Lapsi on kehityksessään ikätasoaan jäljessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana..."

Vieras
Onko täällä muita, joiden lapsi on kehityksessään lähes kaikilla osa-alueilla ikäisiään jäljessä? Meillä poika, pian 3 vuotta, joka on niin motoriselta, älylliseltä kuin sosiaaliselta kehityhkseltään mielestäni ikätasoaan jäljessä. Sanon "mielestäni" sen takia, koska meillä ei ole vielä ollut 3-vuotisneuvolaa, jossa tämä olisi todettu tai tähän olisi puututtu. Ainoa asia missä viivästymää ei ole, on kielen kehitys, se vaikuttaa mielestäni normaalilta. Myös kognitiiviset taidot(muisti, havainnointikyky) vaikuttavat normaaleilta.

Miten herkästi asiaan on lähdetty neuvolassa puuttumaan? Jos on vain joissain asioissa ikäisiään jäljessä, niin silloin kai näitä jäädään seuraamaan, mutta miten jos puutteita on vähän kaikessa, aletaanko missä vaiheessa tutkia tarkemmin? Ja olisin kiinnostunut myös kokemuksista, onko tilanne korjaantunut jossain vaiheessa ja lapsi on saanut kehityksessä muut kiinni, vai onko tullut myöhemmin joku diagnoosi...

Mun kokemuksen mukaan ei tehdä mitään ellei ole jotain todella hälyttävää. 4-v nla:n seula onkin sitten tiukempi ja siellä "jää kiinni" jos on jäädäkseen..

Onko sinulla muita lapsia? Muista kuitenkin, että jokainen lapsi on yksilö, eikä kannata vertailla esim. vanhemman sisaruksen aikatauluihin. 3-vuotias ON kuitenkin vielä aika pieni, eikä mielestäni tuon ikäiseltä tarvitse vielä kovin kummoisia motorisia, älyllisi' ja sosiaalisia taitoja odottaakaan.

Ei kannata vielä tuossa iässä murehtia. Lapsen kehittyvät niin kovasti eri tahtia. 4- ja 5-vuotistarkastukset on sitten neuvolassa niitä isoja tarkastuksia, missä enemmän sitte tuota kehitystä tutkitaan. Ole ihan rauhassa siihen asti :)

Miksi kaikki olettavat, että lapsensa on keskitasoa tai sitä korkeammalla kehityksessä? Onhan jonkun oltava sen keskiviivan alapuolellakin. Ei se silti tarkoita, että pitäisi antaa terapiaa tai lapsesta tulisi vammainen hylkiö. Kehitys ottaa joillakin aikansa. Tietysti voi olla hyvä tukea kehitystä niiltä osin miltä se on jäljessä ja korjata asioita mikäli kehitys on jonkun ulkoisen tekijän vuoksi viivästynyt (meillä sen teki paha allergia).

[QUOTE="vieras";25402645]Missä asioissa lapsi on mielestäsi jäljessö? millä tavalla?[/QUOTE]

No motoriikassa esim. ei osaa juosta, hyppiä, polkea(esim. polkuautoa tai pyörää), riisua itse kuin helpoimpia vaatteita(sukat, housut, hattu, ei paitaa, haalaria tms.) Sosiaalisesti, ei ole kiinnostunut muista lapsista, ei ymmärrä helppojakaan sääntöleikkejä eikä halua leikkiä niitä(esim. piilosilla oloa, piirileikkiä). Hmm, tuosta älyllisestä puolesta en keksi mitään esimerkkiä tähän hätään, mutta "oivaltaa" vaan yleisesti ottaen asiat jotenkin jälkijunassa... :)

En tiedä onko vaikutusta sillä että on esikoinen ja kotihoidossa, mutta kaikki muut samanikäiset tuntuvat kyllä olevan jostain ihan eri sfääreistä kerhoissa ym.

Miksi kaikki olettavat, että lapsensa on keskitasoa tai sitä korkeammalla kehityksessä? Onhan jonkun oltava sen keskiviivan alapuolellakin. Ei se silti tarkoita, että pitäisi antaa terapiaa tai lapsesta tulisi vammainen hylkiö. Kehitys ottaa joillakin aikansa. Tietysti voi olla hyvä tukea kehitystä niiltä osin miltä se on jäljessä ja korjata asioita mikäli kehitys on jonkun ulkoisen tekijän vuoksi viivästynyt (meillä sen teki paha allergia).

Voi, en minä pelkää että pojasta tulisi vammainen hylkiö... :) Halusin vain tietää kokemuksia ja haluaisin tukea pojan kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla... Jos vika onkin minussa kasvattajana, haluaisin saada apua sen suhteen miten toimia ja tietää mitä teen väärin.

Kyllä mä uskon, että kotihoidolla on vaikutusta. Oma poika oli 4-vuotiaaseen asti vain kotona ja hyvin lajon samanlainen, eli ei osanut pukea, ei riisua, ei leikkiä toisten kanssa jne. Mutta nyt päiväkerhossa 2 kertaa viikossa parin vuoden ajan, ikää pian 6v ja sosiaaliset taidot parantuneet ainakin hurjasti. Ja alkanut kiinnostumaan just pyöräilystä sun muusta, kun kerhokaveritkin tekee :)

[QUOTE="ap";25402768]No motoriikassa esim. ei osaa juosta, hyppiä, polkea(esim. polkuautoa tai pyörää), riisua itse kuin helpoimpia vaatteita(sukat, housut, hattu, ei paitaa, haalaria tms.) Sosiaalisesti, ei ole kiinnostunut muista lapsista, ei ymmärrä helppojakaan sääntöleikkejä eikä halua leikkiä niitä(esim. piilosilla oloa, piirileikkiä). Hmm, tuosta älyllisestä puolesta en keksi mitään esimerkkiä tähän hätään, mutta "oivaltaa" vaan yleisesti ottaen asiat jotenkin jälkijunassa... :)

En tiedä onko vaikutusta sillä että on esikoinen ja kotihoidossa, mutta kaikki muut samanikäiset tuntuvat kyllä olevan jostain ihan eri sfääreistä kerhoissa ym.[/QUOTE]

Ei kuulosta muuten mielestäni huolestuttavalta muuten kuin ehkä vähän tuo ettei ole toisista lapsista kiinnostunut. Ei meidän erittäin sosiaalinen 3v2kk tyttökään osaa sääntöleikkejä tai mitään helppoja lautapelejä tms. Vaatteiden pukemisesta ja riisumisesta kiinnostui kun men päikkyyn 2v.9kk. ikäisenä. Paitoja ei pue eikä riisu edelleenkään. Tai joo, pitäis kai jo osata hyppiä ja juosta,ehkä vähän erikoistakin kun on pojasta kysymys... yrittääkö juosta tai hyppiä?

Kyllä mä uskon, että kotihoidolla on vaikutusta. Oma poika oli 4-vuotiaaseen asti vain kotona ja hyvin lajon samanlainen, eli ei osanut pukea, ei riisua, ei leikkiä toisten kanssa jne. Mutta nyt päiväkerhossa 2 kertaa viikossa parin vuoden ajan, ikää pian 6v ja sosiaaliset taidot parantuneet ainakin hurjasti. Ja alkanut kiinnostumaan just pyöräilystä sun muusta, kun kerhokaveritkin tekee :)

No ei todellakaan ole kotihoidolla vaikutusta jos vanhemmat on ajan tasalla!

Jos puhuu normaalisti, tuskin on älyllisesti mitenkään hitaampi. Puheen tuottaminen edellyttää ajatuksen kehittyneisyyttä. Samoin se edellyttää joitakin motorisia taitoja, että osaa tuottaa eri äänteitä. Sääntöleikkejä ei todellakaan vasta 3v. täyttävät hallitse.

Nostelen vielä tätä jos jollain olisi jotain sanottavaa, erityisesti kokemuksia kaipailisin...

Poika ei tosiaan juokse eikä hypi, jos pitää päästä jonnekin nopeasti niin sipsuttaa pienillä askelilla nopeasti, jos yritetään hyppiä niin poika polkee toisella jalalla lattiaa/maata. Pojalla ei ole mitään mielenkiintoa esim. itsensä riisumiseen/pukemiseen, joskus harvoin yrittää laittaa housut itse jalkaan mutta kun ei heti onnistu niin ei halua enää yrittää. Ja ei tosiaan ole kiinnostunut muista lapsista, käymme perhekerhossa ja muskarissa mutta molemmissa lapsi viihtyy vain minun seurassani, ei millään tavoin osoita huomiota muita lapsia kohtaan. Joskus jos joku toinen lapsi yrittää puhua niin saattaa jopa kääntyä toiseen suuntaan. Ei ole ainakaan aikuisia kohtaan ujo. Sääntöleikillä tarkoitin jotain esim. piirissä pyörimistä, en ole ihan varma eikö poika ymmärrä pyörimistä musiikin tahtiin vai eikö vain halua tehdä sitä, ei suostu koskaan ottamaan muita kädestä tullakseen piiriin. Ja kyllä näissä perhekerhoissa ym. olevat lapset ovat kotihoidossa olevia, mutta silti jotenkin niin paljon omaani edellä kaikin puolin...

Ehkä ei sitten älyllisesti ole hitaampi, kun puhe on kuitenkin suht ok. En vaan poika ajattelee niin eri tavalla, että ei äiti aina itse ihan pysy kärryillä... :)

Poika on ollut ainakin tuon motoriikan osalta aina aika hitaasti oppiva, mutta kuitenkin ihan normaalin puitteissa tähän asti. Esim. kävelemään lähti 1v4kk vanhana. Nyt vaan on jo mielestäni jäänyt jälkeen, olisi kiva tietää ja vähän jo "varautua" onko tiedossa jo 3-vuotisneuvolan jälkeen mahdollisesti jotain toimintaterapiaa tms...

Meidän poika on vasta 2 v 4kk, mutta lisäselvittelyt alkoivat kun viivettä oli myös puheessa. Lähinnä puheen ymmärtämisessä, tämän ikäiseltähän ei vielä paljoa puhetta vaadita jos ymmärtää hyvin. Muuten kehitys ollut hitaammanpuoleista, mutta ei "hälyttävää". Oppi kävelemään 1v 5kk iässä, puhetta alkoi tulla 2-vuotiaana. Nyt hän osaa juosta, mutta on ehkä hieman kömpelö. Ei myöskään hyppää tai potki palloa. Riisuu itse sukat (paitsi jos liian tiukat..) ja pipon.. Neuvola ei olisi ollut huolissaan, mutta puheterapeutin pakeille kuitenkin päästiin. Hyvä niin.

Kerro ihmeessä nämä huolesi neuvolassa! Me päästiin sieltä fysioterapeutin arvioon ja sinne puheterapeutille, näiden arvioiden perusteella lääkäri voi päättää jatkoselvittelyjen tarpeesta eli tehdä tarvittaessa lähetteen lastenneurologille tmv. Meidän tilanteessa siis painotettiin tuota puheenymmärrystä, ja puhepuoli on teillä ilmeisesti kunnossa mikä on hieno juttu! Meille ei vielä fysioterapiaa järjestetty, saatiin vain muutamia vinkkejä kotiin. Tsemppiä!

Mä en ole huolissani esim. sääntöleikeistä, koska 3-vuotias on vielä niin pieni, ettei sellaiset leikit aina edes kiinnosta eikä lapsi leiki epäkiinnostavia juttuja.

Mutta tuo juoksemattomuus ja hyppimättömyys kuulostaa ihan uskomattomalta. Onko teillä siellä jotain liikuntaan kannustavia harrastuksia tai voitteko itse mennä jonnekin sisätiloihin (talvella) liikkumaan ja innostumaan liikkumisesta?

[QUOTE="ap";25406058]Nostelen vielä tätä jos jollain olisi jotain sanottavaa, erityisesti kokemuksia kaipailisin...

Poika ei tosiaan juokse eikä hypi, jos pitää päästä jonnekin nopeasti niin sipsuttaa pienillä askelilla nopeasti, jos yritetään hyppiä niin poika polkee toisella jalalla lattiaa/maata. Pojalla ei ole mitään mielenkiintoa esim. itsensä riisumiseen/pukemiseen, joskus harvoin yrittää laittaa housut itse jalkaan mutta kun ei heti onnistu niin ei halua enää yrittää. Ja ei tosiaan ole kiinnostunut muista lapsista, käymme perhekerhossa ja muskarissa mutta molemmissa lapsi viihtyy vain minun seurassani, ei millään tavoin osoita huomiota muita lapsia kohtaan. Joskus jos joku toinen lapsi yrittää puhua niin saattaa jopa kääntyä toiseen suuntaan. Ei ole ainakaan aikuisia kohtaan ujo. Sääntöleikillä tarkoitin jotain esim. piirissä pyörimistä, en ole ihan varma eikö poika ymmärrä pyörimistä musiikin tahtiin vai eikö vain halua tehdä sitä, ei suostu koskaan ottamaan muita kädestä tullakseen piiriin. Ja kyllä näissä perhekerhoissa ym. olevat lapset ovat kotihoidossa olevia, mutta silti jotenkin niin paljon omaani edellä kaikin puolin...

Ehkä ei sitten älyllisesti ole hitaampi, kun puhe on kuitenkin suht ok. En vaan poika ajattelee niin eri tavalla, että ei äiti aina itse ihan pysy kärryillä... :)

Poika on ollut ainakin tuon motoriikan osalta aina aika hitaasti oppiva, mutta kuitenkin ihan normaalin puitteissa tähän asti. Esim. kävelemään lähti 1v4kk vanhana. Nyt vaan on jo mielestäni jäänyt jälkeen, olisi kiva tietää ja vähän jo "varautua" onko tiedossa jo 3-vuotisneuvolan jälkeen mahdollisesti jotain toimintaterapiaa tms...[/QUOTE]

No en olisi huolissani :) Lapsia on niin monenlaisia. Hyvin samankaltaiselta kuulostaa kuin oma poikani. Pukeutuminenkin oli tuossa iässä vielä heikkoa. 3,5 -vuotiaana tuli joku ihme reipastumiskausi ja poika alkoi paljon leikkimään päiväkodissa muiden lasten kanssa ja osasi pukeutua jne. Pikku hiljaa jopa itse pyysi kavereita leikkimään. Nyt 5v. ja sosiaalisesti taitava. Karkea motoriikka edelleen hieman kömpelöä, mutta enemmän ehkä arkuudesta kiinni. Piirtäminen ja askartelu ei oikein luonnistu, mutta johtuu pitkälti myös siitä, että ei niitä tykkää tehdä. Esim. pikkulegoilla sitten osaa mallista rakentaa monimutkaisiakin juttuja.

Itse aion 5v. neuvolassa kuitenkin ottaa puheeksi tuon motoriikan, parempi katsoa kuin katua :)

Minkä ikäinen poikasi tarkalleen ottaen on? meillä on 3v2kk vanha poika ja oli 3v neuvolassa ja terveydenhoitaja kehui häntä liikunnallisesti ja kielellisesti lahjakkaaksi pojaksi. Outoa ettei juokse tai hypi. Meillä on hyppinyt jo pitkään,kulkee varpaillaan,juoksee,heittää palloa,osaa ottaa pallon kiinni yms.

[QUOTE="hmm";25408744]No en olisi huolissani :) Lapsia on niin monenlaisia. Hyvin samankaltaiselta kuulostaa kuin oma poikani. Pukeutuminenkin oli tuossa iässä vielä heikkoa. 3,5 -vuotiaana tuli joku ihme reipastumiskausi ja poika alkoi paljon leikkimään päiväkodissa muiden lasten kanssa ja osasi pukeutua jne. Pikku hiljaa jopa itse pyysi kavereita leikkimään. Nyt 5v. ja sosiaalisesti taitava. Karkea motoriikka edelleen hieman kömpelöä, mutta enemmän ehkä arkuudesta kiinni. Piirtäminen ja askartelu ei oikein luonnistu, mutta johtuu pitkälti myös siitä, että ei niitä tykkää tehdä. Esim. pikkulegoilla sitten osaa mallista rakentaa monimutkaisiakin juttuja.

Itse aion 5v. neuvolassa kuitenkin ottaa puheeksi tuon motoriikan, parempi katsoa kuin katua :)[/QUOTE]

Niin ja tosiaan 3v.neuvolassa saatiin pyynnöstä lähete fysioterapeutille, koska poika ei hypännyt vielä ja portaiden kiipeäminen oli kömpelöä. Käytiin kerran ja terapeutti sanoi, että tässä iässä lasten välillä on niin suuria eroja, ettei kannata huolestua. Lisäsi myös, että perusasiat liikkumisessa oli kunnossa.

[QUOTE="vieras";25403410]Lasten preppaaminenkaan ei ole kovin mukavaa... siis lapselle.[/QUOTE]

Eikä se vaadi preppaamista että kotihoidettu osaa ja tekee. Omani aloitti tarhassa 3v mutta silti oli kovasti liikunnallinen, puki riisui jne. kaiketi siksi että olen aina rohkaissut tekemään ja antanut opetella passaamisen sijaan. On nähty sekin eskariin menevä joka ei edes ainoa ole muttei itse tekisi mitään kun kotona passataan. 3v täyttävät tulis kuitenkin pukea edes osin ja riisua jne itsekin.

No meillä ei 4-vuotiaskaan oikein malta keskittyä sääntöleikkeihin...melkein 3-vuotias ei pue tai riisu kuin helpoimmat vaatteet...ei edes yritä, hermostuu vaan. Ei polje pyörää. Hyppii ja juoksee kyllä. Ei ole varsinaisesti kiinnostunut muista lapsista kuin siskostaan. Tai on kiinnostunut, mutta ei vielä varsinaisesti leiki muiden kuin siskonsa kanssa, ehkä jotain palloa potkii toisen kanssa.
Vanhempi lapsemme, ei vieläkään leiki piirileikkejä. Ja silloin kun kävimme kerhossa, ei tod. suostunut ottamaan muita kädetä kiinni. En olisi kovin huolissaan vielä, mutta toki kannattaa neuvolassa keskustella, jos huolettaa.

Ja mikä tosiaan on hitautta, mikä sitä että miksi vaivautua kun äiti/isä tekee. Työssäni näen paljon pikkulapsia ja vaihtelu on suurta monessakin suhteessa. Joku pukee hoidossa mutta kotona ei osaa ollenkaan jne...3v tarkastus pojalla oli aika laaja testeineen mutta 4v vielä tiukempi ja jäikin kiinni (tiesin jo aatella) kädentaidoissa+levottomuudessa.
Ja yhtäkaikki, lapset ovat yksilöitä oppimisessa. Kaikille menee omaa rataansa eikä tartte olla jokasen samassa aikataulussa.

Yhteistyössä