lapsi isovanhempien kanssa matkalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kun menevät viikoksi mallorcalle niin tarviiko jonkun vanhempien allekirjoittaman lupalapun että saa matkustaa isovanhempien kanssa? Ja jos tarvii niin onko joku lomake olemassa? Lapsi 10v.

mä olen kirjoittanut Likalle kun oli mummin mukana matkassa, ja myös Neidille, vaikka oli isän kanssa matkassa, noi lupalaput.Eipä niistä vaivaa ole, mut jos joku sattuu niitä kysymään niin ovatpahan mukana

Meillä lapset olivat viikon kanarialla talvella. Tjädeborgilla vaativat (sivuilta löytyi pohja) suostumuslapun joka piti toimittaa ennen matkaa heille. Lisäksi kirjoitettiin suomeksi ja englanniksi lappu jossa kerroimme että lapsillamme on lupa matkustaa isovanhempien kanssa ja tämän matkan ajan he toimivat lapsiemme huoltajina. Tämä siksi että jos olisi tarvinnut lähteä lääkäriin tms niin ei olisi sitten tarvinnut alkaa asiaa selvittämään jne

Esikoinen on ollut 2 kertaa siskoni matkassa etelässä ja kummallakaan kerralla ei ole mitään lappuja kyselty, eikä myöskään ole kun minä olen noiden lasten kanssa matkustellut ja lapsilla on eri sukunimi kuin meillä muilla.

Ei minulta ole koskaan kysytty mitään paperia, kun olen lasteni kanssa matkustanut. Lapsilla on siis eri sukunimi kuin minulla ja eihän sitä muutoinkaan voi tietää, kuka lapsen huoltaja on. Voisi kai olettaa, että jos huoltaja on luovuttanut huollettavansa passin jollekin toiselle aikuiselle, lapsi voi tämän kanssa matkustaa.

[QUOTE="vieras";28559967]Usein tarvitsee lupa olla vaikka oma vanhempi matkustaa oman lapsensa kanssa. Siis siltä toiselta vanhemmalta. Paketti- ja muista junttimatkoista en tiedä...[/QUOTE]

Mihin maahan tälläinen lupa tarvitaan? Matkustan usein (1-3 krt vuodessa) lasten kanssa ilman lasten isää ja koskaan ei ole lupaa missään kysytty.

Kirjoittaisin varan vuoksi jonkin vapaamuotoisen selvityksen. Meiltä pyydettiin Teneriffalla hotellin puolesta etukäteen selvitys sukulaissuhteista, kun majoituimme huoneistohotelliin kuuden hengen porukalla. Jotenkin hotellin henkilökuntaa oli hämännyt kun kuuteen henkeen mahtui neljä aikuista ja kaksi alaikäistä lasta, kolme sukunimeä eikä yhtään avioparia. Olimme reissussa kolmen sukupolven voimin ja sekä lasten vanhemmat että isovanhemmat ovat avoliitossa. Joissain tilanteissa selvitystä voi pyytää esim. Tulliviranomaiset tai lääkäri.

[QUOTE="vieras";28559967]Usein tarvitsee lupa olla vaikka oma vanhempi matkustaa oman lapsensa kanssa. Siis siltä toiselta vanhemmalta. Paketti- ja muista junttimatkoista en tiedä...[/QUOTE]

Mihin maihin tuollaista tarvitaan? Maita joihin tapahtuu lapsikaappauksia toisen vanhemman toimesta?

Kiinnostaa kyllä tietää sekin, että miten tuon luvan aitous tarkistetaan?

Yhteistyössä