Lapsi jäi neuvolan näköseulassa kiinni - miten toimin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
4-vuotias ei näe kauas ja karsastustakin on. Neuvolalääkärille seuraava vapaa aika on vasta toukokuussa. Keskussairaalan silmäpolille pääsee vasta hoitotakuumaksimissa eli kuudessa kuukaudessa, eli luonnollisesti ei nyt oikein voida odottaa syksyyn jotta silmälääkärin tutkimuksiin päästään.

Mutta miten menee maksupolitiikka? Hoitaako yksityiset silmälääkärit edes noin pieniä? Mitä nyt katselin paikallisia silmälääkäreitä, niin sivuillaan sanovat tekevänsä koululaisten näöntarkastuksia, sitä pienemmistä ei puhuttu mitään. Paljonko näöntarkastus maksaa yksityisellä silmälääkärillä?

Sitten ne silmälasit - maksaako kunta vielä niistä jotain? Täytyykö silmälasiresepti olla julkisen puolen lääkärin kirjoittama, jotta kunta maksaa?

Ja mistä saisi hyviä ja lasta miellyttäviä kehyksiä?

Meillä terveydenhoitaja kirjoitti lähetteen yksityiselle silmälääkärille, kunnalla oli jokin maksusitoutumus ko. lääkärin kanssa. Vastaanotto optikkoliikkeen yhteydessä.

Mitä se neuvolan täti sanoi? Jätti yksinään ihmettelemään tilannetta?

[QUOTE="vieras";28089835]Meillä terveydenhoitaja kirjoitti lähetteen yksityiselle silmälääkärille, kunnalla oli jokin maksusitoutumus ko. lääkärin kanssa. Vastaanotto optikkoliikkeen yhteydessä.

Mitä se neuvolan täti sanoi? Jätti yksinään ihmettelemään tilannetta?[/QUOTE]

Meilläkin oli näin, eli lähete optikkoliikkeen yhteydessä toimivalle lääkärille. Ja tämän sai samantien terv.hoitajalta.

Vauvan asioita selvitellessä yksityisellä sanoivat etteivät ota lapsia. Heillä oli kuitenkin silmäpolilla töitä tekevä eli lapsipotilaista kokemusta omaava ihminen listoilla. Lupasivat että voisivat tarvittaessa kysyä tältä tehtäisiinkö poikkeus. Mutta koska tällekin oli usean kk jono niin jouduttiin kiltisti jonottamaan sairaalaan. Luulisin isommissa kaupungeissa onnistuvan, kannattaa soittaa ja kysyä.

Pääsisikö nopeammin terveyskeskuslääkärille, joka voisi kirjoittaa lähetteen? Entä yksityinen silmälääkäri (tarkastus maksoi minulla 85 euroa) ? Hän voisi varmaan kirjoittaa myös lähetteen. Ainakin itse sain lähetteen silmäsairaalaan, jonne tuli kutsu viiden viikon kuluttua silmälääkärikäynnistä.Jos vasta toukokuussa pääsee neuvolalääkärille, niin en jäisi odottamaan sitä.

Siis ei neuvolalääkäri tai terveyskeskuslääkäri voi tehdä mitään lapsen silmille.

Nyt neuvolasta vauhdilla lähete/maksusitoumus silmälääkärille!!!

Jos meillä jää lapsi kiinni näköseulassa neuvolassa niin terkka kirjoittaa samantien maksusitoumuksen yksityiselle silmälääkärille.

Kouluterveydenhoitajalta saa meillä maksusitoumuksen vain ensimmäiselle silmälääkärikäynnille (yksityinen lääkäri, jonka saa valita itse). Sen jälkeen käynnit on maksettava kokonaan itse. Jos on normaali taittovika, niin silloin lasit maksetaan kokonaan itse.

6-vuotiaana käytiin lapsen kanssa sairaalan silmälääkärillä, kun oli epämääräistä sairausepäilyä. Se meni normaalilla poliklinikkamaksulla.

Meillä päin pitää viedä yksityiselle omalla rahalla, jos näkö ei ylitä tiettyjä arvoja. Vasta kouluikäiselle saa maksusitoumuksen. Olen vasta kysellyt asiaa silmäasemilta eikä missään ole sanottu, etteivät ota vastaan lapsia.

Siis ei neuvolalääkäri tai terveyskeskuslääkäri voi tehdä mitään lapsen silmille.

Nyt neuvolasta vauhdilla lähete/maksusitoumus silmälääkärille!!!

Jos meillä jää lapsi kiinni näköseulassa neuvolassa niin terkka kirjoittaa samantien maksusitoumuksen yksityiselle silmälääkärille.
Joo, tavallinen lääkäri ei voi muuta kuin kirjoittaa lähetteen. Mutta jos sairaalan silmäpolille ollaan menossa, niin kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa lähetteen. Terveydenhoitaja ei taas voi kirjoittaa lähettettä sairaalaan vaan ainoastaan antaa maksusitoumuksen yksityiselle silmälääkärille. Jos on erikoisempi juttu, niin yksityinen silmälääkäri kirjoittaa lähetteen sairaalaan. Ainakin täällä meidän paikkakunnalla olisi järkevintä hakeutua terveyskeskuslääkärille, jonne saa ajan nopeasti. Yksityiselle silmälääkärille voi joutua odottamaan aikaa parikin kuukautta.

Meillä tytöllä ihan sama juttu näön kanssa, paitsi 3-vuotis tarkastuksessa. Neuvolalääkärille saatiin aika kuukauden päähän ja sieltä laittoivat lähetteen silmäpoliklinikalle. Silmäpolille kuulemma pyrkivät pienet pikaisesti ottamaan ja aika tulikin heti ehkä parin kuluttua lähetteen saamisesta.

Käytin jo ennen neuvolalääkärin tarkastusta tyttöä yksityisellä silmälääkärissä, mutta käynti oli pettymys. Ei saanut tutkittua näköä luotettavasti ja sanoi ettei silmälaseja tarvitse???

No mentiin sitten silmäpolille sovitusti ja todellakin tarvitsi lasit!! Siellä vähän paremmat tutkimismenetelmät, joten sinne ehdottomasti. Mutta kirjoittaisiko joku muu taho lähetteen sinne silmäpolille?

Hei,

Tyttö oli 3-vuotias, kun epäiltiin, että näössä häikkää (ei jäänyt kiinni neuvolan tarkastuksessa). Yksityislääkärille (Mehiläinen) varattiin aika ja selvisi, että kyseessä paha taittovirhe toisessa silmässä (laiska silmä). Aikamme kävimme yksityisellä ja sieltä sitten ohjattiin TAYS:n silmäsairaalaan. Nyt kontrollit puolen vuoden välein siellä. Ei stressattu kustannuksista, kun meni kaikki yksityiskäynnit vakuutuksen piikkiin. Itse maksusitoumus silmälasien hankintaan oli naurettava....pyyhin sillä peppuni.

Eipä tule lähetteitä eikä maksusitoumuksia silmälääkärille vaan omasta pussista menee noin 80-90 euroa. Silmälasit maksetaan myös itse. Näin ainakin täällä Jyväskylässä, ei ole julkisella silmälääkäriä vaan passitetaan yksityiselle.

Aikoinaan kun itse huomasin ettei poika näe kunnolla varasin hänelle ajan yksityislääkärille enkä edes miettinyt mitään kustannuksia. Lasiresepti tuli ja sen jälkeen vuosittain poika kävi samalla lääkärillä tarkistuttamassa näkönsä ja ottamassa reseptin uusille laseille.Poika oli 5 vuotias kun lasien käyttö alkoi.

En odottaisi yhtään aloittajan tapauksessa vaan hoitasin homman ihan itse. Ei se yksityislääkäri niin kalliiksi tule etteikö siellä käynti kannattaisi.

me saatiin lääkäriltä (neuvolasta) lähete silmäpolille, joten kannattaa terveyskeskukseen varata lääkärille aika, sehän näkee koneelta neuvolan tiedot, ja sillä perusteella sit pistää lähetteen.

meillä Neidillä toinen silmä oli lähes sokea, siis se mikä karsasti, nyt ollaan tippa ja lappuhoidoilla saatu näkö lähes normaaliksi jo 2v aikana, eikä silmälaseja ole tarvittu.

kyllä neuvolaterkkari nimenomaan laittaa lähetteen sinne yliopisto- tai keskussairaalan silmäpolille. Ei siihen lähetteen tekoon lääkäriä tarvitse.

riippuu kai paikasta, täällä ainakin piti lääkärillä käydä ensin.

ja nyt on joka paikassa kiristetty noita lähetteen laittamisia, esim täällä nykyään nuorisopsykiatrian polillekkin tarvitsee lääkärin lähetteen, ennen kouluterkka ja/tai kuraattori pystyi sinne ohjaamaan.

Onpas kirjava käytäntö. Ihan siis paikkakunnasta kiinni millaista hoitoa saa. Meillä tyttö oli neljä kun huomasimme silmien liikkuvan omaan tahtiin. Nelivuotis neulossa näkö oli muka normaali mutta otin uudestaan yhteyttä neuvolaan viikon kahden päästä ja sitten lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalaan. Sairaalaan pääsimme noin 2 - 3 kuukauden sisällä. Siellä ihmeteltiin kuinka papereissa voi lukea näkö on normaali kun tyttö ei nähnyt kun kaksi suurinta merkkiä. Meidän neuvollan näkötakistuksessa lapun alta voi hyvin kurkkia mitä ei sitten sairaallassa voinut tehdäkkään.
Nyt olemme käynneet kuuden kuukauden välein sairaalassa näkötarkistuksessa. Silmälaseihin saadaan korvaus kerran vuoteen ja käynneistä sairaalassa maksamme se normaalin maksun mitä se nyt yleensäkin maksaa.

Yhteistyössä