Lapsettomuushoidot TAYS

HEI!
Meillä olisi ensikäynti lokakuun alussa TAYS:iin ja sit pitäs alkaa hoidot etenemään, aktiivista yritystä nyt takana 1v 4kk. Onko kenelläkään kokemusta kuinka nopeasti alkaa "tositoimiin" ja kun olen käynyt yksityisellä aukiolotutkimuksessa + kokeillut jo lääkkeitä tuloksetta, niin ottaako näitä asioita siellä huomioon vai haluaako tehdä kaiken siellä ns. uudelleen?
 
Meidän hoitotaival alkoi Taysissa loppuvuodesta 2014, jolloin jo heti ensikäynnillä sovittiin tehtäväksi seuraavaan kiertoon kierronkartoituslabrat, aukkari ja ensimmäinen inssi. En osaa sanoa tekevätkö uusiksi jotain tutkimuksia, tuskin? Muutoinkin inssit tehtiin peräjälkeen, ainoastaan polin joulutauko teki myös hoitoihin taukoa yhden kierron verran. Eli tositoimiin päästiin heti, ovulaation induktio oli insseissä mukan (clomit, femarit, lopuksi myös menopur) luomuovuloimisesta huolimatta. Meillä tehtiin neljä inssiä (koska yhdessä ovuloiminen jäi vähän arvoitukseksi), mutta päästiin jo kolmannen inssin paikkeilla ivf-jonoon, joka oli viime keväänä noin 3kk pituinen. Eka ivf olikin sitten kesäkuussa ja tällä hetkellä jännätään 1.ivf:n 1.pas:n tulosta. Vaikka tärppiä meillä ei ole vielä tullut, niin olen ollut todella tyytyväinen Taysin toimintaan ja siihen kuinka asiat etenevät sujuvasti. Toivottavasti tästä oli apua. :)
 
Meillä oli eilen ensikäynti Tays:sa. Tämän kierron aikana heti miehen sperman uusi kontrolli ja labrat. Ja seuraavasta kierrosta jo sitten tosi toimiin.. Jos sperman laatu yhtäkkiä parantunut edessä inssi ja jos tulos samaa luokkaa kuin aiemmin niin icsi. Normaalisti jonotus ilmeisesti ivf/icsi, mutta meillä osui kerrankin tuuri kohdalle, koska pääsemme icsi:in peruutuspaikalle..

Mutta todella yllätyin, kuinka nopeasti asiat lähti rullaan.. Kotiin lähdettiin hormonireseptien kanssa odottamaan seuraavia menkkoja. Kovin tyytyväinen olin toimintaa ensimmäisen käynnin jälkeen. :)
 
Moikka!! Täällä myös kovasti odotellaan kutsua Taysiin! Mitä teille kuuluu nyt? Meillä on yritystä takana melkein kaksi vuotta. Mies on sairastanut syöpää, eikä siittiöitä tule enää yhdynnässä kuin todella harvoin ja vähän. Taysissa pitäisi olla kuitenkin spermaa vielä tallessa, joten toivotaan että kaikki tulee menemään hyvin. Jännittää myös, olenko itse kunnossa. Kun ei sitä koskaan tiedä. Vitsi kun sais jo kutsun lapsettomuuspolille ja saisi kuulla realiteetit:) Tuntuu siltä että jokainen päivä olisi täynnä jännitystä, huh ..
 
Nostelen tätä hieman.. Onko kenelläkään havaintoja tämän hetken tilanteesta, kuinka pitkälle ensikäynti menee lähetteen saamisesta? Vaikka onhan tuo myös tapauskohtaista varmasti, mutta uteliaana kyselen.. :)
 
Nostelisin tätä ketjua! Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi kertoilla omia kokemuksia TAYS:in lapsettomuushoidoista. Kuinkahan pitkät jonot mahtaa olla? Millaisillä siittiömäärillä on lähdetty inssiin? Kaikki informaatio tervetullutta. Mulla huomenna labrat joiden tulosten jälkeen lähete menee eteenpäin. Mietinkin tässä, että kauanko saa odottaa ensimmäistä aikaa...

Meillä on molemmissa ”vikaa”. Minä en aina ovuloi ja kierrot pitkiä. Miehellä siittiömäärä huomattavasti alentunut. Kokonaismäärä 8,5miljoonaa. Pohdin tässä pääseekö tällä määrällä vielä inssiin. Ivf jotenkin hirvittää, joten tietenkin toivoisin, että pääsisi hieman kevyemmällä hoidolla etenemään.
 
Me pääsimme kahdessa kuukaudessa. Aika tuli alle kk lähetteestä eli tosi nopeasti. Meille suositeltiin heti ivfää, vaikka muuta syytä ei ollut kun mun ikä (41). Hoito oli paljon helpompi kuin olin ajatellut, että sitä ei tarvitse pelätä. Meillä tärppäsi ekasta ja ihan loppumetreillä ollaan.

Siellä on kyllä yksi lääkäri, joka on tosi tyly. Muut lääkärit ja hoitajat tosi mukavia. Suosittelen ivf:ää jos sitä tarjoavat.
 
Hei, mulla myös kokemusta TAYSista, mutta vain yhden hoitokierron verran. Aloitettiin siis pcos:n vuoksi yksityisellä alkuvuodesta, josta saatiin lähete. Ajan saamisessa meni lähetteen vastaanottamisesta vaan muutama viikko. Toki aika oli sitten yli 2 kk päähän, jolloin alkuperäsestä lähetteestä aikaan meni sen 6 kk, koska keväällä tehty lähete ei ollut mennyt perille.

Meillä kokeiltiin siis Letrozolia 2 kertaa yksityisellä, ja siellä tehtiin kaikki tutkimuksetkin (miehen sperma, multa aukiolotutkimus ja ziljoona labraa). Miettivät ensin, että täytyykö tehä labrat uusiks, mutta vaan muutama labra sitten otettiin aluks, ja päästiin heti tositoimiin. Ei yritetty turhaan samaa kuin yksityisellä, vaan boostattiin follikkelin kasvatukseen Letrozolit heti Gonal-F:llä ja Pregnyl irrotukseen. Siitä kierrosta tärppäsi, ja raskaana ollaan toistaiseksi 5+2.

Mukavan oloisia lääkäreitä ja etenkin hoitajia, lääkärit erikoistuvia eli ei varsinaisesti erikoislääkäreitä, mutta erikoislääkäreiden kanssa yhteistyössä tekevät hoitosuunnitelmat yms. (Ihan mun läsnäollessa puhuivat erikoislääkärin kanssa suunnitelmasta puhelimessa, joka oli musta mukavan läpinäkyvää). Eivät siis vakuuttaneet varmuudellaan, mutta mukavia kuitenkin. Hoitajat ihania.
 
Ihanaa, onnea paljon @vau819
Toivottavasti raskaus on edennyt hyvin.

Kiitos vastauksestasi, vaikkakin vähän myöhässä kiittelen :) Odottelemme edelleen mieheni kanssa, että lähete lähtisi eteenpäin. Lääkäri haluaa odottaa, että papa-kokeen tulos tulee, mikä on hieman turhauttavaa kun kyse on joukkoseulonnasta ja siinä kestäää. Ihan niinkuin ei muuten tarvisi odotella.

Oliko miehelläsi siis simpat ihan ok ja teidän haasteena oli sun PCO?


Meillä on molemmissa vikaa. Mulla epäillään nyt kilpparin vajaatoimintaa, koska kierrot sekaisin. Ennen on epäilty mm. tuota pco:ta ja miehellä on simpat vähissä. Jännäillään, että päästäänkö inseminaatioon vai pitääkö mennä IVF-jonoon heti. Toivosin ensimmäistä, mutta en oikeen löydä selkeää ohjetta, millä määrillä sinne on päästy. Puhuttiinko teillä mitään noista rajoista?


Tsemppiä odotukseen <3
 
Ihanaa, onnea paljon @vau819
Toivottavasti raskaus on edennyt hyvin.

Kiitos vastauksestasi, vaikkakin vähän myöhässä kiittelen :) Odottelemme edelleen mieheni kanssa, että lähete lähtisi eteenpäin. Lääkäri haluaa odottaa, että papa-kokeen tulos tulee, mikä on hieman turhauttavaa kun kyse on joukkoseulonnasta ja siinä kestäää. Ihan niinkuin ei muuten tarvisi odotella.

Oliko miehelläsi siis simpat ihan ok ja teidän haasteena oli sun PCO?


Meillä on molemmissa vikaa. Mulla epäillään nyt kilpparin vajaatoimintaa, koska kierrot sekaisin. Ennen on epäilty mm. tuota pco:ta ja miehellä on simpat vähissä. Jännäillään, että päästäänkö inseminaatioon vai pitääkö mennä IVF-jonoon heti. Toivosin ensimmäistä, mutta en oikeen löydä selkeää ohjetta, millä määrillä sinne on päästy. Puhuttiinko teillä mitään noista rajoista?


Tsemppiä odotukseen <3
Siinä papassa kyllä menee inhottavan kauan :( toivottavasti nyt tulisi pian kuitenkin!
Meillä ei ollut rajoista puhetta siitttiönäytteen suhteen, koska gyne sanoi sperman olevan todella hyvälaatuista, 80 miljoonaa oli muistaakseni, jonkin verran zoospermiaa. Mulla on sen pcos:n lisäksi myös kilpparin vajaatoiminta, mutta se on todettu jo pari vuotta sitten joten lääkityksen säätämistä ei tarvinnut tehdä erikseen, toki lääkitystä nyt nostettiin raskauden toteamisen jälkeen.

Olen jostain ollut lukevinani, että hypotyreoosi ja pcos saattaisi liittyä toisiinsa jollakin kummalla vinkkelillä, mutta sulla epäillään nyt pelkkää kilpirauhasta pcos:n sijaan? Mä oon huomannut, että ovuloimattomuuden lisäksi mulla on karvankasvu lisääntynyt reilusti nyt kun pillereiden lopettamisesta on vuosi.

Nythän on kovasti ollut kirjoituksia myös lehdissä siitä, kuinka miesten sperman laatu heikkenee kovasti.

Onko teillä ollut muualla vielä aloitettuja hoitoja? Tsemppiä odotukseen, odotuksen odottaminen se on kans hiivatin hidasta :LOL:

Täällä toistaiseksi kaikki hyvin, 8+5 ja syke pari kertaa näkynyt. En tiedä onko hoidoilla alulle saaneilla hiukan vähemmän luottoa kaiken sujumiseen, mutta täällä sitä on ainakin kohtalaisen heikosti :ROFLMAO:
 
Hei! Liityn keskusteluun itsekin näin vähän jälkijunassa

Meillä on noin puolen vuoden kokemus hoidoista!
Kokemukset on positiivisia pääasiassa. Vaikka itse prosessi on tietenkin todella raskasta ja turhauttavaa.

Ja meillä meni lähetteestä ajan saantiin n. Kuukausi, mutta aika oli toki 2kk päähän siitä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Hei! Liityn keskusteluun itsekin näin vähän jälkijunassa

Meillä on noin puolen vuoden kokemus hoidoista!
Kokemukset on positiivisia pääasiassa. Vaikka itse prosessi on tietenkin todella raskasta ja turhauttavaa.

Ja meillä meni lähetteestä ajan saantiin n. Kuukausi, mutta aika oli toki 2kk päähän siitä.
Kuinka kauan teillä meni ensikäynnistä, että alettiin tositoimiin? Odotettiinko yhdet menkat välissä? Itsellä ensikäynti on nyt niin, että siitä seuraavalla viikolla olisi ovulaatio, niin tuleekohan se liian nopeasti?
 
Kuinka kauan teillä meni ensikäynnistä, että alettiin tositoimiin? Odotettiinko yhdet menkat välissä? Itsellä ensikäynti on nyt niin, että siitä seuraavalla viikolla olisi ovulaatio, niin tuleekohan se liian nopeasti?
Meillä alkoi hoidot seuraavista kuukautisista. Eli muutama päivä ensi käynnin jälkeen, koska sattumoisin seuraavat kuukautiset alkoi käynnistä muutama päivä.
Riippuen varmaan millaista hoitoa aloitetaan, mutta arvelisin et ehkä odotetaan seuraavaan kiertoon. Ainakaan silloin, kun oltiin hoidoissa niin ei ollut jonoja. Vuosi sitten, ei ollut ivf-hoitoihinkaan jonoa. Toki en tiedä kuinka korona vaikuttaa :)
Paljon tsemppiä ja pikaista plussaa!
 
Pettynyt kansalainen
En suosittele Tays hormoni ja lapsettomuushoito polia. Meitä seurattiin 3 vuotta poliklinikalla, vaikka ikää oli tullessa jo 35v. Pelkkä selvitystyö kesti sen kolme vuotta, että olemmeko tarpeeksi kunnollsia hoitoihin. Meitä syynättiin ja tuli olo kuin rikollisella, vaikka molemmat on työssäkäyviä ihmisiä. Sitten minut raiskattiin ja jouduin käymään Tays Seri- tuki keskuksessa. Tiedot olivat välittömästi vuotaneet lapsettomuus polin puolelle ja meitä kieltäydyttiin hoitamasta tämän seri käynnin johdosta, vaikka psykiatri puolsi lapsettomuushoitojen myöntämistä. Psykiatrilla oli pakkokäynteijä, vaikka mielenterveydessäni ei ole mitään vikaa. Ja onko se raiskatun syy että tulee raiskatuksi? Jouduimme vaihtaa paikkakuntaa ja koko sairaanhoitopiiriä. Kaikilla käynneillä Taysissa kohtelu oli todella ala-arvoista ja kylmää lääkäreiden osalta. Lääkäri kehui meille, että heillä tehdään todella paljon kieltäviä päätöksiä lapsettomuushoitojen osalta, vedoten hedelmöityshoito lakiin.
 
vierailija
Osaako kukaan sanoa tällä hetkellä Taysin hoitojonojen tilannetta? Olemme naispari ja lähete on mennyt tayssinn ja ensikäyntiä odotamme. Onko muita naispareja kenellä kokemusta kuinka kauan prosessi vie aikaa? Onko ns. jonoja toimenpiteisiin.
 

Yhteistyössä