Lapsettomuushoidoista?? Hakeutuminen jne.

Emme ole miehini kanssa käyttäneet ehkäisyä 3 vuoteen, vauvvan saannin kannalta melko huolestuttavaa kun mitään ei ole kuulunut :/ Olemme keskustelleet vakavasti hakeutumisesta lapsettomuushoitoihin.
Taustatietoja sen verran että olen itse 22-vuotias, syön tyroxiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, metformin actavista korkeaan verensokeriin sekä pitemmän aikaa teroluttia kuukautisiin (ilman lääkettä jäävät kokonaan tulematta, tai ei ainakaan puoleen vuoteen ole tullut ja olen hakeutunut aina uudelleen lääkäriin). Neuvolan puolella gynekologi on aikaisemmin ultrannut kohdun eikä mitään hälyttävää näkynyt, ainoa maininta oli suurista munasarjoista.
Mieheni on 27-vuotias, perusterve.
Viime käynnillä keskustelimme lääkärin kanssa että söisin teroluttia vielä yhden kierronajan, jos kuukautiset eivät ala tulla itsekseen hakeudun uudelleen lääkäriin. Kuten epäilen että ne eivät tule omia aikojaan, suunnittelin samalla ottaa tämän lapsettomuushoito asian puheeksi. Asumme pienemmällä paikkakunnalla ja lapsettomuushoitoja ajatellen tukikohdaksemme päätyisi OYS. Minkäläisia kokemuksia teillä on paikasta ja lääkäreistä? Ja minkäläinen prosessi lapsettomuushoitoihin hakeutuminen on? Olen muutenkin aika ujon puoleinen ja jännitän paljon tälläisiä tilanteita ja minun ylitseni on aika helppo kävellä. Jos lääkäri ehdottaa minulle jotain niin yleensä vaan myötäilen mukana. Siksi olisi kiva tietää asiasta enemmän, ja siitä mitä minun kannattaisi siellä sanoa tai mainita. Haluan olla täysin valmistautunut tähän prosessiin.

Olen myös lukenut monia hyviä kokemuksia sinkistä ja foolihaposta raskauden yrittämisen aikana. Mietin myös että jos käyn apteekissa ostosreissulla ja yritän näitä vippaskonsteja vielä muutaman kierron ajan. (Söisin siis teroluttia yhden kierron sijaan vielä muutaman kierron)? Näistäkin olisi kiva saada kokemuksia ja mielipiteitä.

Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen :)
 
Heippa. Olematta minkäänlainen asiantuntija vuosien varrella näitä palstoja kolunneena veikkaisin, että kilpirauhasongelmasi saattaa olla osasyyllinen lapsettomuuteesi, ja samoin "suuret munasarjat" ja menkattomuus kuulostaisi polykystisiltä munasarjoilta, joka myös voi aiheuttaa hedelmällisyysongelmia. Kysyisin lääkäriltä suoraan näistä, jossei itse ehdota. Ja tietysti miehen sperma on tutkittava.

Olen itse lapsettomuushoidoissa ulkomailla, Englannissa, joten en osaa sanoa mitään Suomen klinikoista, mutta sen käsityksen olen saanut, että noin nuorelle saatetaan hyvinkin sanoa, että yrittäkää vain vielä kotikonstein... Eli pitää olla aika jämäkkänä, jos haluaa testeihin. Tosin sulla näyttäisi olevan ihan "oikeita" mahdollisia syitä, joten ehkä pääsette tutkimuksiin nopeammin kuin samanikäinen "oireeton" pääsisi.

Sinkki ja foolihappo eivät ole vippaskonsteja, vaan niitä oikeasti tarvitaan raskauden terveeseen alkuun. Samoin D- ja B-vitamiineja, hyvänlaatuista proteiinia, antioksidantteja... Monilla valmistajilla on nykyään raskautta yrittäville tarkoitettuja multivitamiinitabletteja, voisit käydä apteekista niitä hakemassa (tarkista kuitenkin ensin lääkäriltäsi, että sopivat otettaviksi noiden muiden lääkkeidesi kanssa). Tavallisia monivitamiineja ei suositella raskauden aikana eikä sitä yrittäessä, koska niissä on usein A-vitamiinia, jonka iso annostus on sikiölle vaaraksi.

Voimia matkaan, toivottavasti odotuksenne palkitaan pian ja löydät OYS:stä hyvän lääkärin! :)
 
Tällä hetkellä minulla on ollut lääkärin todella pätevä, reipas ja toimeentarttuva tohtori :) Saanut viimeisen puolen vuoden aikana paljon aikaiseksi MUTTA kyseinen lääkäri sattuu olemaan virolainen, joten meillä on pienoinen kielimuuri välissä. Ei oikein aina ymmärretä toinen toisiamme.. Lääkäriä en kuitenkaan haluaisi vaihtaa.
Itsekkin tutkineena olen lukenut että kilpirauhasella jne. on varmasti vaikutus hedelmällisyyteeni.
Lääkärin mukaan söisin vielä yhen terolut kuurin ja katsoisin tulevatko kuukautiset sitten itsekseen ja elokuussa olisi kontrolli aika. En vain tiedä että kannattaisiko minun syödä sitä enää vain se yksi kuuri vai jatkaa vielä muutaman kuurin ajan ja tosiaan kokeille tuota sinkkiä ja foolihappoa,
 
Hei!

Me saatiin aikoinaan lähete OYSiin lapsettomuushoitoihin aluesairaalan lääkäriltä (OAS), minulta poistettiin endoa ja siinä sitten tuli puhetta lapsettomuudesta ja hoitoihin lähtemisestä. Jonot oli silloin n. 7 kk. Eka käynti oli suunnittelukäynti, meille "valittiin" hoidoiksi ivf, syytä lapsettomuuteen ei löytynyt. Miehen simpat ok ja minullakin kaikki kokeet ok. Tuo endo tietysti on yksi syy.. Pikkukakkostakin jouduimme hakemaan OYSin kautta ja silloinkin jonot oli sen 6 kk. Lääkärit vaihtuivat melkein joka käynnillä, mutta mielestäni henkilökunta oli ihan mukavaa. Miehen siittiöt tutkittiin yksityisellä ennen OYSiin menoa, joten en tiedä miten se menee OYSissa. Ja minulle oli tehty munatorvien aukiolotutkimuskin jo aiemmin.

Hoitojahan on inseminaatio, ivf sekä isci.. Meillä tehtiin ekalla kerralla ivf ja nyt viimeksi isci. Ekalla kerralla saatiin pakkaseen vaan yksi (ei selvinnyt sulatuksesta) ja nyt tällä viimeisellä pakkaseen meni 7. Molemmista hoitokerroilla on raskaus lähtenyt heti ekalla yrittämällä.

Luulen, että lääkärit katsovat ihan tapauskohtaisesti, mikä hoito olisi viisain. Meille ei ehdotettukaan tuota inseminaatiota, kun vauvan yritystä oli takana jo kuitenkin 3 vuotta, siis kotikonstein yritettynä ;) Ja ehkä tuo endo oli sitten kans sellainen, että siksi ei inssiä tehty..

Kannattaa vaan rohkeasti pyytää lähetettä lapsettomuushoitoihin, jos ei tuolta nykyiseltä virolaiselta lääkäriltä, niin sitten vaikka yksityisen gynen kautta :)
Ja eiköhän se siellä OYSissa sitten selviä, kun juttelee lääkärin kanssa, että miten hoidot jatkossa menee..

Tsemppiä tulevaan! :hug:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä