Lapsi opiskelee yliopistossa ja asuu kotona

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mun lapsi aloitti opinnot yliopistossa ja asuu kotona. Asutaan tässä Helsingin kupeessa, niin totesimme yhteistuumin, että ainakin ekalle vuodelle hyvä ratkaisu. Jännä juttu, että monen mielestä ko. ratkaisu on jotenkin outo. Pitäis itsenäistyä jne...
Jotain fuksiaisia jos tulee tänä syksynä, niin pääseepä sitten vaikka taksilla kotiin.
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
vierailija
Mä tiedän montakin ensimmäisen vuoden opiskelijoita jotka asuvat kotona ja ainakin yhden toisenvuodenkin. Ei ole mitenkään kummallista jos siihen on mahdollisuus! Ihanaa jos vanhemmilla on mahdollisuus pitää lasta vielä yksi vuosi kotona!
Mun molemmat pojat lähtivät kotoa opiskelupaikkaan yliopistoon vuotta keskimääräistä nuorempina, lisäksi loppuvuodesta syntyneinä olivat siis vasta 17v kun opiskelu syksyllä alkoi. Pojilla meni hyvin mutta minulla oli huoli ja kova ikävä!
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
Mun lapsi aloitti opinnot yliopistossa ja asuu kotona. Asutaan tässä Helsingin kupeessa, niin totesimme yhteistuumin, että ainakin ekalle vuodelle hyvä ratkaisu. Jännä juttu, että monen mielestä ko. ratkaisu on jotenkin outo. Pitäis itsenäistyä jne...
Jotain fuksiaisia jos tulee tänä syksynä, niin pääseepä sitten vaikka taksilla kotiin.
Tämä on oikein oiva ratkaisu!❤
Eipä niissä soluasunnoissa ole välttis edes lukurauhaa!
 
vierailija
En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen haluaisi asua vanhempiensa kanssa? Itse muutin kotoa heti peruskoulun jälkeen, ja se tuntui myöhäiseltä iältä.
Aivot kehittyy 25v asti. Tärkeää on että ne kehittyvät lempeässä ja turvallisessa ympäristössä ja monille nuorille se on vanhempien koti. Näin lapsesta kehittyy lempeä ja ymmärtäväinen aikuinen.
 
Mun lapsi aloitti opinnot yliopistossa ja asuu kotona. Asutaan tässä Helsingin kupeessa, niin totesimme yhteistuumin, että ainakin ekalle vuodelle hyvä ratkaisu. Jännä juttu, että monen mielestä ko. ratkaisu on jotenkin outo. Pitäis itsenäistyä jne...
Jotain fuksiaisia jos tulee tänä syksynä, niin pääseepä sitten vaikka taksilla kotiin.
Onhan se siten, että mikäli suinkin mahdollista, opiskeluaika kannattaa asua himassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
hyvä ratkaisu. nykysin on käytäntö, että kun lapsi täyttää sen 18, niin pellolle vaan. ei onneksi kaikilla ole. meillä vanhin lähti 24 vuotiaana, kun reissasi töissä ympäri maan, niin tutrha oli viikonlopuksi omaa kämppää hommata
Tuskin se vanhemmista lähtee, että lapsi halutaan "pihalle". Useimmiten nuoret haluaa ihan omasta halustaan oman asuntonsa itsevaltiaiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Tuskin se vanhemmista lähtee, että lapsi halutaan "pihalle". Useimmiten nuoret haluaa ihan omasta halustaan oman asuntonsa itsevaltiaiksi.
ei ole aina näin. läheltä seurannut tapauksia. ja kouluissa tätä teroitetaan nykyisin. nyt olet 18, nyt on aika aloittaa oma elämä ja hommata oma kämppä. ajattelematta sen tarkemmin perheen taustoja tms. esim. meillä. kun nuorin työskentelee kotona maatilalla, ei hänen ole mitään järkeä hommata sitä omaa kämppää, jossa kävis yösyvämmen nukkumassa. ja kun on syksyllä kuivaajalla olo vuoro, niin silloinkaan ei ollenkaan
 
ei ole aina näin. läheltä seurannut tapauksia. ja kouluissa tätä teroitetaan nykyisin. nyt olet 18, nyt on aika aloittaa oma elämä ja hommata oma kämppä. ajattelematta sen tarkemmin perheen taustoja tms. esim. meillä. kun nuorin työskentelee kotona maatilalla, ei hänen ole mitään järkeä hommata sitä omaa kämppää, jossa kävis yösyvämmen nukkumassa. ja kun on syksyllä kuivaajalla olo vuoro, niin silloinkaan ei ollenkaan
Ei varmasti aina olekkaan niin. Väitän kuitenkin, että suurella osalla vanhemmista ei ole kiirettä päästä eroon lapsistaan. Omassa tuttava/ystäväpiirissäni ei ole ketään potkittu nuorena pihalle kotoaan, eivätkä hekään meinaa potkia omia lapsiaan pihalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Meillä nyt joutui muuttamaan omilleen heti yläasteen jälkeen kun ei tässä kyläpahasessa ole sopivia jatko-opintoja
Olis kyllä kova paikka meidän perheelle!

Tuonkaan takia ei tee mieli muuttaa ”maaseudun rauhaan” lasten ollessa vielä näin nuoria (ihan just 14v ja 15v). Koulut ja harrastukset on oltava lähellä!
 
vierailija
En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen haluaisi asua vanhempiensa kanssa? Itse muutin kotoa heti peruskoulun jälkeen, ja se tuntui myöhäiseltä iältä.
Jos on asialliset välit vanhempiin ja vanhemmat ymmärtävät suhtautua aikuiseen lapseensa aikuisena, niin miksi ei. Ongelmia tulee lähinnä silloin kun lapsi on ääliö ja/tai vanhemmat jäävät vangiksi omaan rooliinsa. Ja sitten on tietysti konkreettisesti asumiseen liittyviä seikkoja kuten tilan puute yms. mutta mikäli tällaisia ei ole, ei ole myöskään mitään syytä potkia hyvää kämppistä ulos vain periaatteesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä