Lapsettomuushoidot, laihduttaminen ja ravitsemusterapeutti eka kerta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabemum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wannabemum

Vieras
Olemme menossa mieheni kanssa lapsettomuusklinikalle julkiselle ensimmäiselle käynnille
ensi viikolla. Siellä saadaan tietää vissiin ainakin miehen siemennestenäytteen
tulokset mutta mitä muuta siellä ekalla kerralla tehdään/ puhutaan?

Olen ylipainoinen ja keskustelemme myös painontiputtamisesta siellä kuulemma, näin
sanoi hoitaja puhelimessa kun meinasin perua ajan että laihdutan ensin mutta hoitaja siis
sanoi että ei kannata perua että siellä oli koneella lukenut että keskustellaan tuosta
laihduttamisesta.

Luulisin että joudun/pääsen ravitsemusterapeutille niin onko kokemuksia että
millaisia ohjeita sieltä saa? Antaako suurinpiirtein valmiit ruokalistat vai millä laihdutan
kun pitäisi tosiaan saada n. - 25kg pois.

Tack.

Jos 5% painonpudotus on merkitsevä hedelmällisyyden kannalta, 5kg on siis jo hieno tulos. Rasva kun lähtee ensimmäiseksi sieltä vatsaontelosta, mikä on metabolian kannalta sitä haitallisinta rasvaa. Sitte jos sulle ei oo tehty ultraa niin tehdään se varmaan eka käynnillä, mietitään tarvitaanko kierron kartoitusta ovulaation selvitämiseksi, tarvitaanko munatorvien aukiolotutkimusta jne.

Mun kokemuksen mukaan ei anna valmiita ruokalistoja, vaan haastattaa sun tämänhetkisen ruokavalion pohjaksi. Sitten yhdessä katsotta sitä tämänhetkistä "normipäivää" ja mietitte, että millaisia muutoksia SINÄ olet valmis ja halukas tekemään siihen, jotta päivän kokonaisenergiansaanti laskisi ja ruokavalio olisi terveellinen. Hän ehkä ehdottaa kasvisten lisäämistä lounaalle, välipalan nauttimista (esim. hedelmä, pähkinöitä) lounaan ja päivällisen välissä, ja saatatte asettaa muutaman päätavoitteen ennen mahdollista seuraavaa käyntiä ("nyt keskitytään 1) ruokailurytmiin ja 2) siihen että joka aterialla on jotain kasvista, edes vähän"). Tähän tyyliin ja tällä tasolla minä olen ohjeistusta saanut. Mutta toki tuossakin on varmaan työntekijäkohtaisia tyylieroja.

Laihduin 40kg, tulin raskaaksi, raskausaika oli naurettavan helppo ja pieni aarteemme täytti eilen 1v.

Joo-o. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että laihuudesta on hyötyä raskauden alkamisen suhteen. Mutta liian laiha ei tietenkään saa olla.
Mutta mulla alkoi elämäni ensimmäinen ja ainoa (luomu)raskaus kun olin reippaasti alipainon puolella. :O

Itselläni BMI on n.32 ja raskauduin ensimmäisestä IVF-hoidosta. Takana vain yksi epäonnistunut inssi. Minulla on kaikki hormoniarvot normaaleja eikä ole ollut koskaan PCOSia, myös miehelläni kaikki ok. Ikää on molemmilla jo sen verran etten halunnut odottaa hoitojen aloittamista laihduttamisen vuoksi (... ja joo, joo, olen yrittänyt laihduttaa elämäni aikana varmaan sata kertaa, joskus onnistunutkin ja aina on kilot tulleet korkojen kanssa takaisin...) . Jos olet alle 35-vuotias, yritä toki laiduttaa 5-10% painostasi (mutta vain n.0,5kg viikossa, ettei tule hormonihäiriöitä) ja jos olet vanhempi, hakeudu hoitoon yksityiselle puolelle :-)

Sain Pco:n hoitoon metformiinit. Auttoivat myös painonpudotuksessa (-35kg). Raskaaksi tulin puolen vuoden jälkeen lääkkeiden aloituksesta, siihen mennessä painoa oli pudonnut 16kg.
Tuo -35kg on siis kaikkiaan poistunut, syön edelleen noita metuja.

Yhteistyössä