www.iltalehti.
jot en kaikki suurperheet ovat rikkaita, kun saavat lapsensa kasvatettua aikuisekai
jot en kaikki suurperheet ovat rikkaita, kun saavat lapsensa kasvatettua aikuisekai
no esim se etää konetta käytetään useammpyykkikonettakaan, eikä ainakin ku on lapsia. pyykinpesuaineta kul ja konekin kuluu ja kestää vähemmän aikaa. kyllä meillä akinkin onmonta konetta ostettu LASTEN takai. meillä ei olsi tiskikonetta, ei ehkä pyykkikonettakaan, eikä varmasti olis neljäää tietsikaa, kaksi riittäisiAlkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Mäen siinämielesä tajua miten toi voidaan laskea, että esim. jos on vaan 1-2 lasta, ei kai se välttämättä vaikuta autoon mitenkään? Meillä ainakin lapsiluku vaikutti autoon vasta kun 3. syntyi, eli miten sitä ennen laskettiin se lapsen osuus autosta?
Ja kodinkoneet...Meillä ei oo ainuttakaan kodinkonetta lasten takia, niin miten lasten osuus pesukoneen hinnasta määräytyy???
Ehkä jossain perheessä on auto lasten takia? Päivähoitoon kuljettamiseen tms.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Mäen siinämielesä tajua miten toi voidaan laskea, että esim. jos on vaan 1-2 lasta, ei kai se välttämättä vaikuta autoon mitenkään? Meillä ainakin lapsiluku vaikutti autoon vasta kun 3. syntyi, eli miten sitä ennen laskettiin se lapsen osuus autosta?
Ja kodinkoneet...Meillä ei oo ainuttakaan kodinkonetta lasten takia, niin miten lasten osuus pesukoneen hinnasta määräytyy???
Paljon mahdollista. Tuo tekee 488,80 euroa kuussa per lapsi ja voin kyllä sanoa, ettei mulla ole noihin kahteen mennyt miltei tuhatta euroa joka kuukausi.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:olikohan noin että lapsi maksaa noin yleensä ja yhteensä tuon eli koulutukset ja muut mitkä ei tulekaan suoraan sieltä vanhemman kukkarosta vaan yhteiskunnan maksamana??
Mitähän maksaisi jos maksaisimme lastemme koulunkäynnit lukukausimaksuina ja jo ekaluokkalaiselle ostaisimme kirjat ja synnytysreissusta sairaalaan muutama satanen per päivä sen muutaman kympin sijaan?
Eiköhän päinvastoin he ole köyhiä jo siihen mennessäAlkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:www.iltalehti.
Mutta jos huomioidaan juuri ne isot ostokset, autot ja muut, mitä ainakin isoissa perheissä tarvitaan, ja asunnon lastenhuoneet, niin summa nousee äkkiä. Itse asiassa minusta summa olisi aika pieni, jos yhteiskunnan kulut lasketaan, päivähoitokin maksaa kunnille satoja euroja kuussa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Paljon mahdollista. Tuo tekee 488,80 euroa kuussa per lapsi ja voin kyllä sanoa, ettei mulla ole noihin kahteen mennyt miltei tuhatta euroa joka kuukausi.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:olikohan noin että lapsi maksaa noin yleensä ja yhteensä tuon eli koulutukset ja muut mitkä ei tulekaan suoraan sieltä vanhemman kukkarosta vaan yhteiskunnan maksamana??
Mitähän maksaisi jos maksaisimme lastemme koulunkäynnit lukukausimaksuina ja jo ekaluokkalaiselle ostaisimme kirjat ja synnytysreissusta sairaalaan muutama satanen per päivä sen muutaman kympin sijaan?
suurperheillä kyllä lienee noita tulonsiirtoja yhteiskunnalta perheeseen päin enemmän kuin pienemmillä. ja ei se muutenkaan tasan mene se miten paljon itse maksaa ja mikä raha tulee omalla työllä ja mikä "muuten vaan"Alkuperäinen kirjoittaja :):Eiköhän päinvastoin he ole köyhiä jo siihen mennessäAlkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:www.iltalehti.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:suurperheillä kyllä lienee noita tulonsiirtoja yhteiskunnalta perheeseen päin enemmän kuin pienemmillä. ja ei se muutenkaan tasan mene se miten paljon itse maksaa ja mikä raha tulee omalla työllä ja mikä "muuten vaan"Alkuperäinen kirjoittaja :):Eiköhän päinvastoin he ole köyhiä jo siihen mennessäAlkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:www.iltalehti.
Minä en nyt keksi muuta isompaa tulonsiirtoa kuin lapsilisä, sehän kasvaa lapsiluvun mukaaan, viidennestä saa 170?. (tosin meillä esikoisen lapsilisä loppuu vajaan 2v:n päästä, ja summa on juuri tuo 170? jonka saamme nyt kuopuksesta )Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:suurperheillä kyllä lienee noita tulonsiirtoja yhteiskunnalta perheeseen päin enemmän kuin pienemmillä. ja ei se muutenkaan tasan mene se miten paljon itse maksaa ja mikä raha tulee omalla työllä ja mikä "muuten vaan"Alkuperäinen kirjoittaja :):Eiköhän päinvastoin he ole köyhiä jo siihen mennessäAlkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:www.iltalehti.
Miten kukaan voi kasvattaa ilman rahaa? Tuo tekee lähes tasan 500 euroa kk. Normaalipienituloinenkin perhe jos käy töissä, maksaa yleensä itse päivähoitomaksun. Se tekee jo 200. Siihen päälle lapsen ruoka ym. menot 150. Ja oma huone maksaa paljon kasvukeskuksissa. Ja useimmilla on oma huone. Meillä ei ole, mutta meillä lapset saavat harrastaa, ja se taas maksaa.Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:Silloin markka aikana sanottiin että yhden lapsen kasvattaminen 18v asti maksaa miljoona markkaa.
Sitä mietin silloin että aika jännä et toiset kasvattaa lähes ilman rahaa ja toiset tarvitsee miljoonan
Eikös heillä molemmilla olleet omat huoneet ja syövät kalliisti? Olivatko päivähoitomaksut sitten halpoja kun olivat pieniä?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Paljon mahdollista. Tuo tekee 488,80 euroa kuussa per lapsi ja voin kyllä sanoa, ettei mulla ole noihin kahteen mennyt miltei tuhatta euroa joka kuukausi.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:olikohan noin että lapsi maksaa noin yleensä ja yhteensä tuon eli koulutukset ja muut mitkä ei tulekaan suoraan sieltä vanhemman kukkarosta vaan yhteiskunnan maksamana??
Joskus tuntuu, että ei itsellä ole varaa syödäkä'än, mutta lapsille tottakai on ostettava, mitä tarvitsevat.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Meillä kyllä lapsi kuluttaa saman verran kuin aikuinen, meillä 2 lasta ja 2 aikuista. lapset kuluttavat yhtä paljon tai enemmän kuin me.
Eli noin 500 /kk. Meillä ei ole itsellä varaa alkoholiin, baareihin, hoitajiin, maksullisiin harrastuksiin, uusiin vaatteisiin, mutta lapsille haluamme harrastukset ja tarpeen mukaan uusia vaatteita ostaa.