Lapsi kasvaa -1,5-käyrällä, tasaisesti omallaan, mutta lääkärin mielestä pitää tarkkailla?

neljäs_tulossa

Aktiivinen jäsen
22.11.2011
3 212
1
36
Ja yllättäen kiinteitä tarjosi keinoksi lisätä pituutta. Poju on siis koko ajan ollut omalla käyrällään, hyvin on tullut pituutta joka kerta ja painoakin aivan sopivasti.

Olenko nyt vastarannan kiiski, kun en aio aloittaa kiinteitä tämän vuoksi? Vauvalla ikää 4kk.

Juu normineuvola kuukauden kuluttua. Unohtui sanoa, että olen itse 155cm ja kasvan edelleen kai jollain miinuskäyrillä :D Myös muut lapseni ovat melko pienikokoisia, keskimmäinen selvästi pienempi kuin muut ikäisensä.

Pituutta pitäisi verrata odotuspituuteen ensisijaisesti, lasketaan siis sun ja lapsen isän pituuden avulla tuo vertailuarvo. Jos te olette kovin pitkiä mutta lapsi lyhyt niin se voi antaa aihetta huoleen.
Mitkä on mitat nyt?
Jos lapsi on täysimetetty niin en varmaan näillä tieoin aloittais kiinteitä.

Meillä ollaan menty hyvin tasasesti käyrillä kunnes viimeks neuvolassa painoa ei ollut tullut yhtään ja pituuttakin vaan alle sentti. Tyttö siis nyt 60,3cm ja paino 6835g eli normaali ikäisekseen, mutta kasvukäyrä alaspäin. Neuvolalääkäri passitti verikokeisiin, jotta voidaan poissulkea kaikki mahdolliset allergiat yms vaikka mitään oireita ei ole ollut, tyttö motorisesti normaali enkä itse ainakaan ole huolestunut yhtään. Maito ei vaan taida enää riittää. Terveydenhoitaja käski antaa korviketta lisäksi ja sitä annettu viikko. Punnituksessa käydään varmaan tällä viikolla. Verikokeisiin en enää suostu, sen verran kamalaa kiusata niin pientä ja ihan turhaan.

En viitsi koko edellistä vastausta lainata, mutta hyvä kun teillä selvitellään :) Meillä tosiaan on tullut molempia, pituutta ja painoa, siksi en osaakaan olla huolissani, enkä tuon takia aloita vielä kiinteitä/korvikkeita. Onko teillä tyttö tyytyväinen muuten?

meillä tyttö meni -1,5 käyrällä vuoden ikäiseksi saakka ja taitaa olla vieläkin.. Minulle neuvolassa todettiin, että menee omalla käyrällään ja sitä on turha murehtia sen kummemmin. Täysimetyksellä mentiin 6 kk saakka, eikä kiinteiden aloitus muuttanut tilannetta mihinkään. Ruokaöljyä laitan ruoan sekaan kerran päivässä (tai ainakin yritän muistaa).. Ei mitään vaikutusta käyriin. Meillä tyttö on vaan ollut alusta lähtien kova liikkumaan hereillä oloaikansa, joten ei ihme jos ruoka menee muuhun kuin kasvamiseen... Samaa sanoi myös neuvolalääkäri.

Minä olen 172 cm ja mies 178 cm. äitini tosin on 148 cm ja äidinäiti 145 cm ja äidinäidinäiti 139 cm, joten sieltä puolelta saattaa olla "sukurasitusta" pienikokoisuuden suhteen. Syy miksi minä olen äitiäni pidempi johtuu siitä, että isäni on 186 cm. :D

En ymmärrä miksi et aloittaisi kiinteitä? Eihän niitä heti tarvitse purkki tolkulla syöttää. Tärkeänä ainakin minä pidän, että vauva saa ravintoa ja kasvaa kunnolla, näin pystyy kehittymään janolemssn tyytyväinen. Jos tulee jokin infektio tai vastaava on painosta ja hyvästä kasvusta etua, ei haittaa vaikka infektion sikana vähän laihtuu jne. Mikä kiinteiden aloituksessa sitte. Mättää? Itse ainakin kokeilisin antaa kiinteitä ja näkisin kasvaako vauva niillä paremmin; jos kasvaa niin jatkaisin ja olisin hyvin tyytyväinen! Jos muutosta kasvussa ei olisi voisin ajatella kiinteiden maistattelua eikä tarvitsisi olla huolissaan että tekee jotain väärin. Pääasiahan on, että vauva voi hyvin ja kasvaa. Mieltäni ärsyttää suunnattomasti imetysfriikit, jotka lapsen terveydenkin uhalla vain imettävät eivätkä esim anna lisämaitoa! Itsekästä sanon minä!

"Terkkari", miten se lusikallinen jotain pottumössöä vauhdittaisi kasvua mielestäsi? Verrattuna rintamaitoon? Ja miksi, jos vauva kuitenkin koko ajan kasvaa tasaisesti? En oikein usko sinun olevan terkkari, toivottavasti et ainakaan neuvolassa ole töissä!

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Joo tyttö on kyllä tyytyväinen, aina ollutkin. Noin 2kk:n ikäisenä kakkaamisväli piteni ja oli pisimmillään lähes 3 viikkoa, sen jälkeen viikko ja se varmasti myös osittain selittää sen että maitoa ei tule tarpeeksi. Nyt kun korvikkeita annetaan niin heti kakkaamisväli korkeintaan 2pvää. Meillä ollaan annettu kiinteitä jo kuukauden, kokeiltu vaan, mutta kuitenkin. Mutta sun tapauksessa en kyllä antaisi korviketta tai kiinteitä, ellei lapsi itke tissillä ollessaan (kuten meidän tyttö joskus tekee) ja kun kuitenkin painoa tulee hyvin niin ihan turha huolehtia. Noi käyrät on muutenkin tosi typeriä, koska lapset ovat yksilöitä...

Siis täh? Meidän tyttö oli 4kk neuvolassa 60cm ja 5480g eikä ollut puhettakaan että kiinteät tarvii aloittaa. Neiti on vain pienikokoinen mutta kasvaa hyvin omalla käyrällään. Täysimetyksellä mentiin puolivuotiaaksi, maitoa riitti hyvin ja vauva oli tyytyväinen. 6kk neuvolassa pari viikkoa sitten mitat olivat 64cm ja 6205g, pieni edelleen mutta missään vaiheessa hänen kasvuaan ei ole mitenkään negatiivisesti kommentoitu.

Jatka vain pelkällä rintamaidolla jos poika kuitenkin kasvaa tasaisesti, kyllä sitä kiinteä ruokaa sitten ehtii koko loppuelämän antamaan! :)

Joo, ei kai tuosta tarvitse huolta kantaa. Meillä alettiin 4 kk iässä kiinteät kun lapsi oli tissillä ihan koko ajan vaikka maitoa tuntui tulevan paljon. Meillä sitten käytännössä kiinteät oli rintamaidon päälle, eli ei hirveästi tuntunut vähentävän imetystä päiväsaikaan mutta yöunet olivat ehkä vähän paremmat. Eli ei ne lisäruuat ole pois imetyksestä välttämättä. Itse imetin 13 kk.

En ymmärrä miksi et aloittaisi kiinteitä? Eihän niitä heti tarvitse purkki tolkulla syöttää. Tärkeänä ainakin minä pidän, että vauva saa ravintoa ja kasvaa kunnolla, näin pystyy kehittymään janolemssn tyytyväinen. Jos tulee jokin infektio tai vastaava on painosta ja hyvästä kasvusta etua, ei haittaa vaikka infektion sikana vähän laihtuu jne. Mikä kiinteiden aloituksessa sitte. Mättää? Itse ainakin kokeilisin antaa kiinteitä ja näkisin kasvaako vauva niillä paremmin; jos kasvaa niin jatkaisin ja olisin hyvin tyytyväinen! Jos muutosta kasvussa ei olisi voisin ajatella kiinteiden maistattelua eikä tarvitsisi olla huolissaan että tekee jotain väärin. Pääasiahan on, että vauva voi hyvin ja kasvaa. Mieltäni ärsyttää suunnattomasti imetysfriikit, jotka lapsen terveydenkin uhalla vain imettävät eivätkä esim anna lisämaitoa! Itsekästä sanon minä!

Mulla ainakin tyttö voi hyvin ja kasvoi omalla käyrällään, vaikkakin -1,5 asteikolla. Meillä ei ollut koliikkia, vauvan puklautukset oli laskettavissa ekalta vuodelta kahden käden sormilta... Itki todella vähän ja oli oikea hymy tyttö kuten on vieläkin (vaikkakin pientä uhmaa alkaa jo olla). Hereillä oloajan touhusi koko ajan ja oli liikkeessä. Nyt reilun vuoden ikäisenä on motorisesti erittäin hyvin kehittynyt ja valloittava ja sosiaalinen luonteeltaan. Minä en nyt näe missä vaiheessa imetykseni uhkasi lapsen terveyttä ja olin itsekäs? Jos olisi vauvana ollut vähemmän touhukas niin ehkä silloin olisi energiaa jäänyt varmasti kaksoileuankin kasvatukseen, mutta hankala vauvaa on rajoittaa. Sitä paitsi jos tyttö ei olisi saanut riittävästi ravintoa, niin olisihan se ollut jo selvästi nähtävissä siinä, ettei vauva jaksa tehdä mitään.

Odotin vauvalla reilun neljän kuukauden ikää kuin kuuta nousevaa, että voisin aloittaa kiinteitä, mutta sitten imetys vaan kävi niin helpoksi ja maitoa riitti että kuin vahingossa mentiinkin 6 kk:n ikään täysimetyksellä ja vuoden ikäisenä vierotin. Kuten sanoit pääasia on, että vauva voi hyvin ja kasvaa. AP ei maininnut mitään siitä, että kokisi vauvan voivan huonosti tai olevan nälkäinen.. Silloin ymmärtäisin tietysti kiinteiden aloituksen ja lisämaidon minkä varmasti ap:kin olisi tehnyt.

Yhteistyössä