Lapsi (3v) sanoo että tarhassa kiusataan/lyödään-opeja/hoitajia paikalla tai muuten kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Siis hieman yli 3 vuotias lapseni kertoo melkein joka päivä että tietyt kaksi lasta, joiden kanssa hän paljon leikkii ja ovat samassa pienryhmässä, kiusaavat häntä.

Nämä kaksi muuta ovat vähän vanhempia (n. 1/2 vuotta). Eli leikit heillä ovat jo ehkä vähän erilaisia, mutta lapseni kyllä kovasti on siellä usein mukana touhuamassa ja leikkii jo roolileikkejä ja muita.

Kuulemma heillä on siellä keskenään kivaa (hoitajien mukaan) ja hoitajat eivät ihan ymmärrä mistä lapseni puhuu. Kun kysyn miten kiusaavat, niin kuulemma huutavat että ei saa tulla leikkiin, ei tykätä susta, ei kutsuta sua synttäreille jne. Ja nyt pari kertaa sanonut että ovat lyöneet. Päähän ja selkään. Tänään kertoi että olivat olleet nurmikolla, niin kaukana ettei hoitajat nähneet, kun löivät?

Oma lapseni on kovapäinen ja voisin uskoa että voi huudella hänkin, en tiedä. Vaikka sanovat että hyvin siellä menee ja lapsi on reipas jne. On sanonut myös että on ollut yksinäinen, mutta melkein joka päivä kertoo leikkineensä joko näiden kahden ryhmätoverinsa tai jonkun muun kanssa.

Miten 3 vuotias mahtaa käsittää kiusaamisen? Voisiko olla niin että yksi tapaus jää vaivaamaan ja tulee jutteluissa usein esiin. Kun lapsellani ei välttämättä tuo ajantaju vielä ihan sellainen ole, että sais selvän milloin tapahtui mitäkin jne.

Olen keskustellut tästä kaksi kertaa, ekalla kerralla asia hoidettiin hyvin ja toisella kerralla asia jäi siihen. Nyt kyllä aion taas sanoa, kun puhui lyömisestä. En tietenkään voi jättää asiaa tähän. Mutta haluaisin kuulla, onko muilla kokemusta, siitä että sama(t) tapaukset/riidat korostuvat pienen mielessä ja kun kysytään, oliko kiva päivä niin sanotaan ettei ollut vaan tyhmää ja ne ja ne kiusas, vaikka oikesti olisikin ollut ihan kiva päivä.

En viitsisi joka toinen päivä päiväkodissa puhua tästä, kun heillä riittää siellä varmaan muutenkin tekemistä.

Oma kolmevuotiaani ainakin satuilee paljon, ja ajantaju (tänään, eilen, huomenna) on vähän niin ja näin.

Ja tyttöni joutui omien puheidensa mukaan 3-vuotiaana sellaisen päiväkotikaverin kiusaamaksi, joka ei edes enää ollut kyseisessä päiväkodissa :xmas:

Kiusaamistakin on kyllä, mutta uskoisin, että edes jollain kerralla hoitajatkin sen huomaavat.

meillä pojan nykyinen kaveri oli aikaisemmin pahin sotakaveri.raapivat ja tönivät toisiaan. poika kertoi kuinka ville raapii ja sattui ja tuli paha mieli jne. mutta eipä osannut kertoa mitä itse teki..

eli satuilija täälläkin. tänäänkin joku anni(eikä ole tänään ollut pk) on tehnyt sitä ja tätä.ja välillä oli itsekin tämä anni.

jotenkin en osaa kuvitella tän ikäisillä systemaattista kiusaamista ja mä uskon hoitajia meillä ainakin.. nehän näkee lapsia päivät..siis kumpaakin osapuolta.

Mun 3.5veetä kiusaavat kaikki ne jotka, kieltävät häneltä jotain :whistle: Toisena päivänä hänellä ei ole yhtään kaveria ja toisena päivänä luettelee lähes kaikki. Varmaan vähän riippuu, haluavatko muut leikkiä kivoja leikkejä vai ei.

Varmaa sellainen, "me ei leikitä sun kaa" on ihan tyypillistä hoitopaikassa. Omani taitaa olla ihan samanlainen, sillä häntä pienemmät eivät tunnu kelpaavan kuin pakotettuna kaveriksi.

1/2 vuotta vanhempi ei ole erityisen vanha ja lapsilla myös leikkitaidot vaihtelevat. Tuon ikäisillä kaikilla ne yleensä vaativat vielä harjaantumista.

Pyytäisin hoitajaa tarkkailemaan tilannetta, jos ongelmia oikeasti tuntuisi olevan.

Kiitos, tietysti jokainen lapsi on ainutlaatuinen, mutta just tätä mä tarkoitin, että asiat sekoittuvat jne. Toisaalta kun puhutaan lyömisestä ja selkeästi kerrotaan mitä on tapahtunut, niin siihen itse luotan ja aion tietenkin asian selvitää, että mitä siellä on mahtanut tapahtua. Ja on siellä siis havaittu tällaista kiusaamista, ja siihen puututtiin ja selvitettiin kun kyselin/kerroin asiasta. Mutta kun sen jälkeen melkein joka päivä lapsi sanoo samaa. Mutta tosiaan, ehkä ne asiat sekoittuu. Mutta kuulostaa vaan pahalta, kun lapsi kertoo, "että olin yksinäinen/kiusaavat minua koko ajan/löi minua/huusi minulle: en tykkää susta jne.. Hooh, hankalaa hankalaa. Toivottavasti aika korjaa meilläkin tämän.. Kiitos vastauksistanne :)

Yhteistyössä