Lapsi päälle 3v. nukkuu päiväkodissa päiväunet, nyt sit valvotaankin.

Että mua jo väsyttäis. Mies yövuorossa, poika valvoo.
En haluis kuitenkaan luopua pojan päiväunista, kun kerran mielellään ne nukkuu ja unet tarvii.
Nyt sit vaan valvotaan puoleen yöhön.
Lapsi haluaa nukkua mun vieressä, ei siinäkään niin mitään mut sit nukun itse toooooosi huonosti, viimeyönä poika tippui sängystä :(

Miten ootte ratkaisseet tän unipulman?
Iltapalat, pesut.... aloitetaan jo alkuillasta, poika vaan ei nukahda. Omassa sängyssä pyörii, laulaa, leikkii, kolistelee, mun vieressä menee myös ihan hulinaksi ja sitten vähintään tökkii tai tai tekee jotain muuta kiusaa.

Ärrh ja puuh, taidetaan vetää pienet yöpalat ja koitetaan maate menoa.
Aamulla 7.15 herätys.

Lisään vielä että ennen menny nukkumaan niin että viety omaan huoneeseen, halit ja pusut ja poika nukahtanu heti.
Vauvana oli sitkeetä laatua ja valvoi paljon ja valvotti yöt. Yökyöpelin vikaa on kuten isässään :kieh: Mä oon illlan torkku.

Alkuperäinen kirjoittaja paula85:
pyydä päivähoidossa lyhentämään unia. tepsii!
ja ei pitäisi olla hoitajille kohtuuton pyyntö.
Pakkokai tuohon ois ryhtyä. Ei jaksa valvoa, tai jaksais mut ilman muksua :D
En vaan millään raaskis pojan päiväunia rukata mut ei kait tässä muu auta.

Gluteus maximus
Meillä oli sama juttu tuossa vähän aikaa sitten. Saattoi nukkua 3h päiväkodissa ( eivät sanoneet että nukkuu näin paljon ) ja sitten alettiin ihmettelemään, että miksi lapsia ei saa nukkumaan millään. Kertoivat sitten asian ja sanoin, että ei 4v tarvitse 3h päiväunia ja ne lyhennettiinkin 1h ja nyt menee taas mukavasti. Lapset menevät nukkumaan tuossa 21 pintaan, joskus aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
enemmän ulkona ja enemmän touhua että energia kuluu ja jos ei riitä niin oikeesti ne päiväunet pois. lapsen on saatava mun mielestä nukkua 12h yössä
Ulkona ollaan ja touhua riittää.
Poika ois väsyny tuossa kuudelta mut en nyt silloinkaan viittis sänkyyn laittaa. Herää sit 4 tunnin päästä ja sit valvotaan taas, kokeiltu on.

Meillä nykyään mennään niin nukkuun että poika nukahtaa omaan sänkyyn ja yöllä kun herää pääsee meidän väliin. Tohon putoamisongelmaan meil on sellanen ratkaisu, että toises laidassa sänkyä on kiinni sellanen leikkikehän yksi seinä, siis kuin pinnasängyn laita. EI pääse sit poika kierimään alas kun muistaa ite nukkua toisel puolel =) Meillä menee poika kans vasta 11-11.30 nukkumaan kun mies tekee yötyötä ja hoitaa poikaa päivät, nukkuvat sit aamulla sinne 11. Koitahan jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Että mua jo väsyttäis. Mies yövuorossa, poika valvoo.
En haluis kuitenkaan luopua pojan päiväunista, kun kerran mielellään ne nukkuu ja unet tarvii.
Nyt sit vaan valvotaan puoleen yöhön.
Lapsi haluaa nukkua mun vieressä, ei siinäkään niin mitään mut sit nukun itse toooooosi huonosti, viimeyönä poika tippui sängystä :(

Miten ootte ratkaisseet tän unipulman?
Iltapalat, pesut.... aloitetaan jo alkuillasta, poika vaan ei nukahda. Omassa sängyssä pyörii, laulaa, leikkii, kolistelee, mun vieressä menee myös ihan hulinaksi ja sitten vähintään tökkii tai tai tekee jotain muuta kiusaa.

Ärrh ja puuh, taidetaan vetää pienet yöpalat ja koitetaan maate menoa.
Aamulla 7.15 herätys.

Lisään vielä että ennen menny nukkumaan niin että viety omaan huoneeseen, halit ja pusut ja poika nukahtanu heti.
Vauvana oli sitkeetä laatua ja valvoi paljon ja valvotti yöt. Yökyöpelin vikaa on kuten isässään :kieh: Mä oon illlan torkku.
meillä välillä ihan sama nukahtamis ongelma :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Meillä nykyään mennään niin nukkuun että poika nukahtaa omaan sänkyyn ja yöllä kun herää pääsee meidän väliin. Tohon putoamisongelmaan meil on sellanen ratkaisu, että toises laidassa sänkyä on kiinni sellanen leikkikehän yksi seinä, siis kuin pinnasängyn laita. EI pääse sit poika kierimään alas kun muistaa ite nukkua toisel puolel =) Meillä menee poika kans vasta 11-11.30 nukkumaan kun mies tekee yötyötä ja hoitaa poikaa päivät, nukkuvat sit aamulla sinne 11. Koitahan jaksaa!
Tuo vahvennettu meilläkin "sallittua" kun en sit itsekään aina edes herää että poika on tullu väliin :D
Mies kun on kotona niin poika menee paremmin nukkumaan tai sit tehdään niin että mä meen nukkumaan ja mies laittaa pojan unille.
Aamut ei ole vaikeita kuitenkaan vaikka poika valvoo.

Ninni
Meillä samanlainen ongelma kohta 4v. pojalla. Oon päättänyt, ettei palvelu pelaa enää öisin, enkä seurustele. Luulen, että tuossa iässä mielikuvitus laukkaa ja alkaa pelkoja tulla, jos on muutenkin energinen lapsi, niin rauhoittuminen on hankalaa. Toivottavasti menee pian ohi.

xxx
Meidän likka 3v11kk nukkuu tunnin päikkärit joka päivä n. klo 12-14. Iltaisin sänkyyn yhdeksältä, iltasatu vieressä ollessa ja musiikkimobile päälle (ollut vauvasta asti sama) Joskus voi olla vaikeuksia, niinku just eilen ei millään rauhottunut...

Alkuperäinen kirjoittaja Elora Dana:
Kannattaa herättää lapsi aikasemmin päikkäreiltä. Meillä ainakin osa vanhemmista toivoo että lapsi nukkuisi vain 1-1,5h ja nämä lapset herätetään sit aikaisemmin ja se ei ole ongelma.
Täytyy jutella huomenna päiväkodissa päiväunista.
Poika nukahtaa ensimmäisenä ja herää viimeisenä, näin ollu siitä asti kun päikkyyn menny.
Viikonloppuisin ei juuri päiväunia nuku eikä lomilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Meillä samanlainen ongelma kohta 4v. pojalla. Oon päättänyt, ettei palvelu pelaa enää öisin, enkä seurustele. Luulen, että tuossa iässä mielikuvitus laukkaa ja alkaa pelkoja tulla, jos on muutenkin energinen lapsi, niin rauhoittuminen on hankalaa. Toivottavasti menee pian ohi.
Mielikuvitusta riittää. Äsken poika oli dinosaurus ja nyt lääkäri :D
Kohta mä alan taikuriksi ja taion tuon unille :xmas:

No kyl vähän myöhään menee. Melkeen jättäisin ne päiväunet väliin, kyl hän varmaan sen päivän jaksaa ilmankin? Meil edelleen välillä nukutaan, välillä ei, mut jos nukkuu, niin menee kyl edelleen normaaliin aikaan nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
No kyl vähän myöhään menee. Melkeen jättäisin ne päiväunet väliin, kyl hän varmaan sen päivän jaksaa ilmankin? Meil edelleen välillä nukutaan, välillä ei, mut jos nukkuu, niin menee kyl edelleen normaaliin aikaan nukkumaan.
Kokonaan jättämisessä se vaara että nukahtaa sohvalle kuudelta ja herää parin tunnin päästä valvomaan. Siksi haluan antaa nukkua päiväkodissa mut jos kokeiltais sitä tunnin nukkumista.
Toisaalta jos nukahtaa niin nukahtaa ei sitä estääkään voi ja toista pidä väkisin hereillä.

Mut kipakka karjaisu: Pää tyynyyn ja nukkumaan. Hiljainen kuorsaus kuuluu jo :heart:

Pikachu
Meilläpä 6 vee vetää eskarissa päikkäreitä! Jos lapsi nukahtaa lepohetkellä hänen annetaan nukkua niin pitkään kuin unta tarvitsee. Lapsen unta ei kuulemma suvaitse häiritä!! Näin meidän pk:ssa!! Arvatkaa onko mukava kierre päällä...

Meillä neiti 5v nukkuu päiväkodissa ihan hyvät unet. Illalla nukahtaa 21 mennessä. Ja aamuisin herää tuossa 6-7 välillä, tosin tänä aamuna heräs jo viideltä...

Meillä ei oo koskaan ollu ongelmana nuo päiväunet, toi tyttö taitaa rakastaa nukkumista yksinkertaisesti liikaa :eek:

Meillä ei voi antaa 3v:n nukkua päiväunia. Se ei kertakaikkiaan sit nuku yöllä ku muutaman tunnin. Ton kans on taisteltu ja kokeiltu ja kokeiltu ja kyllä ainoa sopiva oli, että päiväunet jää pois. Ilman päiväunia nukkuu yössä n.12h, jos nukkuu tunnin päiväunet päivällä niin yöllä nukkuu n.7h. Eli päiväunet jätettiin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Iituliina:
Meillä neiti 5v nukkuu päiväkodissa ihan hyvät unet. Illalla nukahtaa 21 mennessä. Ja aamuisin herää tuossa 6-7 välillä, tosin tänä aamuna heräs jo viideltä...

Meillä ei oo koskaan ollu ongelmana nuo päiväunet, toi tyttö taitaa rakastaa nukkumista yksinkertaisesti liikaa :eek:
No ei meilläkään suoranaista ongelmaa ole mutta minun mielestä ei nyt ihan välttämättä eskarilaisen tarttis päikkyjä nukkua. Ennemmin ne hyvät yöunet. Jos nyt on päikkärit nukkunut niin puol ysi, ysin aikoihin menee nukkumaan. Joskus venyy kymmenen tienoille ja sit riipoo sydäntä herättää kuuden jälkeen...

ei oikein toimi...
se kun ei oo niin yksinkertaista päikyssä jättää unia väliin. Henkilökunnalla on uniaikana paljon tehtäviä, ei kukaan repeä vahtimaan yhtä lasta siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei oikein toimi...:
se kun ei oo niin yksinkertaista päikyssä jättää unia väliin. Henkilökunnalla on uniaikana paljon tehtäviä, ei kukaan repeä vahtimaan yhtä lasta siinä.
Jos eskareita on 7 kpl ja niistä 1-2 nukkuu niin paljonko niistä parista olis vaivaa "enemmän"...

Sama homma meillä.... tosin ikää ei ole vielä kuin pikkuista vajaa 3v. Koko syksyn mennyt nukkumaan vasta kymmenen aikaan, ja herätys seitsemän jälkeen. Ja tottakai hoidossa "tarvii" ne päikkärit kun yö jää lyhyeksi, sänkyyn kyllä viedään jo 20-20.30. Ennen nukahti nätisti aikanaan, nyt ei ole tippaakaan väsynyt. Päiväkodin kanta on että unet nukutaan kaikki neljävuotiaaksi asti, ja poika tarvii unet. Ja nukkuu nykyiselläänkin päiväunia vain sen 1-1,5h hoidossa.

Viikonloppuisin ja lomilla ei päikkäreitä nukuta ja illalla menee nukkumaan ihmisten aikaan.

Yhteistyössä