Lapsi ei anna tehdä ruokaa

Meidän neiti on 1v 10 kk ikäinen ja meillä on ollut oikeastaan aina sama ongelma. Hän ei anna minun tehdä ruokaa... Muita kotitöitä voin kyllä tehdä, mutta jos menen tekemään ruokaa niin hän tulee jalan juureen huutamaan, että pitäis ottaa syliin. Mitä tälle asialle voisi tehdä? Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Luulin että menee iän myötä ohi, mutta ei näköjään...

kauheaa varmaan
Meillä meinasi mennä sama ongelma tosi pitkälle. Sitten ostin valjaat, sellaiset irtomalliset jotka sidoin syöttötuoliin. Rupesin laittamaan lapsen syöttikseen valjailla (kun muuten kiipeilee itse pois ja takas) ja antamaan piirtelyvälineet tms eteen. Aluksi huutoa tuli, mutta pidin pääni. Eli lapsi oli minua lähellä, koko ajan juttelin ja pakotin itseni pysymään hermostumatta. Selittelin vaan että äiti tekee ruokaa jne, samalla viihdytin, välillä suukotin jne.

Nyt ei valjaita tarvita, minä kun menen laittamaan ruokaa niin tyttö istahtaa itse syöttötuoliin ja katselee vieressä, höpisee ja touhuaa. Tietää että äiti sen ruuan laittaa joka tapauksessa.

Meilläkin tehdään ruokaa (ja muitakin kotihommia) usein huudon kanssa. Nykyisin annan pojan, 1 v 3 kk, seistä jakkaralla ja olla hommassa mukana. Joo, hirveä äiti laittaa näin pojan tippumisvaaraan :) No siinähän mä vieressä seison, pilkon vihanneksia, joita poju sit työntää suuhun jne. Aika usein poika ns. tiskaa mun laittaessa ruokaa eli taas kerran seisoo jakkaralla ja räpeltää tiskialtaan vettä ja siinä lilluvia astioita.

Nämä konstit toimii meillä, mutta en uskalla suositella kellekään :) Syöttötuoliin sitominen varmaan olisi ainakin turvallista...

eva
Meillä ainakin ongelma on ollut siinä, että lapsi haluaa nähdä mitä tapahtuu, ja myös osallistua tekemiseen. Joskus laitan tuolin viereen, mihin hän voi kiivetä katselemaan, joskus olen köyttänyt kantoliinaan lonkalle, ja joskus antanut vastaavia keittiövälineitä lattialle tai syöttötuoliin. Joskus riittää kun antaa lapsen auttaa vähän, esim. kuorimalla valkosipulinkynttä tai nyppimällä basilikaa tai nostelemalla juurespaloja pataan ja sen jälkeen hän jatkaa tyytyväisenä omia leikkejään (keittiössä kauhalla ja kulholla tms.) Joskus taas pitää kokata alusta loppuun yhdessä. Olenkin opetellut käyttämään ruuanlaittoon mahdollisimman vähän pilkottavia aineksia, ettei tarvitse vahdata pieniä sormia leikkuulaudan lähimaastossa. Onneksi kaupoista löytyy nykyään tosi hyvin suht edullista puolivalmistetta.

Juu, kuten aikaisemmista jo tulee esille, lapsi tahtoo mukaan hommaan. Meidän muksu istuu tiskipöydällä ja touhuaa vesihommia tai seisoo syöttötuolissa ja annan hänelle käteen kaikkea mahdollista ja vettä vähän hanasta lorisemaan. Siinä sitten ruokaa väännetään tai leivotaan. Eipä sekään ole itselle kaikista nautinnollisinta keittiöpuuhaa - kokoajan saa olla valmiina nappaamaan tipahtavan lapsen ( niin ei kyllä vielä ole käynyt). Näin saa kuitenkin pakolliset hommat tehtyä.

Tänä aamuna kahdet kattilalliset mannapuuroa kiehui oikein kunnolla yli, kun piti alkaa muovailemaan kuopuksen (lähes 2 vee) kanssa kesken ruuan laiton. Meilläkin aina juuri silloin kun alan laittamaan ruokaa, kaivataan äidin seuraa leikeissä...

Meillä sama ongelma alkoi esikon ollessa 1,5v. Nostin sitten pojan pöydälle katsomaan mitä teen ja näin sain itselleni apulaisen. Nyt tuo esikko, 2v 10, auttoi joulu leipomuksissakin. Pitää vatkainta paikallaan tai sekoitti suklaata jottei jämähdä ennen aikojaan.

Eli vinkkinä sanoisin, että ota lapsi mukaan ruuan laittoon. Pienikin osaa jo auttaa, vaikka vain antamalla perunoita pilkottavaksi, mutta silti. Jos ei pöydällä istu kiltisti vaan tekee mitä lystää, niin nosta takas lattialle. Monesti itsekin nostelin tuota esikkoa edes takas, mutta äkkiä hoksas miten käyttäydytään. Nyt on kaksi apulaista mulla keittiössä. Esikko 2v 10 kk ja kuopus 1v 10 kk.

Mukaan vaan joskus tuota hommaa tietty on vaikee keksiä, mut esim pilkot niin et lapsel joku oma vastaava homma vieres- tai pilkot vaikka lattialla. Omaa kattilaa matalammal pöydäl tms. Meillä toiminut vielä toistaseksi.

Kiitos vastauksista. Olemme kokkeilleet nyt tuota tiskaus hommaa eli neiti saa tiskata omia leikki astioitaan samalla kun valmistan ruokaa ja hyvin viihtyy... Olen ottanut myöskin välillä mukaan ruuanlaittoon, saa esim. ruskistaa kanssani jauhelihaa, voidella uunivuokaa tms.

Meillä pienestä pitäen poika halusi olla äidin apuna ja ennen kaikkea kattoa kuinka ruoka valmistetaan. Nyt poika jo 3v ja tietää ruuan laitosta paljon.. KERRAN sormi hipas kuumaa paistin pannua ja sen jälkeen on osannut varoa (tapahtui pojan ollessa lähemmäs 1v) Nykyään ei edes reagoi siihen jos laitan ruokaa sillä tietää että pääsee penkille seisomaan viereen ja kattomaan ruuan laittoa.

Meillä oli sama vaihe kans.. vähän aiemmin kuin teillä, mutta minä ratkaisin sen niin että lapsi oli rinkassa kun laitoin ruokaa, olihan se aika työlästä, mutta lapsi katseli sieltä aikansa ja yleensä halusi jonkin ajan päästä leikkimään..

Yhteistyössä