Lapsi "narahti" kouluuntulotarkastuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viivi"

Vieras
Tyttärelläni oli kouluuntulotarkastus tänään. Ja meidän kullannupun näkö oli sen verran huono, että tuli lähete silmälääkärille.

Kamala miten huono olo voi tulla pikku jutusta.

Suren sitä, että en ole huomannut lapsen näön huononevan.
Suren sitä, että lapsi mahdollisesti tarvitsee silmälasit.

Vieläkö silmälaseja käyttävät joutuvat muiden silmätikuksi? Voiko joutua kiusatuksi.

Järjellä ajateltuna kyseessä on IHAN PIKKUJUTTU. Mutta silti olen ihan järkyttynyt.

No ole onnellinen, että asia huomattiin nyt eikä sitten ilmene myöhemmin, esim oppimisvaikeuksien muodossa, kun tyttö ei ehkä välttämättä osaa/ymmärrä sanoa, ettei näe taululle..
Nykypäivänä silmälasit ei oo mikään ihme juttu, jonka takia pitäis kiusata..ei muakaan kiusattu sillon 80 luvulla, kun sain silmälasit eikä mun tyttöäkään, joka sai silmälasit pari vuotta sitten.Hän kertoi itse, ettei näe kunnolla taululle, joten meni kouluterkkarin luo näöntarkastukseen ja sitä kautta lähetteellä silmälääkärille.

Olen tottakai TOSI tyytyväinen, että asia huomattiin nyt ennen koulun alkua.
Ja lapselle itselleen puhuin tosi positiiviseen sävyyn asiasta: että jos laseja tarvitaan (hoitajahan ei sanonut muuta, kuin että asiaa on syytä tutkia tarkemmin), niin sitten ostetaan näteimmät mitä löydetään. Ja kuinka ne ovat kuin koru kauniilla kasvoilla.

Mutta nyt töihin tultuani olen vähän järkyttynyt.
KYLLÄ minä tiedän, että miljoonilla ihmisillä maailmassa on silmälasit. Mutta nyt onkin kyseessä MINUN lapseni. Minun kullannuppuni. Ettekö te koskaan ylireagoi???
TOTTAKAI minä tiedän, että on ihan hupsua olla järkyttynyt tällaisesta asiasta. Mutta kun vähän olen, niin minkäs sille voi...

Lapselle, kun en sitä järkytystä voi näyttää, niin ajattelin purkaa tänne palstalle.

Hei! Sulla on nyt ihan väärä asenne.Silmälasit on hieno juttu. Muistan, kun itse sain nuorena lasit, niin sanoin vanhemmilleni, että kaikilla fiksuilla ihmisillä on lasit :) Kun ja jos niitä laseja tarvitsee, niin sitä ei kannata sen enempää surkutella, vaan pitää löytää asiasta ne positiiviset puolet.

No ehkä minä olen päässyt lapsieni kanssa vähän "liian helpolla". Ei ole tullut isompia surun/järkytyksen aiheita.
Ja lapselle niitä mahdollisia laseja EI TIETYSTI surkutella lainkaan. Vaan nimenomaan kehutaan, kuinka ovat nätit jne.
Ja tuo Fiksun kommentti pitää muistaa. Pitää ehdottomasti kertoa, että kaikilla fiksuilla ihmisillä on lasit :D

[QUOTE="Pah";26452019]Hieno homma! Olet saanut täysin normaalista asiasta aikaiseksi paniikin! Suomessahan onkin ainoastaan pari muuta silmälasien käyttäjää...[/QUOTE]

Aivan oikein. Meidän tyttö ja sen luokkakaveri. Ai niin, oli pari muutakin samalla luokalla.
Enivei, hyvin harvinaista kuitenkin.

Oikeesti!

Onko muilla kokemuksia tällaisesta tilanteesta.
Poika (nyt 2v10kk) on oppinut puhumaan nuorena ja puhuu varsin sujuvasti.
Nyt ihan yhtäkkiä on alkanut änkyttämään. Sanan ensimmäisen tavun kohdalla siis jää ikään kuin "levy kiinni" tyyliin ä-ä-ä-ä-äiti.

Netistä luin, että suurimmalla osalla lapsia, änkytys menee itsekseen ohi. Toivottavasti näin onkin. Olo on vaan aika avuton ja tuntuu niin ihmeelliseltä, kun tämä tuli ihan yht'äkkiä ja nyt änkyttää aika paljon.

[QUOTE="hmm";26452142]Siellä koulullako ne lapsen tarkasti? Yleensä siitä nimittäin puhutaan kouluun LÄHTÖ tarkastuksena...[/QUOTE]

KYLLÄ! Meidän kunnassa eskarilaisilla on KOULUUNTULO tarkastus, jonka tekee kouluterveydenhoitaja koululla.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta tilanteesta.
Poika (nyt 2v10kk) on oppinut puhumaan nuorena ja puhuu varsin sujuvasti.
Nyt ihan yhtäkkiä on alkanut änkyttämään. Sanan ensimmäisen tavun kohdalla siis jää ikään kuin "levy kiinni" tyyliin ä-ä-ä-ä-äiti.

Netistä luin, että suurimmalla osalla lapsia, änkytys menee itsekseen ohi. Toivottavasti näin onkin. Olo on vaan aika avuton ja tuntuu niin ihmeelliseltä, kun tämä tuli ihan yht'äkkiä ja nyt änkyttää aika paljon.

Anteeksi, piti tehdä ihan oma aloitus eikä tänne tuoda omaa asiaa.

Tärkeintä on lapsen asenne laseja kohtaan, samoin sinun asenteesi lapsen laseja kohtaan. Mun poikani sai esiteini-iässä lasit, ja hän on hyvin ylpeä laseistaan, ja myös haluaa niitä käyttää koska näkee vihdoin kunnolla vuosien jälkeen. Mä mietin myös kiusaamista, kun poikaa on aiemmin kiusattu. Mutta ei, poika on itsevarma lasiensa kanssa, ja jos joku kiusaa jatkossa niin puututaan siihen sitten. Nyt kuitenkin näyttää hyvältä.

[QUOTE="vieras";26452148]Aivan oikein. Meidän tyttö ja sen luokkakaveri. Ai niin, oli pari muutakin samalla luokalla.
Enivei, hyvin harvinaista kuitenkin.

Oikeesti![/QUOTE]

Meidän tytön eskariluokassa (19 lasta) ei KENELLÄKÄÄN ollut silmälaseja.
Siksi tuntuu, että ei se nyt ihan niin HIRVEÄN yleistä ole 6-7 -vuotiailla lapsilla.
Oma lapsi on siis ensimmäinen luokallaan/kaveripiirissään, joka silmälasit mahdollisesti saa.
Siksikin tämä varmasti tuntuu niin "isolta" asialta.

tiedän tunteen, meillä kävi samoin Neidin 6v tarkastuksessa, silmälääkäri huomasi karsastuksen ja nyt kun silmää on hoidettu niin näkö on parantunut huomattavasti.Alkuun toisessa silmässä oli todella huono näkö, lääkäri viime kerralla sanoi et alkutilanteessa lapsen toinen silmä oli lähes näkövammaisen tasolla.

ja mä ymmärrän täysin sun ajatukset, alkuun se on aikamoinen "shokki" vaikka itselläni ja vanhemmalla tytölläkin on lasit, niin silti pienelle mahdollisesti tulevat lasit pistää miettimään.Mut silmälääkärikäynnin jälkeen se tunne jo helpottaa

ja meillä myös kouluterveydenhoitaja tekee koululla noi kouluuntulotarkastukset, meillä sellainen huomenna.

Ymmärrän ap:ta. Meillä asia selvisi tytön kohdalla neuvolassa, tyttö oli viiden vanha. Mä syytin itseäni siitä, etten asiaa ollut itse huomannut. Silmälääkärissä selvisi että tyttö näkee todella huonosti, joten syytin itseäni vielä enemmän.
Pelkäsin myös tuota kiusaamisasiaa, koulun alussa tyttö ei suostunut pitämään laseja koulussa jonkin aikaa nimittelyn takia. Ajan kanssa on sitten tottunut jo laseihin. Enkä mäkään enää itseäni syyttele :)

[QUOTE="Viivi";26452232]Meidän tytön eskariluokassa (19 lasta) ei KENELLÄKÄÄN ollut silmälaseja.
Siksi tuntuu, että ei se nyt ihan niin HIRVEÄN yleistä ole 6-7 -vuotiailla lapsilla.
Oma lapsi on siis ensimmäinen luokallaan/kaveripiirissään, joka silmälasit mahdollisesti saa.
Siksikin tämä varmasti tuntuu niin "isolta" asialta.[/QUOTE]

Sun maailma on "pieni". :)

[QUOTE="Viivi";26452188]KYLLÄ! Meidän kunnassa eskarilaisilla on KOULUUNTULO tarkastus, jonka tekee kouluterveydenhoitaja koululla.[/QUOTE]

Niin meilläkin (Helsingissä). Kouluterveydenhoitaja tarkastaa osan lapsista jo kesäkuussa jotta syksy ei olisi niin kovin ruuhkainen. Koululääkärin tarkastus on siis sitten syys-talvella. Näin ainakin tulevilla ekaluokkalaisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26452260:
tiedän tunteen, meillä kävi samoin Neidin 6v tarkastuksessa, silmälääkäri huomasi karsastuksen ja nyt kun silmää on hoidettu niin näkö on parantunut huomattavasti.Alkuun toisessa silmässä oli todella huono näkö, lääkäri viime kerralla sanoi et alkutilanteessa lapsen toinen silmä oli lähes näkövammaisen tasolla.

ja mä ymmärrän täysin sun ajatukset, alkuun se on aikamoinen "shokki" vaikka itselläni ja vanhemmalla tytölläkin on lasit, niin silti pienelle mahdollisesti tulevat lasit pistää miettimään.Mut silmälääkärikäynnin jälkeen se tunne jo helpottaa

ja meillä myös kouluterveydenhoitaja tekee koululla noi kouluuntulotarkastukset, meillä sellainen huomenna.

Kiitos tästä vertaiskokemuksesta.
Toivottavasti teidän kouluuntulotarkastus menee hyvissä merkeissä.

Niin meilläkin (Helsingissä). Kouluterveydenhoitaja tarkastaa osan lapsista jo kesäkuussa jotta syksy ei olisi niin kovin ruuhkainen. Koululääkärin tarkastus on siis sitten syys-talvella. Näin ainakin tulevilla ekaluokkalaisilla.

Meillä kouluterveydenhoitaja on tehnyt näitä tulevien ekaluokkalaisten tarkastuksia touko-kesäkuussa. Ja kouluterveydenhoitajan toivomus on, että KAIKKI tulevat koululaiset saataisiin tarkastettua kesäkuun loppuun mennessä, hätätapauksessa sitten jonkun tarkastus siirretään elokuuhun.

Uusimmat

Yhteistyössä