Lapsi ensimmäistä kertaa kipeänä, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari

Vieras
Meidän 1 - vuotias ensimmäistä kertaa kunnolla sairas. Tänään siis alkoi oikein kunnon rohiseva yskä ja nuha. Nyt ei pysty kunnolla nukkumaan, heräilee itkemään. Nokka ei kuitenkaan kuulosta olevan ihan tukossa, mutta ei saa nukuttua. Oiskohan sitten kurkku kipeä kun tositosi pahan kuuloinen yskä sillä on. Mitä tähän avuksi, voinko antaa supon, vaikkei ole kuumetta?

Ja tämä siis meidän ainokainen, joten en oikein tiedä miten toimia kun ekaa kertaa kipeänä. Auttakaa siis te konkarit :)

Ja jos kova yskä höyryhengitys on aivan ehdoton! Lapsen kanssa suihkuhuoneeseen istusteleen ja suihku kuumalle valumaan viereen. Minä olen tätä joutunut tekemään keskellä yötäkin, jos paha rohina-yskä.

Jos haukkuvan kuuloinen yskä ja henki ahtaalla niin voi olla myös kurkunpääntulehdusta ja siihen auttaa kylmä ulkoilma. Mutta kyllä varmasti jos lapsen yskä muuttuu kumeaksi haukkuvan kuuloiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos haukkuvan kuuloinen yskä ja henki ahtaalla niin voi olla myös kurkunpääntulehdusta ja siihen auttaa kylmä ulkoilma. Mutta kyllä varmasti jos lapsen yskä muuttuu kumeaksi haukkuvan kuuloiseksi.

Siis tarkoitus oli kirjoittaa et kyllä varmasti huomaat :D

Kiitokset avusta! Lapsi ei ole nyt herännyt vähään aikaan, mutta jos herää, niin annan supon ja tarpeen mukaan käydään höyryhengittelemässä. Meillä ei ole ilmankostutinta, mutta eiköhän sellainen löydy sukulaisilta lainaan ensi yötä varten.

Siis tarkoitus oli kirjoittaa et kyllä varmasti huomaat :D

Kurkunpääntulehdukseen auttaa myös se höyry, eli suihkuhuoneeseen ja hanasta kuumaa vettä.

Jos lapsi on tukkoinen niin pilko sipulia ja laita lautaselle tai ohuen kankaan sisään ja esim. sängyn alle. Hajuhaitta siitä kyllä tulee, mutta auttaa ainakin hetkeksi. Yritä jollain keinolla niistettyä lasta, ettei tauti pääse korviin. Muista juotella paljon etenkin jos kuume nousee,mutta muutenkin kannattaa tarjota joka välissä juomaa. Ja suppo tietenkin kannattaa antaa yötä vasten, vaikkei lapsukainen olisikaan kuumeinen.

Tsemppiä sairaan lapsen hoitamiseen! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Tyhmä kysymys vielä eli annanko juomaksi lämmintä maitoa vai vettä? Onko sillä mitään merkitystä :D

Ei mitään väliä kunhan jotain menee. Mulle on kyllä väitetty ettei maitoa saisi antaa kuumeiselle mutta en ole tästä huomannut mitään haittaa olevan.

Saanko tunkea samaan ketjuun samantyyppisen ongelman kanssa? :) eli 1v lapsi kipeänä ja hengitys ollut tänä päivänä rohisevaa ja tiheää, ihan kuin ei hengittäisi kunnolla syvään. Kuumetta ollut myös mutta leikkii välillä virkeänä ja syö joten kuten. Onko tuo hengitys sellainen juttu että pitäisi viedä lääkäriin, tai kuinka kauan sitä kuulostelen? En kait yhden päivän jälkeen vie lääkärille?

Aika useasti olen törmännyt luuloon ettei sairaalle lapselle sais antaa maitoa lainkaan, mutta ehdottomasti saa antaa, varsinkin jos se on ainoa mitä lapsi huolii.

Alkuperäinen kirjoittaja annitanni:
Kurkunpääntulehdukseen auttaa myös se höyry, eli suihkuhuoneeseen ja hanasta kuumaa vettä.

Siis kurkunpääntulehdukseen ei missään nimessä saisi käyttää kuumaa höyryä, viileä ulkoilma kosteana olisi kaikkein paras.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen äitee:
Saanko tunkea samaan ketjuun samantyyppisen ongelman kanssa? :) eli 1v lapsi kipeänä ja hengitys ollut tänä päivänä rohisevaa ja tiheää, ihan kuin ei hengittäisi kunnolla syvään. Kuumetta ollut myös mutta leikkii välillä virkeänä ja syö joten kuten. Onko tuo hengitys sellainen juttu että pitäisi viedä lääkäriin, tai kuinka kauan sitä kuulostelen? En kait yhden päivän jälkeen vie lääkärille?

Hengitysongelmista kannattaa lähteä lapsen kanssa aika herkästikin lääkäriin. Itse varaisin huomiselle ajan omalle lääkärille jos hengitys kuulostaisi vielä epänormaalilta.

Siis kurkunpääntulehdukseen ei missään nimessä saisi käyttää kuumaa höyryä, viileä ulkoilma kosteana olisi kaikkein paras.

Njoo, itsekin suosin ulkoilmaa,mutta suositukset muuttuu: http://www.lastenlaakari.com/11.htm

Hengitysongelmista kannattaa lähteä lapsen kanssa aika herkästikin lääkäriin. Itse varaisin huomiselle ajan omalle lääkärille jos hengitys kuulostaisi vielä epänormaalilta.

Niin sitä vielä mietin että lapsihan hengittää muutenkin nopeammin kuin aikuiset ja nythän se tietysti korostuu kun sen kuulee. Yskii myös joten johtuisiko tavallisesta yskästä tuo...? Joo tiedän ettei tällä palstalla voida tietää kaikkea mutta otan kommenttia vastaan :)
Olen käyttänyt muutaman kerran "turhaan"lasta päivystyksessä ja vastaanotto on aina niin nyrpeä ettei huvittaisi taas lähteä "turhalle keikalle" jos siellä sairaanhoitajat nauravat meidät taas pihalle.

Niin sitä vielä mietin että lapsihan hengittää muutenkin nopeammin kuin aikuiset ja nythän se tietysti korostuu kun sen kuulee. Yskii myös joten johtuisiko tavallisesta yskästä tuo...? Joo tiedän ettei tällä palstalla voida tietää kaikkea mutta otan kommenttia vastaan :)
Olen käyttänyt muutaman kerran "turhaan"lasta päivystyksessä ja vastaanotto on aina niin nyrpeä ettei huvittaisi taas lähteä "turhalle keikalle" jos siellä sairaanhoitajat nauravat meidät taas pihalle.

Paha sanoa mikä lapsellasi on, mutta kannattaa keuhkot kuunteluttaa jos yskä ja tiheä ja rohiseva hengitys jatkuu. Voi olla ns. turha keikkakin, mutta saat itse mielenrauhan kun tiedät ettei lapsella ole hätää. Itsekin olen "turhaan" vienyt lastani lääkäriin, vaikka olenkin sairaanhoitaja :) Ja jos päivystyksen sairaanhoitajilla ei ole muuta virkaa kun nauraa äidille jolla on huoli lapsestaan niin aika onnetonta on......

Yhteistyössä