Lapsi ja lapsen sukunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei, kyselisin täältä hieman neuvoja ja vertaistukea tilanteeseeni.
Minulla on pian 2-vuotias lapsi, hänellä on minun sukunimeni ja lapsen isä ei asu meidän kanssamme. Meillä on yhteishuoltajuus vähän näkee lastaan kun kiireiltään ehtii (kavereiden kanssa biletys yms), eli noin kahden viikon välein.
Jo raskausaikana heti raskauden selvittyä lapsen isä antoi kaksi vaihtoehtoa, joko hän tai vauva. Valitsin vauvan ja lapsen isä oli sanojensa mittainen eli häipyi elämästäni ja löysi jonkun uuden seurustelukumppaninkin. Uusi suhde ei minua haitannut, siihen saakka kunnes mies alkoi häiritä minua sellaisilla viesteillä, että minun pitää suostua viikko-viikko-huoltajuuteen ja että uudesta naisystävästä tulee lapsen äitipuoli juridisesti yms. En suostunut ja välit pysyivät viileinä. Lapsi syntyi ja miestä ei näkynyt edelleenkään apuna missään tilanteessa. Nyt ongelmana on ollut pidemmän aikaa se, että mies vaatii lapselle omaa sukunimeään. Isyys on selvitetty ja vahvistettu ja lapsen isä väittää, että olen huijannut hänet elatusvelvolliseksi, vaikka isyyden vahvistamisen tarkoitus oli se, että lapsi saa hänen sukunimensä.
Lapsen isä niin sanotusti "poimii parhaat päältä", eli nauttii vain muutaman tunnin iloisesta lapsesta ja minä saan tehdä kaikki yksin.
Lisäksi lapsen isä kommentoi äitiyttäni jatkuvasti, kuten että en olisi edes lapsen äiti, koska lapsi näyttää isältään. Raskausaikana huoritteli minua jatkuvasti, koska oli sitä mieltä ettei hän voi olla lapsen isä.
Olen ihan loppu miehen vaatimuksiin. Miten minun tulisi toimia ? Lapsen isä väittää, että saadaan lapselle hänen sukunimensä ilman minun suostumustani. En haluaisi muuttaa lapsen sukunimeä...

Jos et halua vaihtaa sukunimeä lapselle niin sitä ei vaihdeta. Vaihdokseen tarvitaan kummankin vanhemman suostumus. Ei toinen voi sitä itsenäisesti vaihtaa. Jos on siis yhteishuoltajuus?
Sinuna ottaisin yhteyden kuntaa lastenvalvojaan ja selittäisin tilanteen. Älä mene tekemään päätöksiä tämän miehen kanssa itsenäisesti. Kaikki sovitut paperille ja lastenvalvojan alla.
Ja muista myös kertoa tämän isän käytös lasta kohtaan jotta ymmärtävät toimia lapsen hyväksi/parhaaksi sopimuksia tehdessä. Etteivät oo siinä luulossa että välit ovat ok

Jos et halua vaihtaa sukunimeä lapselle niin sitä ei vaihdeta. Vaihdokseen tarvitaan kummankin vanhemman suostumus. Ei toinen voi sitä itsenäisesti vaihtaa. Jos on siis yhteishuoltajuus?
Sinuna ottaisin yhteyden kuntaa lastenvalvojaan ja selittäisin tilanteen. Älä mene tekemään päätöksiä tämän miehen kanssa itsenäisesti. Kaikki sovitut paperille ja lastenvalvojan alla.
Ja muista myös kertoa tämän isän käytös lasta kohtaan jotta ymmärtävät toimia lapsen hyväksi/parhaaksi sopimuksia tehdessä. Etteivät oo siinä luulossa että välit ovat ok

Suomessa lapsen sukunimestä on viimeinen sana äidillä.
Minäkin neuvoisin ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan. Ja muuten mitään virallista äitipuolta ei ole olemassakaan, eli miehen naisystävä ei voi saada esim. huoltajuutta tai päätösvaltaa lapsen asioihin.

Hahahahaa mikä luuserimies. Sukunimeä ei enää voi vaihtaa ilman sinun suostumusta, ja vaikka teille olisi tullut asiasta riita jo heti lapsen syntymän jälkeen, olisi päätös lapsen nimestä tuossa kohtaa ollut silti sinulla. Yleensä vanhemmat toki päättää yhdessä sukunimestä, mutta jos se ei onnistu, Suomessa sukunimi määräytyy viime kädessä äidin sukunimen mukaan.

Toisekseen älä todellakaan tee mitään päätöksiä tai muutoksia minkään suhteen ilman viranomaisen apua. Voit välittää miehelle viestin, että et suostu käymään niitä keskusteluja ollenkaan ilman esim. lastenvalvojan läsnäoloa. Näin sekä sinä että mies saatte varmasti tietää omat oikeutenne asiassa ja sopimukset pistetään paperille molempien oikeusturvan vuoksi.

Sinä et halua vaihtaa lapsen sukunimeä niin silloin nimi ei vaihdu. Nimi on vain yksi keino ärsyttää ja hyppyyttää sinua. Älä suostu. Lastenvalvojalla laitatte asiat paperille (miehen elatusrahan määrä ja tapaamiset). Tee valvojalle tiedoksi, miten vaikeat välit teillä on.

Joillain ihmisillä ei ole yhtään selkärankaa! Käsittämätöntä!

Edes oman lapsen kohdalla ei pystytä puolustautumaan. Kannattaa ap opetella tuo taito, lapsesi tulee tarvitsemaan tukeasi jatkossa.

Yhteistyössä