lapsettomuus / kokemksia /vastauksia kysymyksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
heippa.. ensimmäistä kertaa palstalla ja tuolta aiheen omalta "osiolta" päätin jättää kysymykseni kysymättä kun hetken selailtuani totesin että siellä käytetään jotain aiheen slangia jota en ymmärrä yhtään..
toivoisin saavani vastauksia jotka ovat omista kokemuksista tms. tiedän että paikallisesta terveydenhuollosta saa ne "viralliset, kirjavastaukset ja toimintaohjeet" mutta mutta..
eli tilanne se että minulla on 1 lapsi.. kouluikäinen.. olen pitkälti alle 30 vuotias ja nytten ollaan mieheni kanssa ihan ajatuksella koetettu saada aluille perheenlisäystä. turhauttavaa laskea kiertoa (28pvää aika tarkalleen, +/- pvä) ja aina ne menkat sieltä tulee. ollaan sovittu ettei anneta asian stressata ja niimpä päätinkin sitten koettaa virtuaali-vertaistukea koska kyllä se vaivaa että mikähän minussa voi olla vikana? mistä tietää että kypsyykö niitä munasoluja edes..? taannoin neuvolassa kerrottiin että kyllä vielä ihan lisääntymiskykyinen varmaan olen vaikka menkkoja ei olekkaan tullut yli vuoteen, minipillerit tämän takana. sukupuolitauteja ei ole.
kertokaa omia kokemuksia, ihan neuvoja vaikka että miten tästä edetä? missä vaiheessa hankkia apua ja millaista se tulee olemaan?
Kiitän tuhannesti jos joku vaivautuu auttamaan :)

Mä kävisin sinuna ihan gynellä. Tekisi perustutkimukset, ultran yms. Taustalla voi olla esim. PCO, se on ainakin kahdelta ystävältäni löytynyt lapsettomuuden taustalta. Molemmilla on nykyisin lapsia, joten hoidettavaissa sekin on. :)

Voisit kokeilla ovulaatiotestiä, tosin sekään ei varmaksi kerro mitään...

Miten pitkään olette yrittäneet? Kuukautiset tulevat nyt siis säännöllisesti? Ovulaatiotestejä suosittelisin minäkin, antavat kuitenkin ainakin viitteitä siitä, tapahtuuko ovulaatio vai ei.
Tarkempiin tutkimuksiin lääkärille pääsee noin vuoden yrittämisen jälkeen - jos siis tutkimuksiin haluatte.

on tässä yritetty jo yli puoli vuotta, ja kuukautiset tulleet normaalina nyt kolme tai neljä kiertoa. tuota pco:ta jäin miettimään että varmaan "helpoin" aloittaa tutkiminen siitä.. tai no, google on google mutta oireet tuosta täsmäs osiltaan (kuten kaikki lääkärikirjan ihan mihin vaan olotilaan->vakavampaa). mutta kai siis gynelle pääsee ultraan ilman mitään lapsettomuustutkimusten aikarajaa?? jo täytynee kokeilla noita ovis testejä, kun kuitenkin kierto on säännöllinen ollut jo sen mitä on.

Yhteistyössä