselle.
 
ammattivalittaja
Ja muut saa maksaa. Mitenkään muuten ei tällainen mun nenääni kaivelisi, mutta kun sitä rahaa ei tunnu olevan muutenkaan mihinkään, ryhmäkoot kasvaa päiväkodeissa ja kouluissa. Niin onko meillä oikeasti tälllaiseen varaa?

Ne tapaukset erikseen jossa perheessä on jotain mielenterveys tms ongelmia ja paikka tarvitaan sosiaalisten syiden takia lapselle.
No ensi syksynä pojan turha päivähoito loppuu kun hän menee eskariin.
 
Henkilökohtaisesti mua ei haittaa vaikka lapset olis päivähoidossa ja vanhemmat kotona, mutta joskus ihmettelen ihmisten perusteluja sille. Sanotaan, että haluttaisiin kyllä olla lasten kanssa kotona, mutta ei pystytä normi arkea pyörittämään lasten kanssa ilman että ne olisi päiväkodissa. Musta työnhaku ja muut arki menot ovat asioita joita pystyy tekemään lasten kanssa, jos vaivautuu etukäteen suunnittelemaan ja miettimään hiukan. Sehän on arkea, jota lapsen kuuluu nähdä ja oppia. Kummallista musta on jos lapsen pitää olla kokoajan kaiken keskipisteenä eikä mitään voi tehdä lapsen häiriintymättä siitä. Arki puhissahan lapsi juurikin oppisi monia taitoja, esim. vuoronsa odottamisen, neuvottelutaitoja yms.. Lasta pitää vanhemman vain opastaa ja ohjata noissa tilanteissa ja etukäteen miettiä kuinka lapsen kanssa onnistuisi arki toimet. Esim. ravintolassa syöminen, äidin omat lääkäri/neuvolakäynnit, työn haki ja haastattelut, pankkiasiat jne.. Nehän ne on parhaita arki touhuja opettaa lapselle niitä paljon puhuttuja sosiaalisiataitoja ja niissä lapsi pääsee normaaliin arkeen ja käytötapoihin luontevasti kiinni. En yhtään väheksy tällä kirjoituksella lasten ikätoverin tarvetta tai vanhempien voimavaroja, välillä vain jotkut asiat kummastuttaa. Ja ap, jossain viestissä sanoit, että hoitopaikkaan tartuitte nyt, kun löytyi mieluinen hoitopaikka, että muuten olisi vuoden vaihteessa otettava kokopäivä paikka muusta päiväkodista, oletko siis saanut töitä, jotka alkaa vuodenvaihteessa?
 
ammattivalittaja
[QUOTE="vieras.";29768574]Onhan siinäkin mahdollista ottaa aamun kippi ja iltapäivän hoitotunnit. Eskariaikahan on harmillisen lyhyt: 9-13.[/QUOTE]

Ihan vaan eskariajan meinaan pitää ja poika on siksi hoidossa kun hänellä ei kavereita ole. Ja olen kyllä yrittänyt saada naapurin lapsista,puistoissa olevista lapsista yms hänelle kavereita mutta en ole onnistunut siinä.
 
nähtyä
Meillä on iso joukko lapsia, jotka ovat joutuneet syntymään kuin päiväkotia varten. Tosiaan, kaksi vuotiaidenkaan kanssa ei osata olla kotona silloin varsinkaan jos perheeseen syntyy uusi pienokainen :(
 
"mmp"
Jokainen lapsi ja perhe tavallaan, uskon että olette huolella harkinneet päätöksen ja menette sen mukaan. Toisten mielipiteet pätevät ensisijaisesti heihin itseensä. Tsemppiä työnhakuun!
 
ei ei
Kummankin lapsen paikka on kotona. Virikkeitä pitää jokaisen vanhemman pystyä keksimään itse. Tuohan on vain tilanne missä sinun lapsesi vie paikat niiltä ketkä sitä oikeasti tarvitsee. Tähänki tulee onneksi vielä muutos.
Työnhaku ei ole syy tälle koska sitä voi hakea myös lapsien kanssa. Jos ta ei sitä ymm tai hyväksy niin ei se paikkakaan ole sinulle tarkoitettu,jatkosskaa tuskin olisi yhtään iisiä sellaisen ta kanssa.
 
"Hömelö"
Mäkin olen kyllä sitä mieltä, että ensisijasesti ne virikepaikat pitäis olla muualla kuin päiväkodeissa just henkilökunnan takia. Eikä etenkään kokopäivähoitoa pitäis ilman painavaa syytä antaa lapsille, joiden vanhempi on kotona. Kaksvuotiaat ei myöskään mitään virikepaikkoja tarvitse. Jos joku niin väittää, niin syy ei voi normaalitilanteessa olla muu kuin silkka vanhemman laiskuus. Vanhempien opiskelut, vuorotyöt yms. on sitte minusta erikseen.
 
nojoo
Henkilökohtaisesti mua ei haittaa vaikka lapset olis päivähoidossa ja vanhemmat kotona, mutta joskus ihmettelen ihmisten perusteluja sille. Sanotaan, että haluttaisiin kyllä olla lasten kanssa kotona, mutta ei pystytä normi arkea pyörittämään lasten kanssa ilman että ne olisi päiväkodissa. Musta työnhaku ja muut arki menot ovat asioita joita pystyy tekemään lasten kanssa, jos vaivautuu etukäteen suunnittelemaan ja miettimään hiukan. Sehän on arkea, jota lapsen kuuluu nähdä ja oppia. Kummallista musta on jos lapsen pitää olla kokoajan kaiken keskipisteenä eikä mitään voi tehdä lapsen häiriintymättä siitä. Arki puhissahan lapsi juurikin oppisi monia taitoja, esim. vuoronsa odottamisen, neuvottelutaitoja yms.. Lasta pitää vanhemman vain opastaa ja ohjata noissa tilanteissa ja etukäteen miettiä kuinka lapsen kanssa onnistuisi arki toimet. Esim. ravintolassa syöminen, äidin omat lääkäri/neuvolakäynnit, työn haki ja haastattelut, pankkiasiat jne.. Nehän ne on parhaita arki touhuja opettaa lapselle niitä paljon puhuttuja sosiaalisiataitoja ja niissä lapsi pääsee normaaliin arkeen ja käytötapoihin luontevasti kiinni. En yhtään väheksy tällä kirjoituksella lasten ikätoverin tarvetta tai vanhempien voimavaroja, välillä vain jotkut asiat kummastuttaa. Ja ap, jossain viestissä sanoit, että hoitopaikkaan tartuitte nyt, kun löytyi mieluinen hoitopaikka, että muuten olisi vuoden vaihteessa otettava kokopäivä paikka muusta päiväkodista, oletko siis saanut töitä, jotka alkaa vuodenvaihteessa?
Tässä oli paljon asiaa, jota itsekin usein ihmettelen. Eli juurikin sitä, että yhtään mitään perus arkijuttua ei voi tehdä lasten kanssa..... Hakemusten kirjoittelua varten tarttee pistää lapset hoitoon, siivomista varten tarvitsee laittaa lapset hoitoon, lepoa varten tarvitsee laittaa lapset hoitoon..... Koska kotona on niin kamala ja tylsää ja hirveetä. Ja päiväkotissa, siinä ylibuukatussa ryhmässä missä 75% ajasta menee jonottamiseen ja perus arkijuttuihin, on niin ihanaa, opettavaista ja kivaa.

Tästä herää vaan kysymys, että miten ne äidit/perhe pärjää sitten, kun molemmat vanhemmat ovat töissä ja lasten hoitoaika käytetään töissäoloon? He eivät varmaan siivoa ikinä, töissä käyvät eivät ikinä hae uutta työpaikkaa (koska ei ole aikaa kirjoittaa hakemuksia), eivät muutenkaan tee muuta kun ovat töissä tai hoidavat lapsia... Vai pitäisikö heidän lapsille mahdollistaa 24/7 hoito, jotta vanhemmat jaksavat ja voivat hyvin?

Joo, meni kärjistelyksi, mutta ihmetyttää kuitenkin...
 
"Hömelö"
Ammattivalittaja, jos joku asia on mahollista tai ei erikseen kiellettyä, niin onko se automaattisesti oikein? Kieltääkö laki lapselle huutamisen? Tietääkseni ei. Onko se sillon hyväksyttävää?

Ja sitte te ketkä ootte sitä mieltä että "kaikki tavallaan, ei meidän asiat muille kuulu", niin jos me muut veronmaksajat osallistutaan sen päivähoitolaskun maksamiseen, niin totta helvetissä se asia kuuluu myös meille!
 
ammattivalittaja
[QUOTE="Hömelö";29768820]Ammattivalittaja, jos joku asia on mahollista tai ei erikseen kiellettyä, niin onko se automaattisesti oikein? Kieltääkö laki lapselle huutamisen? Tietääkseni ei. Onko se sillon hyväksyttävää?

Ja sitte te ketkä ootte sitä mieltä että "kaikki tavallaan, ei meidän asiat muille kuulu", niin jos me muut veronmaksajat osallistutaan sen päivähoitolaskun maksamiseen, niin totta helvetissä se asia kuuluu myös meille![/QUOTE]

No ei mutta minusta jokainen saa elää tyylillään. Jollekkin sopii se että lapsi on kokonaan kotihoidossa, joku haluaa pitää virikehoidossa yms.
 

Yhteistyössä