lapsi merkitään passiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks äitsykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks äitsykkä

Vieras
Hei

Hankin itselleni uuden passin, johon tyttöni (5kk) merkitään. Tarvitsemmeko ulkomaille matkustaessa tytölle tuon passin merkinnän lisäksi jonkin muun henkilötodituksen (henkilökortin)?

Kun lapsi äidin tai isän passilla, se riittää. Meillä lapset passilla myös, mutta isommilla on myös lisäksi nykyään jo omatkin passit.. kun Viro vaatii yli 7 vuotiaalle oman passin, siksi olemme joutuneet hankkimaan...

Lasta ei voi enää merkitä vanhempien passiin tai ehkä voi, mutta lisäksi he tarvitsevat nykyään oman passin. Meillä molemmille laitettu omat passit jo ihan pienenä, tytölle jo 4 viikon iässä pikapassi. Itse asiassa juuri tänään haettiin hänelle uusi 10 vuoden passi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2005 klo 13:55 Mummy kirjoitti:
Lasta ei voi enää merkitä vanhempien passiin tai ehkä voi, mutta lisäksi he tarvitsevat nykyään oman passin. Meillä molemmille laitettu omat passit jo ihan pienenä, tytölle jo 4 viikon iässä pikapassi. Itse asiassa juuri tänään haettiin hänelle uusi 10 vuoden passi.

ei pidä paikkaansa. joissakin maissa lapsi tarvitsee oman passin mutta harvemmin.

\

Jostain luin että Suomessa otettaisiin käyttöön lokakuussa uudet passit ja silloin lasta ei enää voi merkitä vanhemman passiin. Myöskään 10 v. passeja ei silloin enää myydä. Jo ennen lokakuuta hankitut passit ovat toki voimassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2005 klo 15:29 vieras kirjoitti:
\

ei pidä paikkaansa. joissakin maissa lapsi tarvitsee oman passin mutta harvemmin.

Jenkeissä tarttee ainakin oman passin. Sinne ei pääse enää ees 1/5 vuoden passeilla vaan pitää olla se 10 vuoden passport.

\

Korjaus edellä kirjoitettuun. Sekoilin sanoissani. Mieheni on englannista, missä lasta ei voi merkitä vanhemman passille. Kun olimme hankkimassa passia esikoiselle, olin itse juuri saanut uuden, ja koska siihen ei enää voinut lisätä lasta uusimatta minun upouutta passiani, otimme pojalle oman passin. Automaattisesti hankimme myös tytölle oman passin. Jostain meille oli jäänyt käsitys, että englannin malli olisi EU:n myötä tullut/tulossa myös suomeen... :headwall:

Nii, ja se alkuperäinen kysymys, lapsi ei tarvi henkilökorttia. Vai olisiko sanottava, että me ei ainakaan olla tarvittu ja paljon ollaan matkusteltu. :) Läheskään kaikissa maissa ei mitään henkilökortti- tai sosiaaliturvatunnusjärjestelmää ole olemassakaan...