Lapsi leikkii yksin

Mun poika 2 vee on päiväkodissa 5h per pvä. Mä olen sitä pari kertaa ohimennen käynyt "vakoilemassa" ja se on aina leikkinyt yksin. Tänään viimeksi menin ohi ja kattelin, niin siellä se leikki taas yksin liukumäessä kun muut lapset olivat ryhmässä ja leikkivät hoitotädin kanssa. Ihan tyytyväiseltä se kuitenkin vaikuttaa yksikseen.
Poika on muuten sosiaalinen, eikä mitenkään roiku mussa eikä ole ujo.

Onko tommonen ihan normaalia? Onko muilla samanlaista?
 
"joo"
Meillä pihapiirissä usampi lapsi ja just nämä 2-2,5 vuotiaat ajautuvat leikkimään jokainen yksikseen jonnekin nurkkaan. Isommat leikkivät keskenään ja pienemmät yksin omaa leikkiään..
 
....
Meilä kanssa 2 -vuotias perhekerhoissa ym. leikkii lähinnä yksin. Touhottaa niiden lelujen kanssa niin tiiviisti, että ei oikein edes paljon huomaa niitä muita. Joskus satunnaisesti voi hoksata jonkun toisenkin siinä ja ehkä yrittää jotain kontaktia, mutta usein se toinen sitten taas ei huomaa ja tilanne menee ohi. Tai sitten joku toinen yritää lleikkiä mun lapsen kanssa, mutta hän touhottaa pian jo jonnekin muualle. Varmaan yksilöllisiä eroja on paljon ja uskon että ajallaan oppii leikkimään toisten kanssa.
 
hmph
[QUOTE="mä";24751350]Tästäkin ketjusta huomaa kuinka hyödyllistä on 1-3v virikehoito :( siis lapsille. vanhemmathan pääsee helpommalla kun lapset on tarhassa.[/QUOTE]

Entäs ne, jotka joutuvat aikuisten oikeasti töihin syystä tai toisesta (/syytä erittelemättä).
 
"..."
[QUOTE="mä";24751350]Tästäkin ketjusta huomaa kuinka hyödyllistä on 1-3v virikehoito :( siis lapsille. vanhemmathan pääsee helpommalla kun lapset on tarhassa.[/QUOTE]

No joo alle 3 v virikehoidosta en nyt oikeen tiedä, mutta kyllä mun mielestä silti on hyödyllistä että lapsi on myös muiden lasten "seurassa", vaikka ei varsinaisesti vielä osaa leikkiä toisten kanssa.
 
"vieras"
Meidän tyttö meni päiväkotiin 1,5 vuotiaana. Löysi sieltä heti muutaman hyvän kaverin, joiden kanssa leikki tiiviisti. Kävelivät käsi kädessä pihalla ja olivat innoissaan toisistaan. Tukivatkin toistensa viihtyvyyttä siellä. Sitä päiväkodin aloittamista ennen jo muistan tytön pyytäneen ja hakeneen kädestä pitäen muita lapsia leikkimään kanssaan. Eli meidän tytöllä oli kyllä selkeästi leikkikaverin tarvetta jo alle 1,5 vuotiaana. Oli tosi innoissaan aina muita lapsia nähdessään.
Yksilöllisiä eroja varmaan kyllä noissakin tarpeissa ja taidoissa.
 

Yhteistyössä