Lapsi ei halua puhua isänsä kanssa -mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoh

Vieras
Isä pitää hyvin epäsäännöllisesti yhteyttä lapsiinsa, ja on pettänyt lupauksensa kymmeniä, jos ei satoja kertoja. Nyt sitten lapsi sanoo, että ei halua puhua isänsä kanssa, kuuntelenko ekaluokkalaisen mielipidettä vai pakotanko puhumaan? Hän sanoo myös, ettei tahdo mennä isälleen (on tavanunt isänsä viimeksi yli vuosi sitten) onko minun pakotettava vai mitä ihmettä teen asialle??

Se nyt ei tähän hätään auta.. Tahtoisin tietää täytyykö minun pakottaa lapsi puhumaan isänsä kanssa puhelimessa ja tapaamaan, vai voinko tehdä lapsen tahdon mukaisesti?

En pakottaisi. Lapsi voi vain ahdistua lisää ja alkaa pelätä isäänsä. Jos isä vaikka lähettelisi kortteja, kuvia itsestänsä, lahjoja...? Sitten kun lapsi huomaa isän olevan olemassa konkreettisesti ilman pelottavaa läsnäoloa, voisi lapsi kiinnostua, ja ehkä haluta puhua puhelimessa ja joskus tavatakin..?

Isän syy jos on pitänyt huonosti yhteyttä; Nyt on myös hänen tehtävänsä hitaasti ja turvallisesti luoda uudelleen kontaktia. Hänhän on lapsellensa täysin tuntematon ja vieras; ei voi odottaa, että laps haluais puhua vieraan ihmisen kanssa. Se voi olla pienestä epämmukavaa, noloa, pelottavaa.

Jos isällä on tapaamisoikeus, voi hän vaatia saada nähdä lastansa. Puheuihin ei ole mitään oikeutta. Jos hän vaatisi tapaamisen toteuttamista, ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan/sossuun ja selittäisin tilanteen.

On sillä tapaamisoikeus.
Aika kamalalta tuntuu jos lapset täytyy pakottaa isänsä luo, vaikka eivät sitä tahdo. Varsinkin kun eivät ole nähneet kohta puoleentoista vuoteen..

Otan yhteyttä asian tiimoilta jonnekin. Pääasia on nyt tietää, ettei minun tarvitse pakottaa puhumaan puhelimessa. Eksä nostaa kyllä siitä metakan, mutta ei voi mitään. Minä siinä tulilinjalle joudun onneksi, eivätkä lapset.

Yhteistyössä