Lapsi haluaa muuttaa pois kotoa 16-vuotiaana...

Hurja ajatus, mutta oikeesti aika järkevä meidän tilanteessa.

Kasiluokkalainen haluaa erikoislukioon yli 150 km:n päähän ja asuminenkin olis järjestetty, kun puolen tunnin matkan päässä koulusta asuu 4 mummoa, vaari ja pari enoa, joiden luona voisi asua.
Me asumme aika korvessa ja lähimpään lukioon on n. 40 km eikä julkisilla pääsis koko matkaa, vaan joutuisi järjestämään oman kyydin mennen tullen joka päivä.
 
Minä lähdin myös opiskelemaan, tosin sinä syksynä kun täytin 17v välimatkaa vanhempiin n.300km.
Taisi äidillä olla kurjempaa kuin mulla. Toki koti-ikävä välillä yllätti eikä siihen aikaan vielä ollut kännykätkään niin yleisiä että mulla olisi ollut...
 
vieras
Miniä muutti meille 16-vuotiaana asumaan. Oli hänelle kätevämpi kulkea meiltä kouluun ja kesätöihin. Ens syksynä muuttavat sitten omilleen kun menevät edemmäs opiskelemaan. Ihan kivasti on mennyt nyt nämä 3 v 6 kk.
 
vieras
Minusta teillä on ihan hyvä perustelu lapsen muuttoon ja lisäksi isovanhemmat, joiden luokse muuttaa. En aina ymmärrä perusteluksi sitä, että lapsi vain haluaa muuttaa.
 
juu niin mielläkin.. siis haluaa omaan ja kauas pois.. :headwall: tajuais vaan että niihin erikoiskouluihin tarvii hyvät numerot sen lahjakkuuden lisäks mikä mihinkin kouluun tarvitaan..

mutta niinhän miekin teininä halusin afrikkaan kehitysapu joukkoihin :whistle: ;)
 
dim
Itse muutan 16 vuotiaana päälle 300km päästä kotoa opiskelemaan, ketään tuttuja ei asu siellä. Sieltä itse asunnon ja töitä hommaan. En halua minkäänlaista rahallista tukea vanhemmiltani, haluan pärjätä täysin omillani.
 
Mä itse kuljin 40 km päässä erityislukiossa, joka päivä bussilla tuo matka. Olihan se rankkaa, mut en ois siinä vaiheessa ollut vielä valmis muuttamaan omilleni. Mummilaan tai sukulaisille tietysti aivan eri asia, ja erikoislukio on varmasti tosi hyvä vaihtoehto, yhteinen harrastus sitoo luokkahengen tosi vahvaksi ja saa kaveruussuhteet toimimaan.

Jotkut meidänkin lukiolaiset asuivat jo yksinään, ihan omissa asunnoissaan. Rahasta oli tosi tiukkaa heillä, tuonikäinen saa niin vähän opintotukeakin. Varmasti oli rankkaa!
 
tyttö16
kattelin tuossa teidän keskustellu olisi pari kysyttävä sille joka osaa vastata,että miten se tehdä olen itse 16wee joka täytä tuossa joulukuussa 17 mutta ongelma on se että en jaksa odottaa ihan siihen että täytän 17 niiin pystyisinko hankia oma kämppä?? ja saisinko inä jotaki tueta siihen?
 
kinuski
Itse muutin 16v kotoa, en opiskelujen vuoksi vaan ihan muuten vaan muutettiin poikakaverini (17v) kanssa yhteen. Ihan hyvin olen elämässä pärjännyt silti, ja ikää jo 30v.
 
äiccä
Jos äidillä on tuollainen nicki
en tosiaan ihmettele miksi tytär haluaa muuttaa pois kotoa...
Nauroin niin sun kommentille !! olipa hassu nimimerkki tosiaan aloittajalla!!!
 
vieras
Minusta tuo 40 km ei kyllä ole matka eikä mikään. Oma tyttö aloitti just opinnot ja koulumatka hänellä on vähän yli 30 km ja bussilla tuon huristaa 45 minuutissa tai nopeammin (riippuu bussin reitistä). Tosin aamuisin joutuu heräämään tosi aikaisin koska valmistautumiseen menee niin paljon aikaa mutta tuo nyt on toinen juttu :)
 
hejja
En viitsi kysyä tästä vanhemmiltani, kun ollaan vaan veljeni kanssa puhuttu asiasta (16v), mutta jos hänellä on ongelmia täällä kotona, saako hän muuttaa omaan asuntoon jos vanhempamme antavat hänelle rahallista tukea ja maksavat vuokran?
 

Yhteistyössä