Lapsi ei suostu syömään päiväkodissa mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Alkaa oleen keinot lopussa, sillä lapsi 5v ei suostu syömään tai juomaan mitään päiväkodissa. Monenä päivänä ollu ihan kalpea, väsyny tai ylivilkas nälän takia kun on haettu pois.
Keinoja? Ollaan kokeiltu lahjontaakin, mutta tuloksetta.

aika outoa, että lapsesi kieltäytyy syömästä vaikka kuitenkin on sitten nälkäinen.. Yleensä kun ruoka tuntuu maistuvan, oli se sitten melkein mitä tahansa, kunhan on tarpeeksi nälkä. Onko sinulla tietoa, minkälaisia ruokailutilanteet päiväkodissa ovat? Stressaako lapsesi näitä tilanteita niin, ettei halua syödä. Tulisiko muita asioita mieleen päiväkodissa, mitkä voisivat vaikuttaa asiaan? Yleensä lapsi jollain tavalla tuntee, että syöminen sekä toisaalta taas kakkaaminen ovat asioita, joita itse pystyy hallitsemaan ja kun muuta ei pysty, niin näitä sitten. Olipa vaikeasti selitetty.. :D

kysy lapselta miksi ei syö, saattaa löytyä joku syykin miksi jättää syömättä. jos siellä tapahtunut jotain ruokailun yhteydessä mikä pelästyttänyt tms... (en nyt tarkoita välttämättä mitään pakkosyöttöjä jne..)

Tällaisia lapsia on aika usein, jotka eivät syö hoidossa. Usein syynä on yksinkertaisesti nirsous: jos on kotona kasvanut hampurilaisilla, kalapuikoilla ja ranskanleivällä, voi olla aika shokki kun eteen ladataan lihakeittoa ja ruisleipää.

Mutta- niin, sitten ne lapset eivät vaan syö siellä hoidossa. Pakottaa kun ei voi.

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja päiväkodissa;24901270:
Tällaisia lapsia on aika usein, jotka eivät syö hoidossa. Usein syynä on yksinkertaisesti nirsous: jos on kotona kasvanut hampurilaisilla, kalapuikoilla ja ranskanleivällä, voi olla aika shokki kun eteen ladataan lihakeittoa ja ruisleipää.

Mutta- niin, sitten ne lapset eivät vaan syö siellä hoidossa. Pakottaa kun ei voi.

Niin ja joskus se päiväkotiruoka on ihan aidosti pahaa. Kotiruokaan tottuneelle aikuisellekin. Maistanut olen, enkä aina niitä ruokia vapaaehtoisesti söisi, joten en ihmettele ettei lapsetkaan syö. Aamiaiset vielä on monessa paikassa ihan ok, kun ne usein (meillä päin ainakin) tehdään itse, välipalat taas on ihan karmeita.

Meidän lapsi söi ihan ok pph:lla jossa oli normaalia kotiruokaa tarjolla. Päiväkodissa taasen oli voimakkaasti maustettua koulukeittiön ruokaa... ei ollut kokoknaan syömättä, mutta söi aika pieniä annoksia kunnes tottui.

[QUOTE="vieras";24900975]Alkaa oleen keinot lopussa, sillä lapsi 5v ei suostu syömään tai juomaan mitään päiväkodissa. Monenä päivänä ollu ihan kalpea, väsyny tai ylivilkas nälän takia kun on haettu pois.
Keinoja? Ollaan kokeiltu lahjontaakin, mutta tuloksetta.[/QUOTE]

aina voi tarjota ja sanoa äitille ja isälle että ei maistunut. Lapsi voi olla nirso tai sitten pelkää että voi sattua mahaan. Itse kysysin mitä haluisit syödä? Ja kertoa mitä on tarjolla. jos haluaa syödä pelkän voi leivän niin ainakin syö. Kunhan edes jotain syö.

Itse vaan en vieläkään voi syödä jos joku tarjoaa ruokaa joka suussa maistuu pahalta. Olen 30. Yleensä vaan kieltäydyn ja sanon että olen laihiksella. Kalaa en voi sietää ja en ole ainut ainakin kun katsoin näitä nelosen ruutu.fi tarjoa minulle illallinen.

[QUOTE="vieras";24900975]Alkaa oleen keinot lopussa, sillä lapsi 5v ei suostu syömään tai juomaan mitään päiväkodissa. Monenä päivänä ollu ihan kalpea, väsyny tai ylivilkas nälän takia kun on haettu pois.
Keinoja? Ollaan kokeiltu lahjontaakin, mutta tuloksetta.[/QUOTE]

Onko lapsi ollut jo pitkään ko. päiväkodissa?
Onko teidän omassa perheessä tai lapsen ystäväpiirissä tapahtunut mitään muutoksia?

Niin ja joskus se päiväkotiruoka on ihan aidosti pahaa. Kotiruokaan tottuneelle aikuisellekin. Maistanut olen, enkä aina niitä ruokia vapaaehtoisesti söisi, joten en ihmettele ettei lapsetkaan syö. Aamiaiset vielä on monessa paikassa ihan ok, kun ne usein (meillä päin ainakin) tehdään itse, välipalat taas on ihan karmeita.

Oliko nyt kyse siis koko lapsiryhmästä? Jos oli, niin sitten ruuassa on varmasti jotain vialla. Mutta jos 21 lasta syövät halulla ja yksi ei syö niin silloin se vika on siinä yhdessä.

[QUOTE="lastenhoitaja";24903217]Oliko nyt kyse siis koko lapsiryhmästä? Jos oli, niin sitten ruuassa on varmasti jotain vialla. Mutta jos 21 lasta syövät halulla ja yksi ei syö niin silloin se vika on siinä yhdessä.[/QUOTE]

Ei se ihan noin mene. Itse ole ollut töissä päiväkodissa, ja lapset kyllä söivät ruokaa (yleensä todella niukasti), mutta työntekijöiden keskuudessa puhuttiin usein siitä, miten mautonta ja pahaa tuo ruoka oli. Esim. perunamuusi maistui aivan oudolle, kitkerälle. Pussiperunamuusiahan se tietenkin oli.

Kyllä se ruoka vaan oli pahaa siellä päiväkodissa missä itse olin töissä. Ihmettelin usein että lapset ylipäätään sitä syövät, ja uskonkin että usein siinä on kyse pelkästä ryhmäkuristakin, siitä laumamenosta, eikä lapsi paroilla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin vetää sitä kamalaa sapuskaa naamaan.

Minun 5-vuotiaallani on ruokailu välillä hankalaa päiväkodissa, lapsi on tavallaan nirso mutta ei todellakaan mikään hampurilaisilla kasvanut.
Meillä syödään ihan normikotiruokaa, kiusauksia, keittoja, muusia, patoja ym ym.

Onneksi poikani päiväkodin hoitajat ovat sen verran ammattitaitoisia ettei (päiväkodissa) huonosti syövää lasta mapiteta suoraan mappiin "nirso, vain roskaruoka kelpaa".

Jos tuo on jatkunut jo pitempään, niin voisiko lapselle laittaa eväät mukaan. Jos hän söisi eväänsä päiväkodissa, niin se olisi yksi askel eteenpäin. Enää ei olisi ainakaan se itse syöminen kynnyksenä. Siitä saattaisi pikkuhiljaa oppia syömään myös päiväkodin ruokia.

[QUOTE="vieras";24903724]Jos tuo on jatkunut jo pitempään, niin voisiko lapselle laittaa eväät mukaan. Jos hän söisi eväänsä päiväkodissa, niin se olisi yksi askel eteenpäin. Enää ei olisi ainakaan se itse syöminen kynnyksenä. Siitä saattaisi pikkuhiljaa oppia syömään myös päiväkodin ruokia.[/QUOTE]

Just! Ja sitten myös kaikilla muillakin on oikeus tuoda omat eväät päiväkotiin. Missähän ne eväät muuten säilytettäisiin ruokailuun asti? Ai keittiössä? Ahaa, ja missähän siellä? AI kaapissa? Ahaa, no, kukahan tekis tilaa 22 lapsen eväille? Ja kuka ne sinne aina aamuisin veisi? Hoitajat? Niin kun ne ei saa mennä keittiöön, sinne on hygieniasyistä lupa mennä vain keittiöväen. Joo, toki siellä hoitsut ja aivastelevat lapset ramppaa, tietysti, koska onhan se nyt ihan tyhmää jos sinne ei saa mennä. Hygieniasta viis.

Yhteistyössä