Lapsi oireilee koulussa, muttei kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kettu

Vieras
Koulussa on sulkeutunut ja itkuinen, kotona on hyvällä tuulella. Missä voi olla vika? Juteltu on paljon, lapsen kanssa ja opettajan kanssa. Lapsen ja opettajan mukaan koulussa ei ole ongelmia kavereiden kanssa eikä oppimisessa. Lapsen mukaan kotona ei mikään paina mieltä. Mä olen vähän neuvoton :( Tämä on ihan toistuvaa.

Kouluallergia? :saint:

Joskus koulun ympäristö voi olla ikävä ja stressaava, siis ihan luokkahuone fyysisestikin saattaa aiheuttaa ahdistusta. Toiset eivät kestä hälinää ympärillään. Opetusmetodit eivät tunnu sopivilta. Aurinko paistaa silmiin. On liian hämärä paikka luokassa. Istuu liian edessä/takana/sivussa...

Onhan noita syitä vaikka millä mitalla.

Voisiko joku ulkopuolinen jutella lapsen kanssa. Onko teillä kivaa kuraattoria, terveydenhoitajaa, ym? Joskus tuttu ihminen olettaa eikä osa kysyä oikeita kysymyksiä.
kyse voi olla myös äidin/isän ikävästä, sitä on vaan niin noloa/vaikee koululaisen sanoa ääneen ku pitäis olla iso

Sosiaalisten tilanteiden jännitystä? Kotona on hyvä, turvallinen ja vapautunut olo. Toiset on vaan vetäytyvämpiä suuressa joukossa. Se ei tunnu pojasta itsestäänkään kivalle..

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Eihän ole näössä vikaa, ahdistuu kun ei näe kunnolla eikä pysy mukana. Tai sama juttu kuulon kanssa, kaikkien puhe menee tasaiseksi mössöksi tms.

Ei ole, näkö ja kuulo on molemmat tarkastettu kuukausi takaperin ja kaikki oli ok.

Toi kuulostaa vähän samalta mitä mulla oli kun menin ekalle. Olin todella ujo ja hiljanen, hirveen herkkä oon ollu pienestä pitäen. Äiti kerto että olin komen vanhana jo sellanen et jos jotain oli tapahtunu niin aloin selittää ja käymään sitä tapahtunutta todella syvällisesti läpi ja sain sillon aina äitinkin itkemään. Ekalla olin todella itkunen ja ahdistunu, jouduin koulupsokologille juttelee. Koulupsykologi jutteli myös mun vanhempien kanssa ja oli tullu siihen tulokseen että ikävöin äitiä ja isää päivän aikana. Ja syvä ahdistus johtu siitä kun otin äitin ja isän murheita kantaakseni, eli oltiin siihen mennessä jouduttu velkasaneeraukseen ja talo lähti alta. Näin jälkeenpäin ajateltuna olin todella takertunu vanhempiini ja jotenkin yritin omalta osalta parantaa vanhempien oloa sillä että yritin olla sit tosi kiltti, tätä ei etes tarvinnu yrittää olin muutenkin hiljanen ja kiltti. Syytin myös helposti itteeni siitä et se oli mun vika kun olin ollu liian tuhma tai jotai vastaavaa. Mut sillonkun jouduttiin muuttaa siitä lapsuuden kodista niin kyllä ton isän ja äitin ahdistuksen pysty vaistoomaan, vaikka ne yritti olla pirteitä ja innostaa meitä lapsia. Muhun toi tapaus jätti jälkesä jollakin lailla. Otan vieläkin todella herkästi sen jos vanhemmilla on jotain vaikeuksia, vaikka asun toisella paikkakunnalla ja oon perustamassa omaa perhettä.

Yhteistyössä