lapsi ja sen kaveri/koulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
ongelma.. Oma lapseni on kotona ihana rauhallinen, kiltti lapsi. Ja joka päivä saan kuulla että ope on karjunu kun lapsella on kaveri jonka kanssa he yhdessä pöllöilevät tunneilla, höpöttävät yms.. Lapsi siis kertoo itse, opelta ei oo kertaakaan tullut viestiä kys. asiaan.

Oonkin tässä nyt miettinyt, että voisinkohan pyytää koulusta että heidät erotettais eri luokkiin? Lapset nyt toisella luokalla.. Tätä häirintää tunneille ei ilmene kuin tämän yhden lapsen kanssa..

Mä näkisin asian niin, että ongelmana on se, että oma lapseni ei osaa käyttäytyä. Viis siitä, yllyttääkö kaveri tms - lapsen pitää osata silti olla nätisti, olla lähtemättä pöllöilyyn mukaan. Ei se voi olla sen toisen lapsen syytä. Jos kaveri on hölmö, niin itse voi silti olla fiksu.

Eikä luokan vaihtaminen mun mielestä olisi ratkaisu - omaa lastani voisin toki toivoa toiseen luokkaan, mutta mitään sellaista perustetta ei ole, jolla tuo toinen lapsi voitaisiin pois siirtää.

Kotia ja koulua ei voi verrata toisiinsa. Koulussa lapsi on ihan eri roolissa, lapsiryhmän jäsenenä. Kotona ei ole sitä lapsiryhmää ympärillä, eikä samanlaista keskittymistä vaadita kuin koulussa.

Ihan ekana kysyisin asiasta tottakai opettajalta. En mä oikein lapsen omaan tulkintaan täysin luottaisi.

Jos opettaja ei ole ottanut yhteyttä, niin onko ongelma sittenkään niin iso kuin lapsi ajattelee? Ota yhteyttä opettajaan ja kysy, mitä kannattaisi tehdä, mitä hän ajattelee asian ratkaisusta. Tao sille lapselle päähän, ettei pidä mennä toisen lapsen pöllöilyihin. Ongelmaanhan saattaisi jo auttaa, jos eivät istuisi lähekkäin, vaikeampi höpötellä, jos välissä monta oppilasta.

Eri luokille laittamisesta en osaa sanoa, siinä kumminkin vaihtuisi iso porukka lapsen ympäriltä. Kumpi se sitten olisi? Jos teidän lapsi, niin jos siellä toisella luokalla enemmän pöllöilijöitä?

siis ehdottomasti olenkin sitä mieltä että oma lapseni on pöllö, ja olen lukemattomia kertoja sanonut ettei kannata lähteä tohon mukaan. Tai mistä mä sen voisinkaan tietää vaikka oma yllyttäisi. Ja lapsi on ihan erilainen kotona meidän kanssa, kuin esim pihalla tän toisen lapsen kanssa. Tänään just juttelin lapsen kanssa, että mitä mieltä olisi luokan vaihdosta, niin sanoi että hän haluaisi vaihtaa, mut ei saa kertoo kaverille. Mä näkisin sen kyllä hyvänä vaihtoehtona.. Ns tutut kaverit jäis, mutta enpä usko että hän toisten kaverien kanssa hölmöilee.

Lapset on erilaisia riippuen seurasta ja vähitellen oppivat hillitsemään itsensä seurasta riippumatta. Teillä taitaa vaan olla tuon opettelu nyt ekaa kertaa käsissä. Luokan vaihto ei auta kuin tämän kaverin kanssa. Oppimista ei tapahdu ja tilanne tulee isompana kuitenkin eteen. Voisi melkein olla helpompaa käydä asia läpi tässä vaiheessa kuin myöhemmin, kun aikuisten vaikutusmahdollisuudet kokoajan vähenee. Pitäähän lapsen oppia, että on vastuussa omista tekemisistään eikä voi mennä sen taakse, että kun kaveri yllyttää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
On kyllä aika järeä tapa erottaa lapset eri luokille siksi, että 2.luokkalaiset höpöttelee tunnilla :D

kun rajoittuiskin vaan tohon höpöttelyyn... Neidit on ollu pari kertaa rehtorin puheilla, myöhästelevät koulusta. Heidät on luokalla eroteltu eri ryhmiin, missään he eivät istu vierekkäin.. Mm.. tällasia kivoja "pieniä" juttuja :( Ei ikinä uskois omasta lapsesta että osaa ees käyttäytyä noin. Mut tosiaan, opelta ei oo tullu mitään viestiä näistä, edes toi rehtorin puhuttelu. Lapsi itse kertoi sen mulle.

Yhteistyössä