lapsi haluaa isän

• Viestiketjun aloittaja "Nappi"
  • Ensimmäinen viesti
"Nappi"
mitä pitäisi tehdä kun 14v lapseni haluaa asua minun (isän) luona
erosimme äidin kanssa 3kk sitten ja hän muutti lasten kanssa 300km päähän
lapseltani ei kysytty mitään
nyt lapsen sanoo haluavansa muuttaa luokseni takaisin sanoo että ei pidä uudesta koulusta ja haluaa vanhaan kouluun ikävöi kavereita ja minua
onko jotain viranomaista johon pitää ottaa yhteyttä?
siis lapsen osalta ei ole vielä tehty ositteen muutos päätöstä
ja kotipaikka on edelleen minun luonani
voinko siis sanoa äidille viikonloppuna että lapsi haluaa jäädä luokseni
ja aloittaa opiskelun vanhassa koulussaan maanantaina

"vieras"
Eikö tuon ikäinen lapsi voi jo itse sanoa, kummassa haluaa asua? Eli jos haluaa asua sun tykönä, niin pitäis onnistua, jos ihan tervejärkinen ihminen olet. Onko se sitten sosiaaliviranomainen, johon sun pitää ottaa yhteyttä, eikö ne siellä ne huoltajuuasiat ratkea? Toki ensin ottaisin yhteyttä siihen äitiin ja kertoisin, mitä aiot tehdä ja mitä lapsi on sanonut, ettei tule hänelle puskista.

Juttele ensin lapsen äidin kanssa, mitä hän on asiasta mieltä. Jos äidille on ok, niin silloin lapsi voi jäädä sun luo. Muuten lastenvalvoja taitaa olla oikea osoite missä käsitellä asiaa.

"vieras"
En tiedä onko mitään "virallista työkalua", joka voi määrätä lapsen asumaan luoksesi, mutta tuon ikäinen lapsi osaa jo itsekin valita. Opona työskennellessäni, kuitenkin toivon, että ilmoitatte uuteen ja vanhaan kouluun hyvissä ajoin, että lapsi muuttaa ja vaihtaa koulua. Ei ihan toimi sillälailla, että lapsi ilmestyy maanantaina kouluun.

geg
Alaikäinen ei päätä kumman luona asuu! Toki hänen sanallaan on paljon painoarvoa, mutta tuollainen asia ei ole lapsen päätettävissä! Moni lapsi menee aivan sekaisin kun hän joutuu päättämään sellaisista asioista joista hän ei ole kykenevä päättämään.

BP
Alaikäinen ei päätä kumman luona asuu! Toki hänen sanallaan on paljon painoarvoa, mutta tuollainen asia ei ole lapsen päätettävissä! Moni lapsi menee aivan sekaisin kun hän joutuu päättämään sellaisista asioista joista hän ei ole kykenevä päättämään.
12 vuotta on se raja jolloin lasta kuullaan näissä asioissa ja yleensä sen mukaan välillä mennään. Katsotaan, että tämän ikäinen on tarpeeksi iso tekemään tällaisen päätöksen.

geg
Kaiken ikäistä lasta kuullaan, 12 on se raja että sen ikäinen saa käyttää puhevaltaa itseään koskevissa asioissa, eikä päätöstä laiteta täytäntöön jos 12 vuotta täyttänyt vastustaa. Se ei tarkoita sitä että sen ikäinen päättää missä asuu. Totta on, että jos estettä ei ole, asuminen menee lapsen toiveen mukaisesti, mutta lapsi ei PÄÄTÄ missä hän asuu, aikuiset päättävät sen. Jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun, lapselle on hirveää joutua tilanteeseen jossa hänen pitää valita toinen vanhemmistaan. Olen työskennellyt näiden lasten parissa ja lapset menevät siitä aivan sekaisin, kumpikin vanhempi vetoaa lapseen ja lapset ovat tunnetusti lojaaleja vanhemmilleen. Siksi lapselle pitää tehdä selväksi että AIKUISET päättävät, ei lapsi.

12-vuotiaan mielipidettä kuunnellaan ja sillä on painoarvoa mm. missä haluaa erotilanteessa asua. lastensuojelu on se oikea osoite mihin sun pitää nyt ottaa yhteyttä ja pyytää toiminta ohjeita sekä puhua äidin kanssa joskos asia selvis ilman suurta draamaa. kun mä halusin muuttaa isälleni 13-vuotiaana niin mun vanhemmat puhus ja sopis asian yhdessä ja tekivät jotain huoltoon liittyviä papereita yhteisymmärryksessä vaikka mutsi ei lopulta asiaa hyvin ottanutkaan, katkasi välit muhun pariksi vuodeksi,olin kuulemma pettäny hänet :)...

BP
Kaiken ikäistä lasta kuullaan, 12 on se raja että sen ikäinen saa käyttää puhevaltaa itseään koskevissa asioissa, eikä päätöstä laiteta täytäntöön jos 12 vuotta täyttänyt vastustaa. Se ei tarkoita sitä että sen ikäinen päättää missä asuu. Totta on, että jos estettä ei ole, asuminen menee lapsen toiveen mukaisesti, mutta lapsi ei PÄÄTÄ missä hän asuu, aikuiset päättävät sen. Jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun, lapselle on hirveää joutua tilanteeseen jossa hänen pitää valita toinen vanhemmistaan. Olen työskennellyt näiden lasten parissa ja lapset menevät siitä aivan sekaisin, kumpikin vanhempi vetoaa lapseen ja lapset ovat tunnetusti lojaaleja vanhemmilleen. Siksi lapselle pitää tehdä selväksi että AIKUISET päättävät, ei lapsi.
Tiedän valtavasti tapauksia jossa sosiaalihuolto on istuttanut lapsen eteensä ja hänen on pitänyt päättää kumman luona asuu juurikin lapsi. Jos ei osaa päättää niin sosiaalihuolto on tehnyt päätöksen, ei vanhemmat. Vaikka vanhemmat olisivat päässeet sopuratkaisuun asiassa niin on voinut käydä toisinkin.

"tii-"
[QUOTE="Nappi";27393427]
voinko siis sanoa äidille viikonloppuna että lapsi haluaa jäädä luokseni
ja aloittaa opiskelun vanhassa koulussaan maanantaina[/QUOTE]
Ihan lapsen ja hänen äiti-suhteensa takia, älkää näin tehkö. Lisäksi sinun kanssakäymisesi exän kanssa voi vaikeutua tuollaisen jälkeen (ja kun teillä on yhteinen lapsi, et voi välttää äitiä täysin). Keskustelkaa sen äidin kanssa, tässähän ehtii hyvin sopia asioista ja lapsi voisi vaihtaa koulua vaikka joululoman aikana.

geg
Tiedän valtavasti tapauksia jossa sosiaalihuolto on istuttanut lapsen eteensä ja hänen on pitänyt päättää kumman luona asuu juurikin lapsi. Jos ei osaa päättää niin sosiaalihuolto on tehnyt päätöksen, ei vanhemmat. Vaikka vanhemmat olisivat päässeet sopuratkaisuun asiassa niin on voinut käydä toisinkin.
Oletko ollut siis läsnä jossain ominaisuudessa näissä tilanteissa kun tiedät että lapselta on kysytty päätöstä eikä mielipidettä missä hän haluaisi asua? "Sosiaalihuolto" ei VOI koskaan päättää jos vanhemmat eivät pääse sopuun. Lastenvalvoja voi ainoastaan vahvistaa vanhempien välisen sopimuksen.

BP
Oletko ollut siis läsnä jossain ominaisuudessa näissä tilanteissa kun tiedät että lapselta on kysytty päätöstä eikä mielipidettä missä hän haluaisi asua? "Sosiaalihuolto" ei VOI koskaan päättää jos vanhemmat eivät pääse sopuun. Lastenvalvoja voi ainoastaan vahvistaa vanhempien välisen sopimuksen.
Olen ollut. Ja kyllä sosiaalihuolto voi päättää asioita vanhemmista riippumatta. He ovat viranomaisia.

Itse en ole vahvistanut lastenvalvojalla mitään vaan kaikki on viety suoraan käräjäoikeuden vahvistettavaksi. Itsellänikin on käynyt toisen lapsen kanssa niin, että lastenvalvoja olisi tehnyt päätöksen toisin mitä me vanhemmat toivoimme joten asia jätettiin allekirjoittamatta valvojalla ja vietiin käräjäoikeuden vahvistettavaksi.

[QUOTE="tii-";27394395]Ihan lapsen ja hänen äiti-suhteensa takia, älkää näin tehkö. Lisäksi sinun kanssakäymisesi exän kanssa voi vaikeutua tuollaisen jälkeen (ja kun teillä on yhteinen lapsi, et voi välttää äitiä täysin). Keskustelkaa sen äidin kanssa, tässähän ehtii hyvin sopia asioista ja lapsi voisi vaihtaa koulua vaikka joululoman aikana.[/QUOTE]

Taidat olla juuri semmoinen äiti, joka ehdointahdoin omii lapsensa eikä päästä lasta olemaan toisen vanhemman kanssa, vaikka lapsi niin haluisi.

Yhteistyössä