Lapsi ei opi puhumaan

Näitä aloituksia on täällä ollut ennenkin mutta puranpa kerrankin minäkin tuntojani.Esikko oppi puhumaan 1v3kk ikäisenä ja täysin ilman vaippaa oli jo 1v9kk ikäisenä.Meillä on siis 2 poikaa.
Nyt kuopus on 1v8kk ja ei puhu.Ei tee pottaan mitään.Istuu kyllä potalla ja ymmärtää puheen hyvin,mutta ei puhu muuta kun omaa kieltään.Auto,hyvää,auttaa,ankka siinä on hänen sanavarastonsa.Muuten on ihme kiljumista ja muuta omaa höpinää.Muuten on hirveän vilkas,utelias,motorisesti lahjakas.Osaa vaikka mitä tehdä mutta alkaa jo itseä hermostuttaa ja huolettaa et miksi ei sano enempää sanoja eikä edes yritä.Sitten tämä pottatouhu,joka välissä laitan potalle ja sisällä ollaan ilman vaippaa,ei sitten millään tee pottaan mitään.Lattioille kyllä..
Hänellä on ollut useampi korvatulehdus ja saatiin viime viikolla lähete korvalääkärille joka päättää putkituksesta.
Mä olen tällänen stressaaja,varsinkin kun on kyse omista lapsista.Tiedän että muilakin on lapsia jotka ovat alkaneet myöhempään puhumaan.Miten se puhe teillä alkoi tulemaan?Kiitän jo asiallisista vastauksista etukäteen.
 
x
Puhu huolistasi neuvolassa, niin saat (ainakin toivottavasti!) asiantuntija-arvion. Minusta sinun ei kannata olla huolissasi puheesta, kun poika kuitenkin ymmärtää puhetta ja tuottaa jonkin verran sanoja. Vasta meilläkin parivuotiaana pojalta sanainen arkku aukesi ihan todenteolla. Pottahommaan en osaa sanoa, kannattaisiko ehkä pitää vähän taukoa? Tai kokeilla suoraan pöntölle pienentäjän kanssa? Tiedän sukulaisistani yhden tapauksen, jossa poika hylki pottaa mutta kävi mielellään pöntöllä, kun isovelikin teki niin.
 
vieras
meidän nyt 6 vuotias, oppi ekat sanansa 1 vuotiaana.. ne oli tyyliinäiti, anna.. sitte meni melekin vuosi ennen kuin tuli lisää sanoja.vasta kolmivuotiaana vois sanoa että puhui kunnolla. ymmärsi kyllä kaiken mitä hänelle sanottiin ja oli niin yö kuin päiväkuivakin jo alle 2 vuotiaana. motorinen kehitys on tosi hyvää, siitä on kehuttu aina. mutta lapsi on hiljainen ja ujo, osittain jopa pelkää puhumista vieläkin.
 
nou hätä
meillä täyttää 3 huhtikuussa eikä vielä puhu kuin muutaman sana lauseita ja paljon yksittäisiä sanoja, ei osaa piirtää yhtä mokomaa ympyrää mutta Ihan normaali lapsi on =)
 
kahden dysfaatikon äitinä ja yökastelijan voin sanoa että ei nyt tuon ikäisestä viel' pitäisi olla huolissaan! mun 3v ei tykkää potalla käyä,pöntöllä käy pissaamassa mutta pääasiassa käyttää vaippaa..hänellä siis vaikea asteinen dysfasia. 6v poikani tuli pvä kuivaksi vasta 4,5vuotiaana,mutta edelleen käyttää öisin vaippaa..lääkitys ei ole auttanut toivotusti hänen ongelmaan,myös hänellä' on dysfasia. eivät alle 2vuotiana puhuneet juuri mitään,tuolla 3v on tosi niukka sanavarasto,lauseita eri tule olleska. kun taas nuorin poikani 1v7kk sanoo muutamia sanoja..ja vaikuttaa ettei hällä ole dysfasiaa(onneksi )
 
Hei kiitos kaikille jotka viitsitte vastata.Itse jotenkin alitajunnassa vertaan aina esikoiseen joka oppi tosi aikaseen puhumaan.Eihän lapsia saisi koskaan vertailla,tiedän.Muutenkin pojat ovat aivan erilaiset,toinen on rauhallinen ja toinen on vilkas ja kerkiäväinen.Ehkä se puhe sieltä alkaa jossain vaiheessa tulemaan.Ja neuvolassahan siihen puututaan aika herkästi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
kahden dysfaatikon äitinä ja yökastelijan voin sanoa että ei nyt tuon ikäisestä viel' pitäisi olla huolissaan! mun 3v ei tykkää potalla käyä,pöntöllä käy pissaamassa mutta pääasiassa käyttää vaippaa..hänellä siis vaikea asteinen dysfasia. 6v poikani tuli pvä kuivaksi vasta 4,5vuotiaana,mutta edelleen käyttää öisin vaippaa..lääkitys ei ole auttanut toivotusti hänen ongelmaan,myös hänellä' on dysfasia. eivät alle 2vuotiana puhuneet juuri mitään,tuolla 3v on tosi niukka sanavarasto,lauseita eri tule olleska. kun taas nuorin poikani 1v7kk sanoo muutamia sanoja..ja vaikuttaa ettei hällä ole dysfasiaa(onneksi )
mä en tiedä dysfaasiasta juur mitää. mutta onko yökastelu ja dysfaasia jotenkin liitoksissa toisiinsa? enkä kysy pahalla vaan tietämättömyyttäni.
 
tt
2v5kk ikää meidän tytöllä, eikä puhu niin et muutkin kun minä ja mies sais selvää. potalla käy jos ei ole vaatteita,mutta heti kun laittaa pikkuhousut tms. niin tekee sit niihin. Eli vaippaa joudutaan vieläkin käyttään.
 
vanhempaa lasta oppineet puhumaan hieman yli2 vuotiaina.
Kahteen vuoteen ei tullut kuin muutamia sanoja ja vähän yli kaksivuotiaina alkoivat yht`äkkiä puhua pälpättämään ja juttua on riittänyt.Nyt jo teini-iässä oleva esikoinen on melko lahjakaskin kielellisesti.
Kuopus ei suostunut potalle tekemään mitään ...ja nyt ykskaks kun täytti tuon kaksi vuotta, niin alkoi kerralla tekemään kaikki asiansa pottaan tai pönttöön.Isommat pönttöön ja pisut potalle.
Herää jopa yöllä kipittämään potalle.

En hätäilisi noiden asioiden kanssa vielä ollenkaan.
Lapsi kerää tuota sanavarastoa kuitenkin kokoajan vaikka ulos ei vielä lauseita tulisikaan.
 
Älä huoli kukin lapsi tyylillään,mulla esikoinen puhu 1v6kk ja käveli vuotiaana,potalle oppi myös noin vuotiaana.
Seuraava puhu 2v ja potalle oppi 3v:nä vasta,käveli reilu vuotiaana.
Kolmas käveli reilu vuotiaana,oppi puhumaan noin 3v:nä,potalle/pytylle oppi vasta nelivuotiaana,teki kyllä pissat pyttyyn jo 3v:nä,mutta kakkaan tarvi aina vaipan :whistle: ,mutta luulen itte ressanneeni liikaa ja tyrkytin pottaa niin herkkää lasta alkoi ahdistaa! :( Luovutin ja ajattelin että oppii,kun oppii.
Neljäs käveli reilu vuotiaana,puhui 2v:nä,oppi pytylle 3,5v:nä,Nyt tuli takapakkia kun pikkuveli syntyi noin vuosi sitten ja toi isompi veli alkoi kakkimaan ja pissimään ihan miten sattui....haki huomiota vaikka negatiivistakin,joten jätin kakat ym.huomioimatta ja hammasta purren pesin mattoja ja lakanoita.Nyt on jäänyt tuokin.
Pienin,kohta vuotias kävelee puita pitkin ja tönöttää vähän aikaa seisoen,joitakin sanasia tulee jo muttei voi sanoa puhuvan,on vielä vaipoissa! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
kahden dysfaatikon äitinä ja yökastelijan voin sanoa että ei nyt tuon ikäisestä viel' pitäisi olla huolissaan! mun 3v ei tykkää potalla käyä,pöntöllä käy pissaamassa mutta pääasiassa käyttää vaippaa..hänellä siis vaikea asteinen dysfasia. 6v poikani tuli pvä kuivaksi vasta 4,5vuotiaana,mutta edelleen käyttää öisin vaippaa..lääkitys ei ole auttanut toivotusti hänen ongelmaan,myös hänellä' on dysfasia. eivät alle 2vuotiana puhuneet juuri mitään,tuolla 3v on tosi niukka sanavarasto,lauseita eri tule olleska. kun taas nuorin poikani 1v7kk sanoo muutamia sanoja..ja vaikuttaa ettei hällä ole dysfasiaa(onneksi )
mä en tiedä dysfaasiasta juur mitää. mutta onko yökastelu ja dysfaasia jotenkin liitoksissa toisiinsa? enkä kysy pahalla vaan tietämättömyyttäni.
en itseasiassa ole ihan varma,mutta meillä neurologi sanoi että voi liittyä toisiinsa..en sitten tiedä koska kumpikin vaiva on hieman perinnöllistä..

 
ei puhu
No puhuuhan se jos kerran sanoja sanoo. Meillä 1v8kk ei sano yhtään oikeaa sanaa. Osaa vain haukkua kun kysyy mitä koira sanoo ja päristelee kun kysyy mitä auto sanoo. Meilläkin poika motorisesti lahjakas ja ymmärtää puhetta hyvin. Välillä itseänikin puhumattomuus mietityttää, kun esikoinen sanoi ekan sanan alle 1v ja 1v5kk puhui kahden sanan lauseita.
 

Yhteistyössä