Lapsi ollut alkuviikosta kuumeessa, nyt ehkä pissatulehdus.. Laittaisetteko huomenna mummilaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voitteko vielä kertoa lastenne vti oireista?
Mua alko nyt ihan pelottamaan toi munuaisjuttu ym.
Kun lapsi on ihan virkeä ja leikkisä, joskin väsynyt kun päiikärit jäi tänään lyhyiksi. Nyt on yöunilla, eikä illalla pissatessa valittanut..

Meillä on ollut monesti mummot hoitajana kun lapset on olleet sairaina. Ketään muuta en kehtaisi edes kysyä, mutta todellakin luotan omiin ja mieheni vanhempiin että osaavat hoitaa lapset - ovathan he meidätkin aikuiseksi kasvattaneet. Kun hoitaja on tuttu niin on aivan sama, kuka toipilaalle seuraa pitää. Kuumeisena yleensä on vain sänkypotilas, joten esim. lukeminen on vaadittavaa seuranpitoa, tai sitten vaan ihan nukkuu. Mutta jos ei edes varsin ole kipeän oloinen niin eiköhän omat vanhemmat osaa pitää seuraa.
Minusta on täysin järjetöntä moralisoida "kunnon äiti olisi sairaan lapsen tukena", kun se äidin seura ei sitä lasta paranna sekuntiakaan nopeammin. Minusta ap voi juhlia ystäviensä kanssa ja viettää ansaitsemansa vapaahetket - niitä ei perheellisillä ole yleensä ollenkaan liikaa.

[QUOTE="vieras";27411220]Meillä on ollut monesti mummot hoitajana kun lapset on olleet sairaina. Ketään muuta en kehtaisi edes kysyä, mutta todellakin luotan omiin ja mieheni vanhempiin että osaavat hoitaa lapset - ovathan he meidätkin aikuiseksi kasvattaneet. Kun hoitaja on tuttu niin on aivan sama, kuka toipilaalle seuraa pitää. Kuumeisena yleensä on vain sänkypotilas, joten esim. lukeminen on vaadittavaa seuranpitoa, tai sitten vaan ihan nukkuu. Mutta jos ei edes varsin ole kipeän oloinen niin eiköhän omat vanhemmat osaa pitää seuraa.
Minusta on täysin järjetöntä moralisoida "kunnon äiti olisi sairaan lapsen tukena", kun se äidin seura ei sitä lasta paranna sekuntiakaan nopeammin. Minusta ap voi juhlia ystäviensä kanssa ja viettää ansaitsemansa vapaahetket - niitä ei perheellisillä ole yleensä ollenkaan liikaa.[/QUOTE]

Kiitos sulle! Toki luotan isovanhempiin 110%, eikä mua huolettais jättää flunssaista, lämpöilevää lasta heille hoitoon.. Mutta kun mua stressaa se vti.. Jos sellasta edes on :(

Hei, kyseessä on vain vti-epäily ja näyte on otettu varmuuden vuoksi. Jos lapsi on kuumeeton ( ei tuo 37,2 ole edes kuumetta) ja mummo on varustettu normaalilla älynlahjoilla, niin ei kun vaan sinne!

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja ja äiti;27411301:
Hei, kyseessä on vain vti-epäily ja näyte on otettu varmuuden vuoksi. Jos lapsi on kuumeeton ( ei tuo 37,2 ole edes kuumetta) ja mummo on varustettu normaalilla älynlahjoilla, niin ei kun vaan sinne!

Entäs jos onkin se vti?

[QUOTE="a p";27411341]Entäs jos onkin se vti?[/QUOTE]

Sun pitää tehdä niinkuin itsestäsi tuntuu hyvältä, olipa se vti tai ei. Ikäväähän se on kun on suunnitelmia ja sitten joku sairastuu juuri silloin mutta eipä sitä voi estääkään. Mun maanantaiset 30v synttärit "siirtyi" mieheni murrettua jalkansa edellisenä yönä.
Itse en voisi muille antaa lapsiani hoitoon kipeinä; ei meillä tosin olekaan hoitopaikkaa missä lapsi usein olisi. Kotiin tietysti voisin ottaa ns.hoitajan jos olisi joku pakottava tilanne.
Mutta niinkuin sanottu, teet niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu. Voihan olla ettei vti:tä lapsella edes ole.

[QUOTE="a p";27411341]Entäs jos onkin se vti?[/QUOTE]

Entä sitten? Tiedät sen vasta kun saat vastauksen lääkäriltä ( voi mennä monta päivää) - ennen sitä et voi tehdä mitään. Tiedät varmasti itse vastauksen omaan kysymykseen paremmin kuin kyselemällä täältä palstalta. Tunnet itse parhaiten mummon ja lapsen. Voisin huoletta jättää omat lapseni (5) äidilleni tai anopilleni hoitoon tilanteessasi.

Enemmän tässä kai on kyse sun omasta luonteesta, millainen olet äitinä. Pystykö menemään juhliin ja jättämään kipeän lapsen hoitajalle? Vaikka se sitten olisi mummokin. Onko ne juhlat niin tärkeät? Minä en pystyisi mutta omalta kohdaltasi voit vastata vaan itse. Vtin olemassaolosta kukaan ei voi sanoa mitään ennen kun lapsen vointi huononee tai tulokset tulevat. Ja sehän on jo tullut selväksi että naapurin elsakin sen sairaan lapsen sitten hoitoon vie jos tarvetta tulee, siinä siis ei ole hätää.Enemmän on kyse oman elämän arvojärjestyksestä. Bileet vai kipeä lapsi? Jos mummo kerran asuu lähellä ja hoitaa lapsiapaljon, tuskin tämä on ainutkertainen vapaahetki joita on vain harvoin tarjolla.

Joo, ei ole ainutkertainen vapaahetki mutta ne on mun miehen 3kymppiset joita on järjestelty jo kauan.
Kai se nyt on sanomattakin selvää, että jos lapsi on kovassa kuumeessa tai muuten tosi kipeä, jätän juhlat väliin. Mutta jos lapsi on hyväkuntoinen ja leikkisä, eikä kuumetta ole, saatan hyvinkin mennä juhliin... Jos se vti todetaan ja lääkäri sanoo jotai siihen viittaavaakin että saattaa pahentua, niin tottakai itse hoidan lapseni. Enkä edes pystyisi huolesta soikeana bilettämään ja miettimään sairasta lastani mummolassa... Jos lapsi nyt siis on huomenna hyvässä kunnossa ja osallistun juhliin ja mummo soittaakin että lapsi on mennyt huonommaksi, niin tottakai mä sit lähden lapseni luo.

[QUOTE="Rilla";27411767]Kun lapset sairaina, hoidan heidät itse. Mummin velvollisuus ei ole hoitaa sairaita lapsia.[/QUOTE]

Mummin velvollisuus ei ole hoitaa lapsia ollenkaan.. Vaan kun itse haluaa. Ja jos mummi yhtään epäröisi hoitaa, en antaisi hoitoon.

Periaatteessa voisin jättää. Äitini on sairaanhoitaja ja muutenkin paljon lapsen elämässä mukana. Itsekin lapsena monesti sairaana mummolassa olin (äiti oli vuorotyössä ja isä reissutyössä), eikä pahalta tuntunut, koska oli isovanhempiin läheiset välit. Mutta en kyllä juhlista osaisi nauttia, joten tuskin jättäisin.

Varmaan sua tulee harmittamaan 2/3 tapauksista, eli jos viet lapsen mummulaan, niin jossain vaiheessa tunnet syyllisyyttä kuitenkin tai jos pidät hänet kotona, eikä mitään oireita ole. Ainoa tapaus, jossa tunteesi olisivat pelkästään positiiviset siitä, että lapsi on kotona, on se tilanne, jossa lapsella on oireita ja hän on selvästi sairas.

Tehtiinkö pissasta kemiallista seulaa stiksillä? Siinähän näkyisi, jos tulehdusta olisi, mutta ei tarkempaa tietoa aiheuttajapöpöstä.

Meidän tytyllä oli loppukesästä munuaisiin asti yltänyt vti, joka alkoi partioleirillä. Hän tosin oli silloin jo 13v ja vähän eri asia kuin pienempi lapsi. Mutta leirisairaalassa hyvin pärjäsi eikä halunnut kotiin, vaikka sitäkin tarjottiin, että haetaan hänet kesken leiriä kotiin. Kuumetta oli monena päivänä perätysten ~37-39 astetta, mutta vointi oli kohtalainen. Käyttivät leiriltä häntä sitten paikallisessa tk:ssa pissakokeessa ja crp:ssä. Tuon stiksitestin mukaan tulehdusta oli, ja pissa lähti myös viljelyyn. Ab aloitettiin ja tyty alkoi toipua. Yleensä näissä tapauksissa lääkäri aloittaa laajakirjoisen ab:n, joka tehoaa suurimpaan osaan vti-oireita aiheuttavista pöpöistä.

Onhan munuaistasoinen vti aina vakavasti suhtauduttava, mutta ei välttämättä äidin läsnäoloa vaativa juttu. Saati pelkästään sen uhka.

Meillä siis pienempikin lapsi menisi mummulaan.

Minä laittaisin hoitoon isovanhemmille. Mun vanhemmat osaavat hoitaa ja lääkitä pikku potilaita ihan siinä missä mäkin, ja arvoida lapsen tilaa, viedä lääkäriin, yms.

2 vanhinta lasta ovat molemmat olleet isovanhempien luona "sairauslomalla", eli hoidossa kun ovat olleet kipeitä tai toipilaita, jotta minä ja mies päästään kouluun ja töihin.

Mä en tiedä mitä pissalle tehtiin, kun vein vaan näytteen illalla labraan. Aamulla saan siitä vastauksen...
Mä mietin sitäkin että jos lapsi on kunnossa, niin laitan mummilaan. Jos tyttö tulee päivän/illan aikana kipeeks, lähden mummolaan samantien.

En kyllä osaa vieraiden lasten vointia tai hoitoa mitenkään arvioida.

Omallani on noita vti:ta ollut paljon (on juostu kaikki tutkimukset läpi, estolääkitys oli käytössä, käytetty pissa/juomis-lomakkeita, vahdittu vessassakäyntejä yms.) ja on niin kurja tauti, etten ole erossa hänestä kun on tauti päällä. Viimeisin tulehdus oli tosi veemäinen, ei normaalia oiretta (kirvely ja kipu), vain kuume. Onneksi tk-lääkäri otatti kaikki kokeet (kun tunsi lapsen ja tiesi historian) ja crp oli 140. Lapsi oli täysin virkeä, kuumeinen vain. Siinä tuli jo kiire :(, tulehdus oli hyvää matkaa nousemassa munuaisiin.

[QUOTE="a p";27412117]Mua vähän mietityttää, kun lapsella crpkin oli vaan alle 5... Eiks sen kuuluis tulehduksissa nousta?[/QUOTE]

Crp oli muistaakseni 4 meidänkin tytyllä. Mutta niin vaan viljelyssä kasvoi staphylococcus saprophyticus, joka on varsinkin nuorilla naisilla yleinen vti:n aiheuttaja. Crp:n ominaisuushan on, että se reagoi tulehduksiin viiveellä, mutta meidän tytyn kontrollicrpkin oli normaali.

Meillä vti nousi aikanaan vauvalla hetkessä munuaisiin. Soittaessani tk:hon ohjeistus oli antaa suppoa ja seurailla rauhassa(?) kuumeista vauvaa. Vein kuitenkin päivystykseen kun vauva kieltäytyi täysin syömästä, itki jokaista kosketusta, eikä kuume laskenut lääkkeistä huolimatta hetkeksikään alle 39 asteen. Sieltä tulikin kiire lanssilla sairaalaan, jossa oltiin monta päivää tipassa. Ja crp tosiaan nousi viiveellä. Suurimmillaan taisi olla jotain 150 yli, mutta tässä vaiheessa oltiin oltu jo tovi osastolla.

Ei se tulehdus välttämättä stickseissä näy, alkuvaiheessa etenkään. Selviää vasta viljelyn perusteella. Alle 2 vuotiaalta vaaditaan vielä kontrollinäytekin ennen kun lääkäri kuuria määrää. Meillä lapsilla ollut useampia kertoja, ei näy välttämättä crpssä eikä kuumekaan ole aina korkealla. Oireilee tosi eri tavalla. Mä en jättäisi kipeää lasta muiden hoitoon, jos ei ihan älytöntä pakkoa olisi, vaikka olisi vaan kuumetta. Mutta ihmiset on erilaisia.

Yhteistyössä