Lapsi kuukaudeksi "väliaikaiseen sijoitukseen", kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ahdistunut isä
  • Ensimmäinen viesti
Ahdistunut isä
Onko todella väliaikainen, vai pitääkö tässä pelätä lapsen jäävän sille tielle?
Lisäksi, millainen trauma tuollainen siirto vanhemman luota (lapsi erittäin läheinen vanhempansa kanssa) tuntemattomaan kotiin ja perheeseen on?
Lapsi juuri siinä iässä, että tajuaa jo paljon, muttei vielä tarpeeksi (4v)...
Ja miten tuota voisi tajuta lapsi, kun ei tajua lapsen läheisetkään..

Kenelläkään kokemuksia aiheesta?
 
viera.s
Ollaanko lapsi ottamassa huostaan vai sijoitetaanko avohuollon tukitoimenpiteenä vanhemman/vanhempien kanssa sopien? Huostaanotto kestää harvoin vain noin lyhyen ajan ja sen pitkittyminen on siis varsin todennäköistä. Avohuollon sijoitus (huoltajuus säilyy vanhemmalla) taas kestää sen sovitun ajan eikä pitkity ellei muuta sovita tai tule jotain uutta hälyttävää tietoa lapsen tilanteesta, jonka vuoksi huostaanotto voisi tulla kyseeseen.
 
Tuon ikäisen kanssa sijoitus riippunee täysin vanhempien tilanteesta. Sijoitus siis tehtäneen vanhempien kuntoutustarpeen tms. takia, eikö totta? Vanhempien tulee täysillä sitoutua oman tilanteen parantamiseen, että lapsi pystyy palaamaan kotiin. Eli siis jos kyse on esim. päihdehoidosta, sitoutua päihteettömyyteen ja käydä siihen liittyvissä kuntoutuksissa jne.
 
Ahdistunut isä
Vanhempi ei siis ole väliaikaisen sijoituksen kannalla, vaikka toki yhteistyökykyinen on.

Vanhemmalla ei ole päihdeongelmaa tai muutakaan sairautta. Lastensuojelu tuli kuvioihin lääkärin kautta, kun vanhempi romahti henkilökohtaisten asioiden vuoksi (kuukauden sisällä äidin kuolema ja ero).
Yksinhuoltajista ilmeisesti tehdään aina ls-ilmo, jos tarvitsee akuuttia lääkärin apua henkisen romahtamisen vuoksi.
 
"Sanna"
Itkettää ajatuskin moisesta tilanteesta. Oma tyttö täytti juuri 5v. ja en voi kuvitellakkaan sitä ahdistusta mitä erossaolo aiheuttaisi lapselle ja vanhemmille. Mutta varsinkin lapselle!!!!
 
tuota noin
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut isä;30193021:
Vanhempi ei siis ole väliaikaisen sijoituksen kannalla, vaikka toki yhteistyökykyinen on.

Vanhemmalla ei ole päihdeongelmaa tai muutakaan sairautta. Lastensuojelu tuli kuvioihin lääkärin kautta, kun vanhempi romahti henkilökohtaisten asioiden vuoksi (kuukauden sisällä äidin kuolema ja ero).
Yksinhuoltajista ilmeisesti tehdään aina ls-ilmo, jos tarvitsee akuuttia lääkärin apua henkisen romahtamisen vuoksi.
No siis kukas sinä sitten olet? Se vanhempi vai tään huostaanotetun lapsen isä?

Yleensä jos vanhempi romahtaa niin lapsella on toinen vanhempi. Mutta jos ei ole toimintakykyistä toista vanhempaa eikä muuta ihmistä joka voisi tulla tueksi, niin kyllä se sitten varmaan lapselle parempi on asua jossain missä on jaksavia aikuisia, ja tavata sitä vanhempaa muuten tiiviisti, kunnes vanhemman vointi paranee.
 
Jos on oletettavissa, että henkisen romahtamisen takia ei yh pysty huolehtimaan lapsesta, tehdään kyllä ls-ilmo. Tietysti pitää kysyä, onko lapsen sijoitus tässä kohtaa ainoa tapa turvata lapsen oleminen. Olisiko esim kotona tehtävästä perhetyöstä apua? Onko lapsi päivähoidossa? Pystyykö lähiverkosto auttamaan? Toki joskus voi olla, että kuukauden sijoitis tehdään tilanteen selvittämisen ajaksi. Kuntien resurssit asioiden hoitoon on myös hyvin erilaiset. Sijoitus ei tarjoita sitä, että vanhemmuus katoaa. Sovitte omaan vointiin sopivat tapaamisajat lapsen sijoituspaikan kanssa ja noudatat niitä viimeiseen asti. Tsemppaat lapsen kanssa vietetyn ajan ja puhut hänelle hyviä asoita sijoituspaikasta (vaikka itse ajattelisit mitä). Lasta täytyy myös tukea tässä tilanteessa, hän kun ei sille mitään voi Tsemppiä ja voimia toivotan!!
 
Ahdistunut isä
Vanhemman romahduksesta on siis jo aikaa, tilanne parantunut huomattavasti, vaikkei vieläkään ihan täysin tolpillaan ja ehjänä olla.
Olen siis itse se vanhempi.

Lapsella on paljon sukulaisia, eli ihan yksin vanhempi ei lapsen kanssa ole.
Lastensuojelu siis haluaa tätä väliaikaista sijoitusta, jotta vanhempi "voisi voimaantua rauhassa", itse olen eri mieltä.
Muutenkin ls "myy" ideaa vanhemman hyvinvointia korostaen, vaikka itse pidän lapsen etua ensimmäisenä.

Voihan siinä tietysti olla jotain muutakin, mutta siitä voisi sanoa vanhemmalle?
 
Ahdistunut isä
Joo, romahduksen aikoihin olin varautunutkin siihen, että lapsi voidaan sijoittaa hetkeksi.
Niin ei kuitenkaan käynyt ja näin "jälkikäteen" tuollainen toimi hämmentää ja järkyttää, en näe syytä.

Toivotaan tosiaan parasta, huomenna taas palaveri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut isä;30193050:
Vanhemman romahduksesta on siis jo aikaa, tilanne parantunut huomattavasti, vaikkei vieläkään ihan täysin tolpillaan ja ehjänä olla.
Olen siis itse se vanhempi.

Lapsella on paljon sukulaisia, eli ihan yksin vanhempi ei lapsen kanssa ole.
Lastensuojelu siis haluaa tätä väliaikaista sijoitusta, jotta vanhempi "voisi voimaantua rauhassa", itse olen eri mieltä.
Muutenkin ls "myy" ideaa vanhemman hyvinvointia korostaen, vaikka itse pidän lapsen etua ensimmäisenä.

Voihan siinä tietysti olla jotain muutakin, mutta siitä voisi sanoa vanhemmalle?

Käytkö terapiassa?
Onko sulla joku "ammattilainen", työpaikkalääkäri..tms. jonka kanssa sulla on asiakassuhde? Tai hoitosuhde? Olisko joku henkilö joka voisi puoltaa sun paranemista ja sanoa sinun puolestasi, että kykenet vastuuseen lapsestasi?


Haluan tsempata sua, koska en voi muuta. Jos käy niin että lapsi otetaan hetkeksi pois, käy niin usein kuin siellä voi/saa käydä. Se merkitsee lapselle ja sinulle, että olette yhtä. Jos niin käy, että lapsi on luotasi pois, anna se kaikki takaisin miljoonakertaisena. Olet oikeassa, se voi aiheuttaa ahdistusta ja on lapselle traumaattinen.
Ole vilpitön, sinulla on hätä mutta ole vilpitön ja osoita tapaamisessa, että olet huolissasi mitä ero voi tarkoittaa sinulle ja lapselle.

Sinulla on hänet, hänellä sinut. Ole hyvä ja rakastava isä.
Ajan kanssa tästä kaikesta pitää puhua. Ihan avoimesti. Tiedätkö ettei lasta koskaan voi rakastaa liikaa, koskaan et voi olla liikaa kiinnostunut lapsestasi, suukotella, halata tai vaan pitää kainalossa.

Jos olet hajalla, muista että lapsellasikin on suru. Ota hänet kainaloosi, voitte surra yhdessä, vaikka olette vain hiljaa. Olette yhdessä vierekkäin.

Tehkää muistoja.

Tosi paljon voimaa, tosi paljon rakkautta :heart:
 
[QUOTE="Verna";30193136]Miksi lapsi ei voi olla sukulaisten huomissa sen aikaa kun tarvetta on?[/QUOTE]

Tätä itsekin mietin, jos kerran kyse vain kuukaudesta... Onhan se iso pyyntö esittää sukulaisille, mutta luulisi esim. isovanhempien tai jopa lapsen tätien/setien olevan halukkaita auttamaan tuollaisessa tilanteessa. Ja entä lapsen toinen vanhempi, missä hän on?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"äityli"
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut isä;30193056:
Joo, romahduksen aikoihin olin varautunutkin siihen, että lapsi voidaan sijoittaa hetkeksi.
Niin ei kuitenkaan käynyt ja näin "jälkikäteen" tuollainen toimi hämmentää ja järkyttää, en näe syytä.

Toivotaan tosiaan parasta, huomenna taas palaveri.
Tuskin loppuu sijoitus kuukauden kuluttua! Sossut voivat keksiä mitä tahansa syitä jatkaakseen sijoitusta hamaan tulevaisuuteen. Pelkkä "huoli" riittää. Ja Hallino-oikeudet hyväksyvät kaiken mitä sossut keksivät.
 
"Jenis"
Eikö lapsella ole yhtään mummua, pappaa, kummia, tätiä tai setää, joka voisi häntä tuon kuukauden hoitaa? Itse en kyllä tuossa tilanteessa antaisi riepotella lasta vieraalle, kun ei ole edes akuuttia tilannetta päällä...
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Vanhempi ei siis ole väliaikaisen sijoituksen kannalla, vaikka toki yhteistyökykyinen on.

Vanhemmalla ei ole päihdeongelmaa tai muutakaan sairautta. Lastensuojelu tuli kuvioihin lääkärin kautta, kun vanhempi romahti henkilökohtaisten asioiden vuoksi (kuukauden sisällä äidin kuolema ja ero).
Yksinhuoltajista ilmeisesti tehdään aina ls-ilmo, jos tarvitsee akuuttia lääkärin apua henkisen romahtamisen vuoksi.
.Kyllä. Se on laki ja velvollisuus tehdä kun on huoli lapsen vanhemmasta.
 
vierailija
Eikö lapsella ole yhtään mummua, pappaa, kummia, tätiä tai setää, joka voisi häntä tuon kuukauden hoitaa? Itse en kyllä tuossa tilanteessa antaisi riepotella lasta vieraalle, kun ei ole edes akuuttia tilannetta päällä...
On tietysti ihanaa, jos on läheinen, jolla on aikaa ja varaa olla kotona mahd. paljon sukulaislapsen kanssa. Joskus vaan sukulaisten "nurkkiin" laitto ei ole lapsen etu. Sijoitusperhe saa korvauksen hoidosta ja heidät koulutetaan siihen. Heidät tutkitaan tarkasti ja he antavat oman kodin ja perheen tulevan vieraan lapsen käyttöön. Heillä on varat hankkia kaikki tarvittava lapselle ja muuta mukavaa toimintaa. Koulutuksessa painotetaan biovanhemman tärkeyttä, pitkässäkin sijoituksessa he aina ovat valmiita luovuttamaan lapsen takaisin biovanhemmalle, jos niin määrätään. Sijoitus lähtee aina siitä oletuksesta, että lapsi palaa kotiin. Näin meidät koulutettiin. Yksi kiireellinen sijoitus on meillä ollut, lapsi oli meillä vanhemman sairastamisen ajan ja palasi kotiin, kun vanhempi sanoi, että uskaltaa ottaa takas. Muuten toimitaan tukiperheenä ja mietitään pidempi aikaista sijoituslasta meille, tulijoita olisi kuulemma hyvin nopealla aikataululla. Mutta siis ainakin koulutuksessa painotettiin lapsen oikeutta biovanhempiin ja oikeaa sijoitustarvetta on niin paljon, että varmaan ei kukaan "vaani" toisten lapsia, että saisi "napata" omakseen. Mutta toivottavasti teillä menee hyvin, meillä ollut lapsi ymmärsi tilanteen, vaikka olikin todella nopea siirto ja ikävää levitettiin puheluilla vanhemman luo sekä puhuttiin paljon tilanteesta lapsen kanssa. Hän sai luottaa siihen, että palaa vanhemman luo
 

Yhteistyössä