lapsi joka ei tahdo päiväkotiin,miten menetellä/mitä sanoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sad

Vieras
itse olen vauvan kanssa kotona, säälittää isompi lapsi tänäänkin itki ja raiivosi että ei halua päiväkotiin(ikää nelja ja puol vuotta). ongelma on se että asiantuntijoiden mielestä päiväkoti on välttämätön hänelle, sopeutumisvaikeuksien takia(että ei enään esikoulussa/koulussa olisi vaikeuksia tulla toimeen toisten lasten kanssa). musta tuntuu niin pahallle ja kun hän kysyy miksi pitää mennä, minä en osaa vastata mitään. enhän voi sanoa että siksi kun sinä et kykene etkä osaa toimia toisten lasten kanssa oikein,mikä on oikea syy. niin mitä sanon,mitä sinä sanoisit?

Sanoisin varmaan, että isommat lapset pääsevät välillä päiväkotiin tutustumaan toisiin lapsiin. Korostaisin sitä puolta, että lapsi SAA jotain enemmän kuin vauva. Että hän isompana ja vanhempana on OIKEUTETTU tällaiseen kivaan. Puhuisin tietysti tarhassa asiasta ja kyselisin onko kavereita jne.

kuka se asiantuntija on? ettei kyseessä vain ole neuvolantädin oma ajatus siitä että isompi turhautuu jos saa olla ihan kotona vain? musta ei oo mtn vastaavaa hyötyä asiasta jos lapsi noin vastustaa. anna olla kotosalla tovi ja tutustua vauvaan ja juttele hänelle tosiaan tuosta että isompana hän saa mennä jo päiväkotiin, vauva ei vielä pääse. vaikuttaa että lapsi on mustasukkainen siitä että vauva jää äidin kanssa kotiin ja hän joutuu pois.

Miettikää ensin miehen kanssa arvonne ja asenteenne tuossa päiväkotiasiassa, jos ei muuten niin pitämällä päiväkodin väen kanssa neuvottelu. Se että säälit lasta päiväkotiasiassa, pitkittää vain kiukuttelua.

hällä on siellä pari kaveria(yks tyttö ja yks poika. voisi olla enemmänkin mutta omalla toiminnallaan saanut muut pikemminkin välttämään itseään)en itse yhtään ymmärrä lapsen käytöstä kun on muuten niin fiksu ja hoksaa asoita nopeasti(2vuotiaana jo jäi juttelee vieraitten mummojen kanssa kylällä)minä ajattelin että ihanaa kun lapsi on niin sosiaalinen niin ei tule ongelmia kun päivähoito alkaa(alkoi1v 4kk) ja alusta asti ollut ongelmana muiden lasten kanssa toimeentulo.

ei hän ei halua ollenkaan mennä päiväkotiin,minä kuulemma olen kivempi koska painin ja leikin tyynysotaa. ja tulee ikävä. huoh.no mä yritän korostaa tuota että hän saa. (vaikkakin olen jo yrittänytkin ja vastaus on aina että en silti halua mennä)

Meillä lapsi meni suht samassa iässä (4v3kk) tarhaan kielellisten vaikeuksien vuoksi. Alkuun oli tietty tahmeaa, muut olivat jo kavereita keskenään jne. Lapsi kuitenkin hyötyi hoidosta niin paljon, että mikään puheterapia ei niitä vaikutuksia aikaan saanut. Suosittelen sullekin samaa. Teette päiväjärjestyksen selväksi, vaikka kuvien avulla. Sanotte, että välipalan jälkeen pääsee kotiin. Korosta tarhan hyviä puolia. Jos sinä olet huolissasi ja murehdit tarhaan menoa, se tarttuu lapseenkin.

hankey mitä tarkoitat arvojen ja asenteiden miettimisellä? ne on päiväkodissa sitä mieltä että lapsen on parempi olla siellä opettelemassa. neuvolatäti on sitä mieltä. tuttavani on sitä mieltä(ollut monta monta vuotta päiväkodissa töissä), elto on sitä mieltä. heillä on kokemusta lapsista paljon enemmän kuin minulla joten oletan heidän olevan oikeassa. ja kyllä lapsi on mustasukkainen kun vauva saa jäädä kotia ja hän ei(mutta korostan että käytöshäiriöt on alkanut jo ennen vauvan syntymää.)

kyllä minä kiukuttelut kestän ei siinä mitään. en vain kestä sitä että vien väkisin kyynelehtivän lapsen pois kotoolta,vaikka voisi olla kotonakin. ajatelkaa nyt miltä se tuntuu toinen itkee ja sanoo että ei halua mennä ja että tulee ikävä äitiä ja äiti sanoo että nyt lähdetään silti. tuntuu niin pahaltta kun minun omia tunteita lapsena ei otettu huomioon yhtään,tiedän miltä se tuntuu. oma raks pieni :heart: onneksi pääsemme perheneuvolaan ja lasten psykologille,jos sieltä saisi avun. (harmittaa vaan kun joutuu odottaa monta kuukautta)

Alkuperäinen kirjoittaja sad:
hankey mitä tarkoitat arvojen ja asenteiden miettimisellä? ne on päiväkodissa sitä mieltä että lapsen on parempi olla siellä opettelemassa. neuvolatäti on sitä mieltä. tuttavani on sitä mieltä(ollut monta monta vuotta päiväkodissa töissä), elto on sitä mieltä. heillä on kokemusta lapsista paljon enemmän kuin minulla joten oletan heidän olevan oikeassa. ja kyllä lapsi on mustasukkainen kun vauva saa jäädä kotia ja hän ei(mutta korostan että käytöshäiriöt on alkanut jo ennen vauvan syntymää.)

Auttasko se tarrametodi? Että aina sais tarran taulukkoon, jos mennyt hyvin sinne tarhaan meno. Ja sitten X-määrällä tarroja sais jonkun sovitun yllärin. Meillä ollut sellainen lista, jossa kerätty naamoja. Joko :) :-| tai :(

Neutraali sellanen, että päivä mennyt muutamalla sanomisella, ei siis superhyvin, muttei superhuonosti. Kunhan palkinto on sovittu oikeanlaiseksi ja sinne pääseminen ei vaikuta lapsesta kohtuuttoman vaikealta, voi systeemi toimia.

Meillä lapsi tarttee aikaa heräämiseen. Pukeminen, syöminen jne. ei onnistu pökkyrässä. Annan siis hänelle aamulla aikaa herätä, vaikka sitten herättäminen olisi vähän aiemmin kuin tarttis, jos lapsi sais itsensä käyntiin nopeammin.

kyllä minä kiukuttelut kestän ei siinä mitään. en vain kestä sitä että vien väkisin kyynelehtivän lapsen pois kotoolta,vaikka voisi olla kotonakin. ajatelkaa nyt miltä se tuntuu toinen itkee ja sanoo että ei halua mennä ja että tulee ikävä äitiä ja äiti sanoo että nyt lähdetään silti. tuntuu niin pahaltta kun minun omia tunteita lapsena ei otettu huomioon yhtään,tiedän miltä se tuntuu. oma raks pieni :heart: onneksi pääsemme perheneuvolaan ja lasten psykologille,jos sieltä saisi avun. (harmittaa vaan kun joutuu odottaa monta kuukautta)

Mutta jos äitinä tiedät sen olevan parasta kuitenkin? Ei lääkettäkään jätetä antamatta, vaikka lapsi anelis, että hyi ku pahaa ja älä äiti pakota syömään noin kamalan makuista!

Mitenhän tuon selittäisin? Jos olet sitä mieltä, että lapsen on vain mentävä päiväkotiin, käyttäydy sen mukaan ja pidä päivähoitoon menoa itsestäänselvyytenä. Äsken kerroitkin, että uskot asiantuntijoiden sanaan tässä asiassa.

Mitä jos puhuisitte päiväkodin väen ja elton kanssa ihan rauhassa siitä mitä nyt kannattaa tehdä? Saako lapsi paikan samasta päiväkodista, jos välillä otat hänet kotiin (esim täksi kevääksi) ? Onko lapsella pitkä kesäloma ? Saatteko hoidon maksutta, kuntoutussyistä vai joudutteko maksamaan siitä?

Olen muutenkin huono ilmaisemaan ajatuksia ja nyt flunssassa se tuntuu entistä takkuisemmalta. Toivottavasti en pahoita mieltäsi millään töksäytyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Mitenhän tuon selittäisin? Jos olet sitä mieltä, että lapsen on vain mentävä päiväkotiin, käyttäydy sen mukaan ja pidä päivähoitoon menoa itsestäänselvyytenä. Äsken kerroitkin, että uskot asiantuntijoiden sanaan tässä asiassa.

Mitä jos puhuisitte päiväkodin väen ja elton kanssa ihan rauhassa siitä mitä nyt kannattaa tehdä? Saako lapsi paikan samasta päiväkodista, jos välillä otat hänet kotiin (esim täksi kevääksi) ? Onko lapsella pitkä kesäloma ? Saatteko hoidon maksutta, kuntoutussyistä vai joudutteko maksamaan siitä?

Olen muutenkin huono ilmaisemaan ajatuksia ja nyt flunssassa se tuntuu entistä takkuisemmalta. Toivottavasti en pahoita mieltäsi millään töksäytyksellä.

on varmaan pitkä kesäloma koska toinen vanhempi on kotona niin ei saa edes olla esim.heinökuun aikana ollenkaan hoidossa ja hyvä niin. muuhun en osaa sanoa mitään paitsi keskusteltiin viimeksi tunnin verran lapsen asioista yhdessä

Yhteistyössä