Lapsi löi päänsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eli lapsi oli aamupäivällä kaatunut, kun olivat hoidossa olleet leikkipuistossa. Kopsautti ainakin silmäkulman, kun siinä on melkoinen patti. Lapsi tuli kotiin neljän maissa ja pulautti yhden kerran. Ei oksentanut isommin, mutta sellainen kunnon pulautus. Ja illalla saunan jälkeen vielä toisen kerran samalla tavalla. Lapsella on ikää nyt 1v 3kk, eikä ole normaalisti pulautellut.. Nyt mietin, että pitäisikö soittaa yhteispäivystykseen, vai seuraanko lasta kotona. Oli illan aikana ihan reipas ja normaali muuten. Iltapuuro hänelle ei maistunut, mutta oli kyllä todella väsynyt, että syömättömyys saattoi johtua siitäkin. Nukahti hyvin sänkyynsä, nyt yhdesti heräsi itkemään, mutta rauhoittui pian uudestaan nukkumaan. Pojalla on ollut vähän flunssa ja nenä on tukkoinen, voi siis tämä heräilykin johtua tukossa olevasta nenästä. Mitä sinä tekisit?

Luultavasti lievä aivotärähdys. Ei sitä pientä kannata yötä vasten lähteä päivystykseen raahaamaan. Ite herättelisin parin kolmen tunnin välein yön. Mut jos oireet pahenee niin sitte lääkäriin. Sekavuutta tajuttomuutta ym niin sit heti päivystykseen. Meillä 6 lasta ja muutaman kerran on jollakin ollut aivotärähdys. Kotia nuo on yleensä laittaneet vaikka ollu rajumpiakin oireita kuin ap:n lapsella.

Ekaksi ihmettelen mikä kumma hoitopaikka vain kertoo tyynessti että lapsi kopsautti päänsä vaikka tuloksena oli patti silmäkulmassa!!! Heidän velvollisuutensa on katsoa ja tietää millainen tilanne tuo oli, että tarviiko viedä lääkäriin. Heidän olsi kuulunut vähintäänkin jo viedä tuossa tilanteessa eikä vain todeta että hups. Vähintäänkin osata selittää että oliko pahan näkönen tilanne tai ei.
Itse olen päiväkodiss atöissä ja tuo kuulostaa omituiselta etteivät sen kummemmin asiaa miettineet.
Minä veisin heti lapsen lääkäriin kyllä. Pulauttelu voi tarkoittaa aivotärähdystä, mutta koska tuo tapahtui hoidossa etkä voi tietää kuinka siinä kävi niin ehdottomasti lääkäriin. Jos myöhemmin jotain tulee ni sulla on fakta että tapahtui hoidossa ja he joutuvat vastuuseen.

Kannattaa soittaa, jos asia mietityttää. Meillä tyttö sai aivotärähdyksen n. 2-vuotiaana. Ei kyllä pulautellut, vaan oksensi oikeen kunnolla ja meni todella sekavaksi ja uneliaaksi. Vein tietty päivystykseen, jossa oltiin 5 tuntia tarkkailussa. Sinä aikana oksentelu loppui ja neiti piristyi huomattavasti. Kotona piti seuraavat 3 vrk herätellä öisin tasaisin väliajoin. Oli kyllä hankalaa, koska tyttö nukkui seuraavan viikon kaikki yöt todella sikeästi. Jos joku asia yhtään häiritsee, niin päivystyksestä voi aina kysyä neuvoa. Niin mä oon ainakin usein tehnyt.

En veisi omaa lastani lääkäriin tuossa tapauksessa. Kolautus on tapahtunut aamupäivällä, ja lapsesta varmaan näkyisi jos jokin olisi vialla. Jos illalla kolauttaa pään, niin yön yli pitää tarkkailla että lapsi on herätettävissä, ja onhan tuosta aamupäivästä jo hyvinkin aikaa.

Takaraivon lyömisestä olisin enemmän huolissani kuin silmäkulman lyömisestä.

Meillä ainakin pikkulapset oli milloin missäkin naamallaan, kun kuljettiin puistoissa, pihoissa ja metsissä. Tuli kuhmuja ja naarmuja, kerran meni esikoisella tajukin (se tosin tapahtui kylppärissä kaatuessa) mutta senkään takia ei tarvinnut päivystykseen mennä vaan kotiseuranta riitti.

Olen vienyt kerran lapseni päivytystykseen kun tippui lattialle sellaiselta leikkitelineetä ja päähän tuli tosi iso kuhmu. Lapsi oli matkalla päivytykseen hieman sekavan oloinen ja äiti oli todella sekava :) mutta odotusaulassa oli normaali oma itsensä. Lääkäri tutki ja sanoi, että lievä aivotärähdys ja se että lapsi oksentaa kerran pari on ihan aivotärähdykseen kuuluvaa normaalisti eikä vaarallista sinänsä. Lisäksi antoi ohjeena seurata 12 tuntia, herätellä parin tunnin välein mahdollisen tihkuvuodon takia. Mutta korostan nyt, että en ole itse mikään lääkäri ja asiantuntija vaan näin kävi meille, että jos teillä voi päivystykseen soittaa ja kysyä ohjeita niin soita ihmeessä. Sitä varten ne ihmiset on siellä.

"Allu", kyllä hoitaja kertoi tapahtuneesta ihan asiallisesti. Lapsi ei ollut oireillut mitenkään erikoisesti hoidossa,oli vain itkenyt hetken kopsauksen jälkeen. Enkä minä tietenkään ymmärtänyt enempää kysellä, kun tuon ikäinen nyt kopsauttelee paikkojaan tuon tuostakin.

Meiltä on 100km päivystykseen matkaa, siksi olen edelleen kotona. Jos oltais lähempänä, niin olisin käynyt näytillä. Mutta taidan tosiaan seurata nyt yön yli, pitää herätellä yöllä sitä. Pitääkö lapsi herättää ihan hereille, vai riittääkö pieni töniminen?

[QUOTE="äiti";22528227]Mutta taidan tosiaan seurata nyt yön yli, pitää herätellä yöllä sitä. Pitääkö lapsi herättää ihan hereille, vai riittääkö pieni töniminen?[/QUOTE]

Sen verran, että näet lapsen olevan heräteltävissä. Että näet lapsen nukkuvan eikä olevan tajuton. Näin mulle on sanottu, kun muksut on (kohtuullisen useasti :snotty: ) kuuppiaan kolhineet.

Lapsi on herätettävä täysin hereille. Siten että tietää että on järkevä ja vastaa järkevästi kysymyksiin. Ei riitä että hengähtää tai liikahtaa. Ihan hereille. Ei ole helppoa aina, mutta näin se täytyy tehdä.

[QUOTE="äiti";22528227]"Allu", kyllä hoitaja kertoi tapahtuneesta ihan asiallisesti. Lapsi ei ollut oireillut mitenkään erikoisesti hoidossa,oli vain itkenyt hetken kopsauksen jälkeen. Enkä minä tietenkään ymmärtänyt enempää kysellä, kun tuon ikäinen nyt kopsauttelee paikkojaan tuon tuostakin.

Meiltä on 100km päivystykseen matkaa, siksi olen edelleen kotona. Jos oltais lähempänä, niin olisin käynyt näytillä. Mutta taidan tosiaan seurata nyt yön yli, pitää herätellä yöllä sitä. Pitääkö lapsi herättää ihan hereille, vai riittääkö pieni töniminen?[/QUOTE]

Kannattaa herätellä sen verran, että näkee onko lapis ok ja tarkistaa aina myös, että pupillit reagoi valoon.

[QUOTE="äiti";22528308]Tulipas siinä sitten kaksi erilaista vastausta. Tämä kun ei vielä osaa vastailla kysymyksiin, niin voi olla vaikea tulkita onko järkevä...[/QUOTE]

Mulle lääkäri sanoi, että "miten järkevä kukaan meistä on jos monta kertaa yössä törkitään hereille kesken unien?" :D

Mä nostin lapsen istuma-asentoon ja kun hän ärähti jotain tai avasi silmät niin laitoin takaisin nukkumaan. Pojalta oon kerran tsekannut pupilleja, tytöltä samoin, ne oli sellaiset kerrat kun molemmat löi päänsä tosi pahasti illalla.

Samaa mietin, kukapa sitä kovin järkevä on keskellä yötä, kun yhtäkkiä revitään ylös! :D Mutta kiitos avustanne, herättelen poikaa pari kertaa yöllä, toivottavasti ei ole mitään isompaa..

Lapsi on herätettävä täysin hereille. Siten että tietää että on järkevä ja vastaa järkevästi kysymyksiin. Ei riitä että hengähtää tai liikahtaa. Ihan hereille. Ei ole helppoa aina, mutta näin se täytyy tehdä.

Mitäs kysymyksiä ajattelit 1v3kk vanhalle? :saint: Itse olen saanut ohjeistukseksi sen, että reagointi riittää. Eli ei tarvitse hereille saada, vaan riittää että käsi liikahtaa tai silmät räpsyy.

Yhteistyössä