Lapsi ja vieras koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Opettakaa hyvät vanhemmat lapsillenne miten eläinten kanssa varsinkin vieraiden koirien kanssa tulee käyttäytyä!!

Alkoi raivostuttamaan kun eräs pikkulapsi tuli pomppimaan minun ja koiran eteen lenkillä. Koira säikähti eteen yhtäkkiä hyökännyttä muksua, mutta mitään muuta ei kuitenkaan tapahtunut. Varsinkin nuorelle koiralle voi jäädä traumoja tuosta tai pahimmassa tapauksessa eläin saattaisi purra. Kadulla näkee myös lapsia jotka ryntäävät silittämään esim kaupan edustalla kiinni olevia koiria. Olen myös kuullut että lapsien mielestä koira hymyilee kun se näyttää hampaita!!

Minun lapseni on juuri näitä joka MENISI silittämään jokaista koiraa jos saisi itse päättää. Viimeksi tänä aamuna hoitomatkalla asiasta puhuimme, ja lapsi sanoikin, että "aina pitää nätisti kysyä saako silittää". Näin todella onkin. Ei meille enään ongelma, opetus on mennyt perille. Itselläni koirakammo jota en ole halunnut lapselle siirtää eikä todella ole siirtynyt!

Ja tämä seuraava ei kohdistu aloittajaan!
On vaan omia kokemuksia..... Naapurissa on neljä isoa "vasikkaa" , rodusta entiedä mutta isoja, vantteria koiria ovat. Lapsi ja minä kävellään kadulla, koira haukahtaa sisällä ja lapsi normiäänellä toteaa, että "hauhau, koira haukkuu". Siinä samassa ulkona oleva isäntä tulee oikeasti vihaisena kovaäänisesti huutamaan, että älä sinä ärsytä meidän koiria, ne ei tykkää siitä. No joo, minä en saanut sanaa suustani. Oliko tämä sitten asiallista käytöstä...

Toinen tapaus: pyörätiellä kävelin lapsen kanssa kulkusuunnassamme oikeaa reunaa ja vastaan tulee mies ja susikoira eli onko se virallisesti schäfer. Kävelemme tarkasti reunassa ja vastaavasti mies ja koira vasemmassa - eli olimme tulossa suoraan vastatusten. Mies kohdatessamme huutaa meille, että etkö näe että täältä on tulossa koira - SINUN KUULUU VÄISTÄÄ! Onko siis näin, että jalankulkijan kuuluu väistää koiraa ja isäntäää? Olen kyllä nykyään suosiolla väistänut tätä paria koska en halua enää huutoa osaksemme... Kyselee nimim. koiraton

Minä kyllä itse aina väistän jos vastaan tulee niin että koira on reunassa. Se kyllä tulee vaan ihan luonnostaan... Tuskin siihen on mitään kirjottamattomia saatika sitten kirjoitettujakaan sääntöjä olemassa. Ehkä tällä miehellä on ollut joku tiukka koulutussessio menossa? :DD

Mulla kävi eilen kun käytin koiraa että vastaan tuli aikuinen mies joka haukahti kohdallamme niinkuin koira. Toki meidän piski sitä vähän jäi ihmettelemään ja mua jäi ärsyttämään se että minkä hemetin takia koko koiraa on pitänyt edes ukon huomioida. Harjoitellaan juuri koiran kanssa sitä että se ei lähtis nuuskimaan jokaista vastaantulevaa ihmistä pentu kun on niin kiinnostaa, sitten joku äsäri tulee siihen vielä haukkumaan.... Lapset on tietty ihan ymmärrettäviä kun ovat onesti innoissaan koirista.

sillä jepellä oli sakemanni just siksi, että sais karjua kansaa väistämään itteensä, veikkaan minä.

Samaa veikkaan minä.

Oma entinen koirani pelkäsi lapsia ja oli arvamaton lapsia kohtaan, joten kyllä ärsytti jos joku taapero tuli käsi ojossa silittämään ja minun piti olla aina se paha joka kielsi tulemasta lähelle... Nykyinen koira tykkää lapsista, mutta silti otan aina koiran vähän liioitellustikin viereeni, kun vastaan tulee innokkaan oloisia taaperoita, ihan vaan siksi etteivät tulisi kysymättä koskemaan. Jokainen koira kun ei ole yhtä sydämellinen kuin tämä meidän tapaus - ja toisaalta tämäkin saattaa innostuksissaan vaikka tönäistä muksun kumoon.

niin ja ap: jos olisit näppärä eläinkouluttaja, olisit valmiustilassa naksauttamaan koiralle oitis, kun jotain tuollaista potentiaalisesti pelottavaa tapahtuu. mulla on pelokas hevonen, ja en voisi viedä sitä mihinkään, ellen olisi opettanut sitä siihen, että minä päätän miten suhtaudutaan maailman tapahtumiin. kaikesta omituisesta saa nannaa, jos ei säikähdä. jos kuitenkin säikähtää, niin säikähtää paikallaan eikä lähde ryntäämään.

lapsi on lapsi, et voi lähteä lenkille olettaen, että kaikki maailman lapset on opetettu aikuisiksi ensin.

sen sijaan sun raivostuminen sai eläimen vakuuttumaan, että tilanne oli jotenkin hurja.

[QUOTE="...";26105380]
Toinen tapaus: pyörätiellä kävelin lapsen kanssa kulkusuunnassamme oikeaa reunaa ja vastaan tulee mies ja susikoira eli onko se virallisesti schäfer. Kävelemme tarkasti reunassa ja vastaavasti mies ja koira vasemmassa - eli olimme tulossa suoraan vastatusten. Mies kohdatessamme huutaa meille, että etkö näe että täältä on tulossa koira - SINUN KUULUU VÄISTÄÄ! Onko siis näin, että jalankulkijan kuuluu väistää koiraa ja isäntäää? Olen kyllä nykyään suosiolla väistänut tätä paria koska en halua enää huutoa osaksemme... Kyselee nimim. koiraton[/QUOTE]

Voi luoja mikä urpo! Mä menen AINA mahdollisimman reunaan koiran kanssa ja pidän koiran lyhyellä, syystä että se on mielestäni hyvää käytöstä ja lisäksi jotkut saattaa pelätä koiria ihan hirveästi. Vaikka meillä on tuommonen pk collie joka aiheuttaa useimmiten 'ooooiii miten ihana, saako sitä silittää?!' -reaktion, ollaan tavattu myös sellainen ihminen joka pelkäsi sitä kuollakseen

[QUOTE="rusina";26105631]Voi luoja mikä urpo! Mä menen AINA mahdollisimman reunaan koiran kanssa ja pidän koiran lyhyellä, syystä että se on mielestäni hyvää käytöstä ja lisäksi jotkut saattaa pelätä koiria ihan hirveästi. Vaikka meillä on tuommonen pk collie joka aiheuttaa useimmiten 'ooooiii miten ihana, saako sitä silittää?!' -reaktion, ollaan tavattu myös sellainen ihminen joka pelkäsi sitä kuollakseen[/QUOTE]

Ettei jää epäselväksi niin siis se koiranomistaja on urpo :D

Tieliikennelaissa lukee muistaakseni näin: Koiran tulee kulkea kytkettynä omistajansa vieressä, pientareen puolelle. Eli maantiellä liikuttaessa tämä on vasen reuna ja yleensä sitten kävelyteillä oikea. Tämä on koiran ja vastaantulijoiden kannalta paras ratkaisu, että omistaja on koiran ja vastaantulijan "välissä" niin ei koira pääse hyökkimään päälle jos niikseen sattuu, TAI kävelyteillä ettei koira vahingossa vetäise autokaistalle. Mielestäni tämä kannattaa aina kävelijöiden muistaa: eli koiran paikka on omistajan ja ojan välissä.

Yhteistyössä