lapsi herää liian aikasin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
Heippa

Meidän 1v on muuttanut unirytmiään yhtäkkiä. On koko ikänsä mennyt nukkumaan klo 19.30 ja herännyt klo 7.30. Nyt lapsi on muutaman viikon aikana ruvennut heräämään paljon aikaisemmin. Ensin 6.30 sitten 6.15 ja 5.50 ja tänä aamuna 5.30... Nyt ei äitiä naurata enää!

Muuten päivärytmi on pysynyt samana. Nukkuu normaalisti päiväunia 3h klo 11.30-14.30 mutta nyt kun herää noin aikaisin niin on jo klo 9.30 ihan väsynyt. Väkisin oon pitäny hereillä klo 11 asti. Päiväunet on myös lyhentynyt 2 tuntiin. Lapsi on selkeästi koko päivän väsynyt ja iltaisin haluaisi nukkumaan jo klo 18.

Tämä sotkee myös 3v siskon elämää koska hän ei saa nukuttua tarpeeksi. Isompi nukkuu normaalisti klo 20.30-9. Nyt hänkin on herännyt samaan aikaan kuin pienempi ja on todella kiukkuinen. Isompi ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan...

Mitä ihmettä pitäis tehdä? Ei todellakaan huvita muuttaa rytmiä aikaisemmaksi. Aamuisin on nyt jo pimeää ja mitäs sit ku kello siirretään??? Mies tekee pitkää päivää joten tulee kotiin yleensä klo18 jälkeen. Jos lapset menee nukkumaan sillon niin ei nää niitä ollenkaan... Menee koko muukin päivärytmi ihan sekaisin. Ja mun oma aika loppuu sit kokonaan kun pitää mennä itsekin aikaisin nukkumaan. Hulluks tuun kohta!

Niin vielä että ollaan yritetty laittaa lapsi nukkumaan myöhemmin mutta ei auta. Ja ei kai lapsen unen tarve voi noin paljon vähentyä??

Meillä alkoi muuten myös tuo puoli kuuden heräily. Siihen auttoi se, että otimme lapsen viereen aina aamusta, ja pistimme omat silmät kiinni tai käänsimme selän häneen päin. Näin lapsi rauhottui väliin ja jatkoi unia vielä tunnin verran. Jos tuossa puoli kuusi erehtyi puhumaan hänelle jotain, niin sitten peli olikin jo menetetty. Meillä ei auttanut se, että illalla yritti venyttää nukkumaan menoa. Edelleen lapsellamme on näitä herkän unen hetkiä pitkin yötä: klo: 24.00, 03.00 tai juuri tuo 5.30.

no meidän 1,5 vuotias nukkuu vielä kahdet unet... ei selvästikään jaksaisi koko päivää yksillä unilla. 1 vuotias on kyllä vielä hyvin pieni... ettekös voisi vielä kokeilla miten kahdet päikkärit ja pikkkasen myöhäsempi nukkumaanmeno vaikuttaisi?

En tiedä miten te olette toimineet ja onko näillä mitään yhtäläisyyksiä, mutta tuttukin tiputti toiselta toiset päikkärit jo ajoissa pois esikoisen takia ja tämä kakkonen on sitten heräillyt todella aikaisin, eikä jaksaisi valvoa koko päivää tietenkään. Enpä tiedä, mutta kaikkea kannattaa kokeilla. Itse en ainakaan jaksaisi herätä noin aikaisin. Täytyy toivoa, ettei meilläkin yhtäkkiä tule yllätyksiä... (Aina kun ilmaisee jotain tällaista, niin se tietty kostautuu.) No, mutta siis meillä 1,5 vuotias vetää vielä kahdet päikkärit ja menee yöunille viimeistään klo 21 ja herää klo 9. Onhan nämä tietenkin erittäin yksilöllisiä juttuja...

Meillä taisi lapsi ottaa myös kahdet päikkärit vielä 1,5 vuotiaana. Mutta jos olet siis vielä kotona, voithan itse ottaa päikkärit aamupäivästä samaan aikaan kuin lapsesi. Meillä siis rytmi oli silloin kun lapsi otti vielä kahdet päikkäri seuraavanlainen:
klo: 5.30-6.00 heräs, klo: 9.00 aamupäivän päikkärit, klo: 13.00 uudet päikkärit ja sitten yöunille klo: 20.00. Nykyään kun lapsi on 2-vuotias, niin herää klo: 6.00-7.30, päikkärit klo: 12.00 ja yöunille klo: 20.30-21.00. Mutta kaikki nämä ovat siis kausiluonteisia. Toisinaan nukutaan todella hyvin ja toisinaan ei. Me ei olla missään vaiheessa rajoitettu lapsen nukkumista vaan päikkärit ovat vauva-ajasta vähentyneet ihan itsestään. Kun tutti jäi pois, niin päikkäreitä ei nukuttu kuukauteen ollenkaan ja yökukkuminenkin alkoi. Onneks se oli vain kuukauden.

Kyllä minäkin niitä toisia päikkäreitä suosittelisin. Meidän 1 vee ei kyllä vielä millään jaksaisi yksillä päikkäreillä. Anna lapsen nukahtaa ekoille päikyille aikaisemmin jos kerta väsyttää. Ja sitten toiset päikkärit esim. klo 16-17 maissa. Mutta niiden ei kannata olla liian pitkät. Maximissaan 45 minuuttia. Varmasti lykkääntyy nukkumaanmeno illalla myöhemmäksi ja siten aamuherääminenkin saattaa lykkääntyä.

Meillä on viimeiset puoli vuotta menty yksillä päikkäreillä ja poika on nyt 1v 3kk. Päikkärit on normaalisti 1h 10min, joskus huonojen yöunien jälkeen saattaa nukkua 2h. Kolmen tunnin päikkärit kuulostaa minusta tosi paljolta. Meillä ei oo niin paljoa nukuttu kuin aivan pienenä. Siirryttäessä kaksista päikkäreistä yksiin tai päikkäreitten lyhentyessä on usein aluksi sellainen vaihe, että kuiteskin hieman väsyttäis ja päivät on aika kitinää. Ehkäpä nyt on sellainen siirtymävaihe meneillään ja päiväunet ovat jatkossa hieman lyhyemmät. Yritä pitää illalla hereillä sinne puoli kasiin asti, ettei vuorokausirytmi ihan muuttuisi.

Meillä lapsi 1,5 v ja toisinaan tulee kausia, jolloin herää aamulla aikaisn (5.30-6.00). Mutta nämä kaudet menee yleensä viikossa, viimeistään kahdessa ohi ja palataan normaalirytmiin (herätys 7.00-7.30). Lapsi nukkuu vain yhdet päiväunet, ja siitä olen pitänyt kiinni noiden aamuvirkkujen kausienkin ajan.

Meidän esikoinen meni päiväkotiin hoitoon 11 kk:n iässä. Alussa hän oli aivan poikki päivähoidosta, mutta pidin häntä sinnikkäästi hereillä, koska muuten unirytmi meni ihan sekaisin (kahdet unet olisivat viivästyttäneet yöunille menoa). Itse tein niin, että pistin hänet myöhemmin nukkumaan, jotta unet riittivät siihen saakka, kunnes oli aika herätä. Päivähoidossa ja viikonloppuisin sitten päiväunta riitti noin 2 h.

Minusta tuntuu, että kahdet päiväunet ovat lapsellesi liikaa. Unien määrähän vähentyy selkeästi, joten jos siirryt kaksien päiväunien rytmiin, niin todennäköisesti saat olla nukuttamassa lastasi koko ajan. Jos jaksat olla sinnikäs ja viikon verran pitää häntä hereillä tarpeeksi pitkään ennen päiväunia ja sitten, kun hän herää itse päiväunilta, niin sitten miehesi kanssa iltaisin pidätte häntä hereillä sen aikaa, että saatte pistettyä hänet normaaliaikaan nukkumaan. Luulisi, että sillä tavalla saatte hänet nukkumaan taas aamuisin pidempään.

Kiitos kaikille vinkeistä.

Eilen pidettin lapsi hereillä klo 20.30 asti ja yö oli yhtä huutoa. Oli varmaan liian väsynyt. Mutta nukkui sitten aamulla klo 6.45 asti eli parannus sekin. Yritetään nyt sitten venyttää tota iltaa vähän pidemmälle. Ajattelin kuitenkin pitäytyä noissa yhdissä päiväunissa ettei mee koko päivä sekaisin.

Nyt näyttäis vaan olevan nuha tulossa joten saas nähdä mitä tästä tulee.

Hei! Itselläni on kaksi lasta 3,5 v ja 1 v 2 kk ja molemmilla on ollut vuoden ikäisenä vaihe, että heräsivät tosi aikaisin aamulla ja aina vaan aikaistuen kuten kuvailit. Pahin taisi molemmilla mennä parissa viikossa ohi, mutta edelleen nuorempi on todella herkkä heräämään aamulla ja herää yleensä 6:30-7:15. Onneksi harvemmin enää kuudelta tai jopa ennen. Meilläkään ei kyllä aamulla väliin rauhoitu, kun herää ei enää nukahda vaikka mitä tekisi. Joskus olen yhdistänyt aamuyönheräämisen nälkään. Jos iltapuuro on maistunut huonosti, on sitten herännyt jo viiden aikaan selvästi nälkäisenä.

se nyt niin kovasti päivärytmiä, jos nukkuu vaikka aamuyhdeksältä vajaan tunnin ja iltapäivällä sitten toiset tunnin mittaiset päiväunet? Jos heti yhdeksältä aamusta olet jo ulkona, niin ulkonaikin voi nukkua.

Tyttö ei suostu nukkumaan vaunuissa. Eli nukkuu aina sisällä päikkärit. Ulkoilut vaan osuu just siihen aamu- ja iltapäivään. Tänään laitoin 11.30 nukkumaan ja nukkui reilu 3 tuntia joten luulis nyt jaksavan kasiin asti valvoa. Sinnikkäästi täytyy vaan yrittää venyttää iltaa niin josko sit rupeais aamusta nukkumaan pidempään. Klo 7 olis jos ihan jees aika nousta...

Esikoinen on aina ollut iltavirkku ja nukkuu aamut helposti yhdeksään tai kymmeneen. Siks vähän harmittaa että kuopus herää niin aikaisin. Mielellään itsekin nukkuis pitkään kun ei tarvii aamulla töihinkään mennä. :)

Meillä unirytmi muuttui kun aloitin työt kesällä tytön ollessa 10 kk ja tyttö oli isänsä kanssa kotona. Alkoi herätä viideltä aamulla. Aamupäikkärit klo 9 ja iltapäiväunet klo 14 (ehkä yhteensä max 2 h). Nukkumaan ko 19.30-20. Näin mentiin koko kesä. Tähän ei auta lainkaan myöhäisempi nukkumaanmeno. Tyttö valvoi kerran kyläilyiltana 21.30 asti ja heräsi kellon tarkasti aamulla viideltä. Hohhoijaa.

Eipä tuossa mitään mutta nyt kun tyttö on neljättä viikkoa perhepäivähoidossa, on herääminen aikaistunut puoli viiteen!!! Muuten kaikki ennallaan. Tässä alkaa äidillä olla pimahtamishetki lähellä. Töissäkin pitäis jaksaa käydä.

Meillä eletään ilmeisesti kuin siat pellossa, nimittäin muksu on syntymästään asti aina laitettu unille klo.21.00-22.30 (riippuen miten silmät luppaa) välisenä aikana ja nukkunut paria tankkausta (ei aina niitäkään) lukuunottamatta aina vähintään klo 9.00 aamulla.

Makuuhuoneessa ei lapsi vietä aikaa muuten , kuin yöunilla. Päiväunet, joita on päivästä riippuen 1-4, hän nukkuu milloin rattaissa, sohvalla tai minne nyt milloinkin sattuu sammahtamaan. Näin lapseni näyttää mieltävän makuuhuoneen pitkien unien paikaksi, missä ei riehuta, leikitä tms. vaan ollaan hissukseen nukkumassa.

Meillä lapsi nukkuu päivisin lyhyitä unia, mutta öisin sitäkin paremmin. Emme rajoita päiväunien määrää, lapsi saa nukkua silloin kun väsyttää tai olla nukkumatta. Uskon myös, että itsekin jaksan paljon paremmin, kun en laita lasta nukkumaan kahdeksalta, jolloin hän myös heräisi hyvin aikaisin. En kuitenkaan itse osaisi käydä nukkumaan hyvin aikaisin.

Tietysti myöhemmin kun lapsi menee päivähoitoon aloitamme aikaisemmat nukkumaanmenoajat, mutta enpä usko, että silloinkaan ennen klo.21.00. Tai riippuu toki siitä, miltä sen hetkinen tilanne näyttää. Lapsi on nyt 8kk vanha. Kokonaisunimäärä on lapsellemme taatusti riittävä, hän on iloinen, naurava lapsi. Emme nukuta tai valvota lasta väkisin.

Huoh, meillä 1v6kk on keväästä saakka halunnut herätä aikaisin. Unet muutenkin vähentyneet jatkuvasti ja nyt vuorokauteen saadaan hyvällä tuurilla jopa 11 tuntia unia, useimmiten alle 10. Neuvolassa ihmettelivät tätä mutta totesin, että mikäli nuijanukutusta ei voi käyttää, ei unia enempää saada. Eli nukkumaan menee n. 20-20.30 ja ylös nousee aamulla 05-06 teki mitä tahansa. Omaan sänkyyn ei ainakaan suostu nukahtamaan uudelleen ja harvoin vanhempien väliinkään ( jossa joudutaan kyllä todella tiukasti pitelemään paikallaan, jotta ois edes teoriassa mahdollista saada nukahtamaan, ois vaan menossa ja kiljumassa). Useina öinä heräillään kerran tai kaksi ja valitettavasti välillä menee tuntikin saada hänet uudelleen nukahtamaan. Päikkäreistä on yrittänyt luopua jo kesästä saakka ja nyt viimeisen kuukauden aikana on päikkäreille saatu ehkä viitisen kertaa, silloinkin nukkuu max. tunnin ja sekin saattaa tulla väliheräämisillä. Vaunuihin ei suostu nukkumaan ja kesällä vei sitten viikon opettaa nukahtamaan sisällä omaan sänkyyn mutta nyt siis sekään ei kelpaa. Varsin huono nukkuja ollut 5 kk iästä lähtien, sitä ennen oli kuin unelma. On yritetty unia parantaa tassuttelemalla ja Anna Wahlgrenin uniopeilla mutta turhaan. Huoh. Itse alkaa olla aika puhki varsinkin, kun nyt talossa juniori, joka nukkuu öisin maksimi tunnin pätkiä ja usein valvoo silti yöllä mahavaivojaan 3-4 tuntia putkeen. Päivisin saattaa kertaalleen nukkua parit 2 tunnin pätkät mutta niistäkään ei siis itse pääse nauttimaan esikoisen päikkärittömyyden vuoksi. Ja kyllähän yksilöllisiä eroja on mutta esikoiselle ei selvästikään tuo unimäärä riitä, on väsynyt, kiukkuinen, kompastelee... Tämä äiti varmaan jossain vaiheessa sekoaa. Nyt jo päivittäin miettii, miten kivaa elämä olikaan ennen lapsia :(

Meillä kovin sama meno kuin "huono nukkuja":lla. Tyttö menee nukkumaan n. 20.00 ja herää 04-04.30. Minusta jo 06 kuulostaa ihan inhimilliseltä. Tyttö ottaa puolen tunnin torkut kuuden maissa ja nukkuu oikeat päikkärit klo 12, n.1h20 min.

Minulla on kotona myös esikoinen, joka oli myös huono nukkuja. Hän alkoi nukkua heräämättä 2v4kk:n iässä. Käytännössä herään siinä neljän maissa ja lapset nukkuvat samaan aikaan saan ehkä tunnin päikkärit.

Niinhän se menee että hommia on priorisoitava. Haluasin minäkin omaa aikaa, jota ei juurikaan ole ollut vuoteen. Menen nukkumaan jo kasilta, en jaksa muuten. Meillä on ollut tosi rankat vaiheet molemmilla lapsilla muutenkin ja tällaista tämä pikkulapsiaika meillä nyt on. Tää on vaihe. Kyllä se elämä eteenpäin jossain vaiheessa menee. Näen sen jo esikoisesta joka on 2v 9kk.

Kovin on samanlaista meidänkin meininki kuin Apple of my eyella! Ajattelin jo että ollaan ainoa poikkeava perhe, jossa vauva (nyt 9 kk) menee nukkumaan myöhään. Yleensä nukkuu klo 22.30-9. Eipä tuosta ole mitään haittaa ollut, en ymmärrä miksi täytyisi väkisin pakottaa aikaisin nukkumaan kun vauva on selvästi iltavirkku ja itse olen hoitovapaalla eli tällä hetkellä mitään tarvetta aikaisille nousemisille ei ole. 10-12 tunnin yhtämittaisia yöunia neiti on nukkunut jo 2,5 kk iästä lähtien.

Kommentti tähän aamuvirkkukeskusteluun. Jostain luin, että lasten unirytmi periytyy vanhemmilta. Jos siis jompikumpi, äiti tai isä, on lapsena herännyt aikaisin, voi tämä taipumus periytyä myös lapselle!
Mun mies on kuulemma lapsena aina herännyt ennen muita, ja kas kummaa, molemmat lapsemme heräävät kuuden pintaan. Jos hyvä tuuri käy, nukkuvat seitsemään... Hohhoijaa.
Ainoa lohdutuksen sana, jonka voin ap:lle ja muille antaa, on että esikoisemme on vähän vanhentuessaan (täyttää nyt 3v) ruvennut nukkumaan hieman pidempään aamuisin, mikä tarkoittaa siis heräämistä vähän ennen seiskaa. Hän heräsi vuoden ajan ennen kuutta.
Tsemppiä!

Meillä tyttö muutti rytminsä takaisin ihan itsestään. Eli on taas nukkunut aamuisin melkein kahdeksaan asti. Mikä lie vaihe oli tossa välissä?

Me ollaan miehen kansssa molemmat iltavirkkuja joten en tiedä mistä kuopus on ton aamuvirkeyden perinyt. Esikoinen on niin samanlainen kuin me vanhemmat. Haluaa valvoa myöhään ja tykkää pötkötellä sängyssä pitkään heräämisen jälkkeenkin... Ja oli siis sellainen alusta asti.

Mutta nyt siis tilanne taas normaali. Ja hyvä niin.
Tsemppiä muille

Mulle taas sanottiin, että se rytmi mitä itse pitää raskausaikana, voi vaikuttaa vauvan unirytmiin. Itse olen aikas iltatorkku ja aamuvirkku ja nyt lapsenikin on. En tiedä sitten vaikuttaako vai ei....

Yhteistyössä