Lapsi lähes myöhästyy koulusta, mutta äiti pelastaa tilanteen joka aamu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri Kaarina:
Voisiko sinun lapsesi mennä samalla autokyydillä? Vai onko autoilu vastoin periaatteitasi?

Minun periaatetta vastaan on se, että autossa ei käytetä turvavöitä. Niiden käyttöön ei ole mahdollisuutta. Ne on jossain penkkien välissä, eikä lapsi niitä saa sieltä käyttöönsä. Ja minun periaatetta vastaan on se, että lyhyt koulumatka mennään autolla, kun sen voi kävelläkin.

ANTEEKSI, että purin tuntojani. Anteeksi. AINA täälä tehdään syyllinen siitä, joka ei oikeasti ole syyllinen. Niin paska olo on muutenkin ihan muusta syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
On kyllä tosi kurjaa. Meillä on myös ikävä kokemus koulumatkan kulkemisesta mutten siitä tähän viitsi kirjoittaa. Voisitko jutella ko. naapurin lapsen äidin kanssa? Kertoisit kuinka lapsesi haluaisi kulkea heidän lapsen kanssa. Meillä on siitä erilainen tilanne, että voimme jutella avoimesti näistä jutuista keskenään ja tarvittaessa otamme nuo lapset mukaan keskusteluun. Ehkä teilläkin onnistuisi tämmöinen kun ehdotat ko. äidille.

Olen yrittänyt, mutta törmään aina uskomattomaan tyyliin tehdä asioita ja kasvattaa. Heillä on niin eri säännöt, ku meillä. Ajatusmaailmat ei kohtaa, eikä keskustelusta tule mitään. Olen sanonut, että ois mukava, kun lapset menis yhdessä, mutta kuulemma äiti ei voi sille mitään, että ei saa lastaan liikkeelle ajoissa, "kun se ei lähde sinne kouluun".

Ok. Auktoriteetista siis kyse :/ Tuo on vaan asia jolle ei kukaan muu voi tehdä mitään kuin äiti itse. Kannattaa selittää omalle lapselle ettei ole hyötyä hakea naapuria, koska siitä tulee vain itselle mielipahaa. Tämä on asia/ongelma joka tuossa perheessä pitää heidän itsensä selvittää, sinä et voi tehdä enempää ettei tule tunne että puutut siihen. Se on jo hyvä että olet yrittänyt fiksusti keskustella.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minäkään en ymmärrä miksei ap:n lapsi voi mennä samalla autokyydillä kouluun?

Minä ymmärrän, kyse siis n. kilometrin matkasta. On hassua kuskata ovelta ovelle isoa lasta joka on kaiken saanut, kuten ap. mainitsi. Tuosta kun lapsi vielä kasvaa niin vaatimuksetkin kasvaa.

Voisiko sinun lapsesi mennä samalla autokyydillä? Vai onko autoilu vastoin periaatteitasi?

Minun periaatetta vastaan on se, että autossa ei käytetä turvavöitä. Niiden käyttöön ei ole mahdollisuutta. Ne on jossain penkkien välissä, eikä lapsi niitä saa sieltä käyttöönsä. Ja minun periaatetta vastaan on se, että lyhyt koulumatka mennään autolla, kun sen voi kävelläkin.

ANTEEKSI, että purin tuntojani. Anteeksi. AINA täälä tehdään syyllinen siitä, joka ei oikeasti ole syyllinen. Niin paska olo on muutenkin ihan muusta syystä.

:hug:

:hug:

Ihana Ihminen, iso kiitos!:hug:

Noh, tämä osio on niin älyttömän laaja ettei sitä empatiaa kamalasti täältä heru, mutta tuolta eri ikätasoista kun löytää omansa niin sieltä voi löytyy niitä kohtalotovereita. Kantsii siis kurkkia sinnekin :)

Noh, tämä osio on niin älyttömän laaja ettei sitä empatiaa kamalasti täältä heru, mutta tuolta eri ikätasoista kun löytää omansa niin sieltä voi löytyy niitä kohtalotovereita. Kantsii siis kurkkia sinnekin :)

Tack. Käyn kurkkimassa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Eikö kukaan muu ole samalla kannalla, että juttelisi molempien lasten kanssa tilanteesta ja siitä, miltä tuntuu, kun lupaus rikotaan jatkuvasti?

Jep. Minä olen sitä mieltä. Vieraan lapsen pitää oppia jotenkin ajattelemaan, miltä toisesta tuntuu.

mä muuten ihmettelin,kun nämä kakkosen aamulastenohjelmat aloitettiin, että ketä se muka palvelee? Lastenohjelmat tulee illalla,ja juuri sopivan mittainen pätkä yhden päivän osalle. Juurikin tätä aavistelin,että siinä moni pieni kouluunlähtijä jumittuu ruudun ääreen.Ihan oikeasti,tyhmä juttu koko aamulähetys.

Alkuperäinen kirjoittaja jill:
mä muuten ihmettelin,kun nämä kakkosen aamulastenohjelmat aloitettiin, että ketä se muka palvelee? Lastenohjelmat tulee illalla,ja juuri sopivan mittainen pätkä yhden päivän osalle. Juurikin tätä aavistelin,että siinä moni pieni kouluunlähtijä jumittuu ruudun ääreen.Ihan oikeasti,tyhmä juttu koko aamulähetys.

Mutta eihän kenenkään tarvitse avata telkkaria aamulla. Vanhempien päätöshän se on, katsotaanko vai ei. Ja jo ehdotin digiboksista piuhoja irti... :saint:

Eikö kukaan muu ole samalla kannalla, että juttelisi molempien lasten kanssa tilanteesta ja siitä, miltä tuntuu, kun lupaus rikotaan jatkuvasti?

Jep. Minä olen sitä mieltä. Vieraan lapsen pitää oppia jotenkin ajattelemaan, miltä toisesta tuntuu.

Minä myös olen samaa mieltä. Minusta ei ole kyse telkkarista tai autosta tai turvavyöstä, vaan siitä, että annettu lupaus tai tehty sopimus rikotaan toistuvasti. Toinen lapsi ei välttämättä edes huomaa, että tekee niin jatkuvasti ja voi hyvinkin lopettaa sen, joko sopimusten tekemisen tai rikkomisen, kun huomaa että on pahoittanut toisen mieltä.

Voi ei. Sori vaan. Ei ollut tarkoitus pahoittaa sun mieltäsi.

En mäkään päästäisi lastani autoon ilman turvavöitä. Mutta muuten kylläkin. Ei se haittaa vaikka vie aamulla lyhyenkin koulumatkan autolla. Aamut on joskus vaikeita. Kyllä ne lapset muuten sitten liikkuu.

Unohdin kommentoida tähän...siis tosi hyvä ehdotus! Meillä tämä tapa on toiminut parhaiten, eli jos on tullut riitaa tms. niin minä tai naapurin äiti mennään toisen kotiin lasten kanssa ja jutellaan sekä kysellään lapsilta miltä toisesta tuntuu moinen. Halaukseen on nämä keskustelut aina päättyneet, tosin isompien kohdalla ei ihan halauksia kantsi odotella ;) :D

Meillä oli ala-asteella koulusta suositus (ts. suositukseksi muotoiltu käsky ;) ) olla kuskaamatta lapsia kouluun autolla. Matkaa oli 1.8km/suunta, kyllä siinä tuli koulumatka liikuntaa :D Ja aika hyvin toimi, ei kovinkaan moni kuskaillu lapsia autoilla. Perusteluna oli liikunta ja raitis ilma, sekä koulualueen turvallisuus kun ei tullu ylimääräristä liikennettä sinne koulun kulmille.

meillä palvelee 5- ja 4-vuotiaita ja helpottaa ihanasti toisinaan aamuja, kun lapset saavat katsoa jotain sopivia ohjelmia! Toisinaan otan tallennukselle ja katsotaan sitten myöhemmin. Illalla harvoin on aikaa telkulle.

Kyllä se vika on jossain muualla kuin ohjelmissa, jos ei lapsi niiden vuoksi pääse ajoissa kouluun..

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Meillä oli ala-asteella koulusta suositus (ts. suositukseksi muotoiltu käsky ;) ) olla kuskaamatta lapsia kouluun autolla. Matkaa oli 1.8km/suunta, kyllä siinä tuli koulumatka liikuntaa :D Ja aika hyvin toimi, ei kovinkaan moni kuskaillu lapsia autoilla. Perusteluna oli liikunta ja raitis ilma, sekä koulualueen turvallisuus kun ei tullu ylimääräristä liikennettä sinne koulun kulmille.

Olen samaa mieltä ja useasti sitä ihmetellään että miksi niitä lapsia, isojakin oikeesti "pitää" kuskata ovelta ovelle :o Sitä palvelua on vaikea lopettaa kun siitä tulee tapa. Meidän kuopus sai alussa muutaman kerran kyydin joten siihempä hän kyllä kivasti tottui. Kävelin myös muutaman kerran hänen kanssaan tuon koulumatkan. Sitten kun tuli aika että hän voi ja saa kävellä yksin, ei se ollutkaan helppoa :/ Sitkeästi kuitenkin kannustin häntä ja tarralla palkitsin eikä ole suurempia tappeluja enää ollut kävelyn suhteen. Tietty joskus on aamuja tai iltapäiviä että hän on tosi väsynyt niin joskus haen, etenkin jos olen asioilla niin nappaan matkan varrella kyytiin. TästäKIN tosin helposti jää pojalle mukava olo, että jospa se äiti sitten huomennakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:

meillä palvelee 5- ja 4-vuotiaita ja helpottaa ihanasti toisinaan aamuja, kun lapset saavat katsoa jotain sopivia ohjelmia! Toisinaan otan tallennukselle ja katsotaan sitten myöhemmin. Illalla harvoin on aikaa telkulle.

Kyllä se vika on jossain muualla kuin ohjelmissa, jos ei lapsi niiden vuoksi pääse ajoissa kouluun..

Noh, kouluunlähtijälle tuo voi olla ongelma siksi että se ohjelma pitää jättää kesken kun pitää lähteä kouluun. Näin meillä joskus naristaan, mutta sitten olen sanonut että telkkari ei aukea aamuisin ollenkaan jos siitä tulee ongelma. Joinakin aamuina sitä ei aukaista jos on vain vähän aikaa katsoa jotta lähtö sujuu ilman kinaa. Ymmärrän kuinka se helpottaa perheissä joissa on pieniä lapsia, näin on ollut meilläkin aikoinaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Hyvä kun vielä on huolehtivia vanhempia

Heh taitaa elli itse olla juuri tuollainen vanhempi :whistle:

En ole. Linja-auto vie, taksi tuo. Silti ymmärrän jollakin tasolla tuota ap:n tarkoittamaa perhettä. Meillä on 10v poika, jota saa hoputtaa ja komentaa aamuisin. Kyse on keskkittymisvaikeuksista kärsivästä pojasta, joka silti käy normaalia koulua.

Sanoppa, mitä oikeasti kyseisen äidin pitäisi tehdä? Antaa pojan myöhästellä? Ehkä jäädä kokonaan pois koulusta? Kuinka monesti antaisin myöhästyä ja istua kenties jälki-istunnossa sen takia?

No minun on helppo tässä taivastella kun oma poikani on huolehtinut aina itse kouluun menostaan. Mutta kyllä, minä antaisin pojan myöhästyä ja kantaa sen seuraukset. Kuinka monta kertaa?? Niin monta kuin tarvitaan oppimiseen. Ja ymmärrän kyllä että oppimis- ja keskittymishäiriöiset on asia erikseen.

Onhan tuo, harmillista. Mutta se "telkun tölläys" voi olla niin sitkeässä istuva tapa lapsella, että ehkä aikuinenkaan ei jaksa sitä "taivutustaistoa", mikä siitä seuraisi, vaan mieluummin pääsee ns. vähemmällä, ja kuskaa lapsen viime tipassa kouluun....

Minulla on muuten liki 12.v, jota joka aamu hoputan urakalla, muuten hän myöhästyisi.... Tyttö tosin ei saa autokyytiä, vaan menee pyörällä. Teenkö karhunpalveluksen kun hoputan, ja vahdin kelloa hänen puolestaan....? Enpä tiedä, mutten halua hänen myöhästyvänkään. Ja syy, miksi tyttö meillä takuulla myöhästyisi ilman hoputusta ei ole telkku, vaan aamu-unisuus.... Ei auta paljon, vaikka aikaistaisi nukkumaanmenoa, ja millä sitä 12.v:n pakottaa nukkumaan, vaikka sänkyyn käskisikin? Kyllä hän saa unta yössä noin 8-9 tuntia.... mutta 10 h:n yöunienkin jälkeen on hidas heräämään, vaikka herättyyään kyllä toimii nopeaan....

Ja multa tää aamuhoputus onnistuu, kun teen tällä erää jatkuvaa iltavuoroa, ja voin olla aamuisin kotona. Sivuhuomautus ;)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Toinen lapsi ei välttämättä edes huomaa, että tekee niin jatkuvasti ja voi hyvinkin lopettaa sen, joko sopimusten tekemisen tai rikkomisen, kun huomaa että on pahoittanut toisen mieltä.
Peesi tähän. Ja ap:n oma lapsi voisi myös, kun se kaveri seuraavan kerran koittaa sopia yhteistä koulumatkaa, että "ei kiitos, kun sinä et kuitenkaan ole ajoissa". Kaveri voisi silloin miettiä, pitäisikö hänen tehdä jotain niiden aamujensa suhteen vai kulkeeko mieluummin autolla.

Yhteistyössä