Lapsi ei halua aloittaa päiväkotia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja creme_b
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

creme_b

Jäsen
13.04.2011
591
0
16
Minulla on 4-vuotias tyttö ja pian 2-vuotias poika. Ovat aloittaneet tammikuussa perhepäivähoitajalla, joka on aivan ihana, mutta olemme hakeneet silti siirtoa lähipäiväkotiin - pph kun on kauempana ja vaatii aina autokuljetuksen, kun taas päiväkotiin pääsee kätevästi kävellen. Tämä päiväkoti on myös lastemme varahoitopaikka, ja he ovat olleet siellä yhteensä n. 5 kertaa varahoidossa.

Saimme postissa päätöksen, että elokuussa lapset saisivat aloittaa tuossa päiväkodissa. Tyttömme kuitenkin pelonsekaisesti ilmoitti, että ei halua missään tapauksessa mennä päiväkotiin, haluaisi yhä käydä pph:lla. Ei auttanut mitkään selitykset, vaikutti siltä että siellä on oikeasti tytön mielestä inhottavaa, pelottavaa, kurjaa jne.

Miten voisin rohkaista tyttöä?! Varahoitopäivinä on halunnut mennä aluksi pienten puolelle veljensä kanssa ja vastahakoisesti sieltä sitten siirtynyt isojen puolelle. Isojen puolella on pahimmassa tapauksessa 20 lasta, varmasti suuri joukko ja meteli ym. vaikuttaa. Tyttö on myös perusluonteeltaan arka eikä mene oma-aloitteisesti leikkeihin isommassa porukassa. Pienessä porukassa kyllä leikkii hyvin ja on reipas ja omatoiminen, jostain syystä jotenkin lamaantuu, jos on paljon meteliä yms.

Onko tämä siirto päiväkotiin tässä vaiheessa liikaa teidän mielestä? Toinen vaihtoehto on ostaa perheeseemme toinen auto, jotta minäkin voisin viedä lapsia perhepäivähoitoon (miehellä on jonkin verran työmatkoja ja epäsäännölliset työajat ja hän siis tarvitsee auton työssään, joten hän on vienyt lapset hoitoon tähän mennessä, mutta hankaluuksia tästä on kyllä aiheutunut hänelle).

Mitä sinä tekisit?

Mä olin meluherkkä lapsi ja päiväkodissa olo sai koko elämäni sekaisin (unettomuutta, painajaisia, kehitys alkoi viivästyä) joten enpä suosittele... tyttösi kuulostaa aivan minulta.

Osaako tyttö kertoa miksei tahdo mennä päiväkotiin? Kyllä minä tuossa tilanteessa jatkaisin perhepäivähoitajalla. Hoitopaikkaan kuljetukset saatte varmasti jotenkin ratkaistua kuten kirjoititkin. Sen sijaan lapsen pelkoja ja pahaa mieltä on hankalampi korjata. Päiväkoti ei varmaankaan ole paras paikka aralle lapselle. Eikö tärkeintä kuitenkin ole, että lapsellasi on hoitopaikassakin turvallinen olo?

Joo, pienempi on ryhmässään kuin kala vedessä, mutta se on toisaalta pienempi ryhmä, n. 10 lasta. Isommasta olen kyllä huolissani! Meidän pitää tässä kuussa tehdä päätös (tai laittaa päivähoitopaikan vastaanottolappu eteen päin), joten pähkäilen täällä.. Sydäntä särkee, kun mietin tyttöäni peloissaan isossa ryhmässä...

Tyttö on sanonut, että kaverit ei ole kivoja. Voisin kuvitella, että häntä ei ole esimerkiksi otettu johonkin leikkiin mukaan varahoitopäivinä, siitä tämä mielipide. Lisäksi hän sanoi, että yksi hoitaja ei ole kiva. Kyseinen hoitaja on ronski ja kovaääninen, että ymmärrän kyllä miksi tyttäreni ei hänestä pidä. Tää on ihan kamalan vaikeeta tehdä päätös. Mies kaikenlisäksi on ehdottomasti sitä mieltä, että päiväkotiin vaan, kyllä se sinne sopeutuu. Itse olen taas herkempi niin lapsen fiiliksille kuin itsekin luonteeltani, joten tulee mietittyä asioita moneltakin kannalta.

Pitäisikin pikaisesti ottaa yhteyttä päiväkodin henkilökuntaan, ehtisivätkö keskustelemaan.. mut mitenköhän on, kun ei tyttö vielä edes siellä ole.

[QUOTE="vieras";23691982]Kyllä perhepäivähoito on lapselle aina parempi paikka kuin päiväkodin isot ryhmät.[/QUOTE]

Samaa mieltä:) 4v ei hyödy päiväkodista millään tavalla. Eskarissakin ennättää noihin jättiryhmiin.

Parempi mennä nyt kuin sitten vasta eskarilaisena, silloin on vielä vaikeampi päästä ryhmään mukaan. Tuskin siellä pph:lla on paljon samanikäistä seuraa. Muutos on toisille vaikeaa, mutta jossain vaiheessa se tulee kuitenkin eteen.

Okei, kaksi asiaa: 1. jos menet pelkoon mukaan, lapsesi saa lisää vettä myllyyn. On ihan ok olla arka, rauhallinen jne. mutta mitäs ajattelitte tehdä kun eskarin aika koittaa? Tai koulun? Aina ei voi pistää päätä puskaan ja jättää menemättä siksi, kun olosuhteet eivät ole mieluisat.

2. Jos tavisryhmässä oleminen muodostuu isoksi ongelmaksi, hakekaa pienryhmään! Neuvolapsykologin suosituksella meidän 3,5-vuotias pääsi tuollaiseen ja menee paljon paremmin. Mieluiten hän olisi vain kotona ja kiukuttelee päiväkotiin menemisestä, mutta maailma ei ikävä kyllä toimi niin että voisin jättää häntä yksin kotiin päiviksi ;).

Yhteistyössä